HD4890 tegenover HD5850

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rajeev

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2009
Hallo,

Mijn broertje wilt een nieuwe PC. Hij is geen hardcore gamer, dus mijn XFX HD4890 Black Edition zal prima voor hem zijn.
Maar ik wil niet lager gaan in videokaart, iets beters of ik hou de HD4890. Ik heb een PowerColor PCS+ HD5850 1GB GDDR5 gevonden voor 90 euro.
Nog vrijwel nieuw en weinig gebruikt en niet gebruikt voor gaming. Zal ik vooruit gaan qua kaart performance zelf en qua merk?

Mvg,
Rajeev

De 5850 is wat sneller dan de 4890. Niet enorm veel sneller maar wel merkbaar.

Merk kijk ik eigenlijk nooit naar, omdat voor bijna iedere kaart op de markt wel een ander merk de beste is.

Oke. Maar over het algemeen. Geeft PowerColor veel problemen of zo, iets waar ik op moet letten?
Het zijn wel erg dure kaarten. Mijn HD4890 is 1GHz, de HD5850 is 725MHz. Is de HD5850 op een of andere manier dan toch sneller?
Kan ik meer FPS uit games halen?

MHz zegt helemaal niets, niet bij CPU's en al helemaal niet bij videokaarten. Videokaarten hebben honderden parallelle units. Een kaart met twee keer zoveel units, die iets langzamer lopen is nog steeds veel sneller. Dat is het geval hier. de 5850 heeft ongeveer 150% meer texture units en stream processors. ze lopen alleen 30% langzamer.

Heel kort door de bocht is een 5850 dus 20% procent sneller.

Hmm dat wist ik niet. Nu wel :)

Laatste: Ik betwijfel echt of ik de PowerColor moet nemen. Het zijn dure kaarten, dus dan verwacht je ook goeie kwaliteit. Ik ben tevreden met XFX en Sapphire, doen het perfect.
PowerColor is dus echt een nieuwe uitdaging. Heb jij een idee of ze goede GPU's maken voor ATI/AMD? Oftewel voor de HD5850?

Tja over het algemeen worden powercolor kaarten redelijk goed beoordeeld. Sapphire is oorspronkelijk ook een budget merk. misschien nog wel meer dan powercolor. Ze stunten alleen wat minder met speciale koelers, etc.

Oke. Het model is wel eens een keertje naar PowerColor opgestuurd voor reparatie.
Daarna gewoon werkend terug gekomen en nu nogsteeds werkend.
Loopt dit risico aangezien hij gerepareerd is? Wel door PowerColor.
Hij past ook in mijn kast? Het gaat om een Antec Sonata III met moederbord MSI DKA790GX Platinum.
Volgensmij als ik het goed heb is hij 2,4 cm langer dan mijn HD4890.

Niemand? Hierna kan ik hem namelijk bestellen als ik het antwoord heb :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan