HD wel in bios, verder niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa3ajt

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Heb hier een Seagate 30 GB harde schijf, waarop XP. Schijf is wel in bios zichtbaar, maar verder niet.

Ik heb ruim een week geleden een vraag geplaatst van hoe een werkstuk ervan te redden en dat is me uiteindelijk gelukt door hem als slave te plaatsen en onder dos te benaderen.

Nu wil ik nog iets redden en ik kan er niet meer inkomen: in bios zichtbaar, maar als driveletter nergens. Hij zit nu in een Dos-machine als slave.

Ik heb van Seagate een tool gedownload, ermee opgestart, een diagnostisch onderzoek gedaan (die komt er dus wel in!) en na ruim 4 uur sectoronderzoek/reparatie gaf hij aan geen fouten te bezitten!

Geplaatst als master start hij op met het op de schijf staande GoBack en daarna begint hij alweer met opstarten: komt dus niet door de 'beginroutines'.

Ik ben nu op zoek naar een tool waarmee ik hem in dos kan benaderen. Het is niet nodig de hd te redden, alleen maar wat bestanden.

Kan iemand mij zeggen welke software ik eens moet proberen om hem te benaderen?

Toch denk ik niet dat de harddisk kapot is, zeker niet als een diagnostisch test ook zegt dat de Hdd in orde is.
Ik neem aan dat je de harddisk niet in de pc hebt zitten waarop destijds XP op geïnstalleerd is, dan blijf je waarschijnlijk altijd met het opstart probleem ronddraaien, immers XP herkend de hardware niet (goed). Dus ervan opstarten in een andere pc is niet aan te raden, of die nu als master of slave hangt maakt niet uit zolang je er maar niet vanaf start.
Is de harddisk NTFS of FAT geformatteerd?
Heb je al geprobeerd het Master Boot Record te herstellen.?
Komt de harddisk orgineel uit een 'merk' pc?
Wat geeft fdisk /status voor een resultaat??

Geplaatst door maestro12
Toch denk ik niet dat de harddisk kapot is, zeker niet als een diagnostisch test ook zegt dat de Hdd in orde is.
Ik neem aan dat je de harddisk niet in de pc hebt zitten waarop destijds XP op geïnstalleerd is, dan blijf je waarschijnlijk altijd met het opstart probleem ronddraaien, immers XP herkend de hardware niet (goed). Dus ervan opstarten in een andere pc is niet aan te raden, of die nu als master of slave hangt maakt niet uit zolang je er maar niet vanaf start.
Is de harddisk NTFS of FAT geformatteerd?
Heb je al geprobeerd het Master Boot Record te herstellen.?
Komt de harddisk orgineel uit een 'merk' pc?
Wat geeft fdisk /status voor een resultaat??

De antwoorden:
1. hd zit nu niet in oorspronkelijke pc: die draait elders met een nieuwe hd
2. ntfs of fat: fat. Destijds overgegaan van Win98 naar XP en heb toen alles geformateerd etc, maar geen ntfs.
3.Hoe herstel ik MBR ??? Let op: ik zie die hd dus gewoon niet, dus ik kan niet onder dos even "cd e:" tikken, want dan krijg ik "De stationsnaam is ongeldig" Overigens geeft de HD detectie in de bios aan dat het om een ruim 8GB schijf gaat, maar dat is weer een ander probleem
4. status fdisk van de bewuste schijf (kan er dus WEL in kijken!):
1 partitie
Status: A
Type: non-DOS
MB: 2862 (????)
Systeem: 4
In gebruik: 100
totale schijfruimte: 8048 MB

Wat nu?
4. niet uit een merk-pc:

hmmzzz, er zou bij 'type:' geen NON-Dos mogen staan maar FAT.
De herkenning in de bios is dus ook niet in orde, kan dit moederbord zulke grote harddisks aan ?? En hoe zat dat met de pc waar die uitgekomen is?? Is daar soms een bios-overlay programma gebruikt voor de herkenning??
Ik vermoed dat jij op het moment, dat je de volledige herkenning in de bios voor elkaar kan krijgen ook de hele inhoud gewoon weer te zien zal zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan