HD werkt niet meer na vervanging voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeViN

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2002
Hey, sinds een weekje werkt mijn pc niet meer naar behoren. Wanneer ik hem aandoe zag je voor nog geen seconde een lichtje flikkeren, waarna hij helemaal niets meer doet. Ik dacht dat het door de voeding kwam, omdat ik een licht gezoem hoorde als je ernaar luisterde. Daarom heb ik die vervangen. Helaas ging dat niet goed in eerste instantie. Ik had een kabel verkeerd aangesloten in het moederbord, want yoen ik de pc aandeed rook ik een brandluchtje (waarna ik hem snel uitzette).
Daarom heb ik een paar dagen gelden een vriend erbijgehaald, die een blijkbaar verkeerd, aangesloten kabeltje verwijderde. Hierdoor start de pc nu wel op en kom je in het bios, maar hij herkent nu mijn harde schijf en ingebouwde dvd-speler niet meer. Zonder HD kom ik niet verder. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt.

het kan zijn dat je de IDE controller heeft opgeblazen .
maar het kan ook zijn dat je cpu naar de kl#$#$en is .
je kan het besten wat van je hardware testen op een ander bord met de zelfde type Socket

het kan zijn dat je de IDE controller heeft opgeblazen .
maar het kan ook zijn dat je cpu naar de kl#$#$en is .
je kan het besten wat van je hardware testen op een ander bord met de zelfde type Socket
Ide controller opgeblazen. he. Hoe kun je die vervangen?

En mijn cpu is waarschijnlijk niet kapot, want behalve het herkennen van mijn harddrive en wat randapparatuur start mijn pc verder wel op.

Ik heb helaas niemand kunnen vinden bij wie ik mijn hardware kan testen. Kan het zijn dat de draden die van de HD naar de onderdelen lopen niet goed zijn aangesloten?

Ben bang dat je moederbord naar de eeuwige jachtvelden is...

Wanneer je eern stekker van je voeding verkeerd aangesloten hebt op je moederbord en bij het aanzetten een brandlucht rook, betekent dat meestal niet veel goeds. En wanneer dan nu ook blijkt dat de boel niet meer werkt, dan denk ik daar echt aan...

Weet je toevallig wat voor stekker je waarop verkeerd hebt geplaatst??

Wanneer je eern stekker van je voeding verkeerd aangesloten hebt op je moederbord en bij het aanzetten een brandlucht rook, betekent dat meestal niet veel goeds. En wanneer dan nu ook blijkt dat de boel niet meer werkt, dan denk ik daar echt aan...

Weet je toevallig wat voor stekker je waarop verkeerd hebt geplaatst??
KLinkt logisch wat je zegt.

Ik heb geen idee waarvoor de stekker (die ik verkeerd op mijn moederbord heb geplaatst) voor bedoeld is. De stekker is nu niet in gebruik. Hetzelfde geldt voor de plaats waarin hem had ingestoken, Volgens de gebruiksaanwijzingen van de voeding was die stekker voor de harde schijf.

Het zou vreemd zijn dat de HD of moederbord opeens kapot is. Want voordat ik de pc voor het laatst uitdeed (de laatste keer voordat hij niet meer wekte), waren er geen problemen. Hij deed het niet meer van de hak op de tak. Dat lag aan de voeding. Nu deze is vervangen hoort hij het wel te doen.

Laatst bewerkt:
Behalve dus wanneer je met de nieuwe voeding stroom op het moederbord hebt gezet waar dat niet hoort... Dan kan er wel eens het een en ander doorbranden, vandaar die brandlucht ook!

Nogmaals, ik hoop echt dat ik geen gelijk heb en dat je de boel nog aan de praat krijgt, je hoort mij ook niet zeggen dat ik 100% zeker weet dat je bord dood is, ik ben er alleen maar bang voor.

Wellicht dat iemand anders hier op het forum je beter kan helpen.

Als je hardeschijf nog wel gewoon werkt lijkt het mij ook dat inderdaad iets op je moederbord geploft is.
Als alles wel werkt (zonder die IDE controller te gebruiken) zou je zo door kunnen werken.
De goedkoopste oplossing qua moederbord is gewoon ergens een zelfde moederbord (tweedehands bij marktplaats.nl ofzo) kopen.

Als je meerdere IDE Controllers hebt (2 lijkt me) moet je je hardeschijf is op die andere aansluiten, kijken of hij dan wel werkt, of anders bij een andere computer erbij hangen.

Werktie dan nog niet weet je in ieder geval dat je hardeschijf dood is, maar aangezien wat randapparatuur ook niet herkend wordt heeft je moederbord ook een flinke klap gekregen en mag je van geluk spreken dat je processor nog werkt ;)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor dereacties. Ik heb deHD en dvdbrander niet meer aan de praat gekregen. Iemand anders heeft er ooknaar gekeken en die zegt dat de HD dood is.
De HD wil ik nu vervangen,maar ikzie door de bomen het bos niet meer. Maar daar maak ik wel een ander topic voor.

Zou ik toch nog even niet doen. test de HD en DVD drive eerst eens even in een ander systeem, ik denk er veel eerder aan dat de aansluitingen op je moederbord dood zijn!

Bedankt voor dereacties. Ik heb deHD en dvdbrander niet meer aan de praat gekregen. Iemand anders heeft er ooknaar gekeken en die zegt dat de HD dood is.
De HD wil ik nu vervangen,maar ikzie door de bomen het bos niet meer. Maar daar maak ik wel een ander topic voor.

Zou het niet doen, crossposts worden niet op prijs gesteld.

Ga naar een PC boer, en laat het moederbord testen, denk dat hij overleden is, ondanks dat je in de bios kunt komen.

Alle apparaten tevens in een andere comp testen, dan weet je of ze nog werken of niet.
Zie de post boven mij.

Het gaat mij niet lukken mijn pc ergens anders te testen. Iemand met verstand van pc's heeft er ook al naar gekeken die zei dat de HD gewoon dood is. De HD en Dvd-speler zijn al (net als het systeem) meer dan 5 jaar oud.

Dit was ik van plan in een nieuw topic te plaatsen.
Hey. Ik wil een nieuwe HD kopen, omdat mijn oude harde schijf dood is. Ik ben zojuist in de stad geweest,waar ze me adviseerden te letten op mijn moederbord. Ik ben erachter dat ik een Ide/Ata aansluting heb. Maar waar moet je nog meer op letten.

Ik heb nu een MS-6523 moederbord. Kan ik daar een 250 GB HD (bijvoorbeeld) in plaatsen? En maakt het uit of je een 7200rpm of 3600rpm erin zet? Mijn systeem is namelijk al meer dan 5 jaar oud.

Toch blijf ik zeggen dat je waarschijnlijk een kat in de zak koopt, omdat het een moederbord-probleem is.

Maar goed, dat moet je uiteraard zelf weten. Hoe heeft de kennis vastgesteld dat je harddisk dood is? Omdat deze het niet doet? En waar was de harddisk toen op aangesloten?

Toch blijf ik zeggen dat je waarschijnlijk een kat in de zak koopt, omdat het een moederbord-probleem is.

Maar goed, dat moet je uiteraard zelf weten. Hoe heeft de kennis vastgesteld dat je harddisk dood is? Omdat deze het niet doet? En waar was de harddisk toen op aangesloten?
Hij heeft de pc meegenomen. Maar ik weet niet of hij het ookop een andere pc heeft getest. Ik zalhet hemeens vragen. Het zou wel erg zonde zijn alsik voor niet een nieuwe HD als hij dan toch niet werkt. Die kennis heeft wel gezegd dat hij er een nieuwe HD in wilde doen voor 15 euro. Maar dan kan ik er zelf niet zo goed een nieuwe in doen.

De error die ik krijg is eerst detecting IDE drives waarna hij niets doet en daarna een boot diskfailure error.

Hij heeft de pc meegenomen. Maar ik weet niet of hij het ookop een andere pc heeft getest. Ik zalhet hemeens vragen. Het zou wel erg zonde zijn alsik voor niet een nieuwe HD als hij dan toch niet werkt. Die kennis heeft wel gezegd dat hij er een nieuwe HD in wilde doen voor 15 euro. Maar dan kan ik er zelf niet zo goed een nieuwe in doen.

De error die ik krijg is eerst detecting IDE drives waarna hij niets doet en daarna een boot diskfailure error.
Ik heb een nieuwe HD gekocht (van 320 GB), maar nu gaat de pc weer niet aan. wellicht dat deze oude pc het niet aankan. Ik denk dat het aan het moederbord ligt. Ik ben van plan deze te vervangen. Maar straks is het weer wat anders. Iemand nog tips?

Ik weet vrijwel zeker dat het het moederbord is.

Het zou __heel misschien__ je voeding kunnen zijn.
Dat kan je even testen door te voelen of de hardeschijf uberhaupt wel stroom krijgt (miss dat die stekker naar de knoppen is), gewoon ff voelen oftie trilt bij het opstarten, anders een andere stekker van je voeding in die hardeschijf steken en kijken of die enige tekens van leven toont. Zoniet zou ik maar uitkijken naar een nieuwe voeding. Maar dit zou me vrij onwaarschijnlijk lijken aangezien de rest wel werkt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan