HDD doet moeilijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

argos50

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2001
Berichten
254
Goeie middag,

Gisteren bracht mij iemand een P3 500 Mhz met een nieuwe HDD van 80 Gb (Seagate Barracuda 7200 rpm) met de vraag om hier Win XP op te zetten. Tijdens het opstarten van de pc gaf de hdd al niet thuis. Hij liet zich niet herkennen in de bios en in het opstartscherm stond hij als niet aanwezig (none). Ik heb hem toen als 2e hdd in mijn eigen pc gehangen maar daar herkende de bios hem ook niet. Wel als ik die nieuwe hdd als enige in de pc hing vond ie hem wel. Na lang piekeren en proberen bleek dat de jumpersettings op de nieuwe hdd niet overeenkwamen met de werkelijkheid. In mijn pc moest ik de eerste hdd als Master instellen en de tweede ook (volgens de settings op de sticker van de hdd) anders herkende ie hem niet.
Nu krijg ik met geen mogelijkheid een partitie op deze hdd gezet.
Met een opstartdiskette geeft hij steeds een (knipperend) BERICHTFOUT 6 aan en loopt dan vast.

Ook niet met PM 8.0 deze geeft steeds de melding dat er geen partitie aanwezig is om te resizen, removen of andere mogelijkheid uit te voeren.

Onder win 98 vindt hij de hdd niet, onder Xp wel; maar ik kan de hdd niet als fat32 formatteren.
Bijgesloten zie je een rapport van PM 8 waarbij Disk 1 de gewraakte hdd is en disk 2 een van mijn hdd die wel goed loopt. Waarom krijg ik die hdd niet zodanig voorbereid dat ik er XP op kan zetten?
 

Bijlagen

  • rapport disk 1.txt
    15,4 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
BIOS update? Meestal is dit voldoende om oudere PC's de nieuwere (grotere) harde schijven te laten herkennen.
 
Yo Tiborv,

Het probleem met herkenning is er niet doordat ik de jumpers anders gezet heb dan op de tekening staat, maar ik krijg de hdd niet meer opgedeeld in een Pri en een Extended partitie. Hoe krijg ik die schijf weer zodanig op orde gebracht, hij geeft onder PM 8 bij partion Info de volgende fout meldingen: "Disk Error(s) were detected on this drive" en "Disk Geometry errors) were detected on this drive" en "Partition Errors were detected on this drive". Is de hdd beschadigd of kunnen deze errors verwijderd worden?
 
De schijf is nieuw dus de kans dat het aan de schijf ligt is klein. Er zijn kennelijk corrupte partities aanwezig. Probeer eens met het programma delpart de partities te verwijderen. Mocht dat niet lukken download dan het tooltje van de site van Seagate waarmee je schijven "low-level" kunt formatteren.
 
Hoe moet ik Delpart gebruiken, kan dit gewoon onder windows? Als ik deze gewoon opstart (in windows) geeft hij de volgende melding "EEN TOEPASSING HEEFT GEPROBEERD DIRECT DE VASTE SCHIJF TE GEBRUIKEN, HETGEEN NIET ONDERSTEUND KAN WORDEN. DIT KAN EEN ONJUIST FUNCTIONEREN VAN DE TOEPASSING TOT GEVOLG HEBBEN. KIES sluiten OM DE TOEPASSING AF TE SLUITEN."

Nu kan ik ook nog op NEGEREN drukken en als ik dat doe geeft hij de volgende melding in een dos-venstertje "NO HARD DISKS WERE FOUND".

Kun je me ook zeggen waar dat tooltje bij Seagate staat en hoe dat heet?
Bij voorbaat dank.
 
Yo Tiborv,

Met progje van Seagate kwam ik niet veel verder, dit struikelde ook over deze corrupte partities.
Met Delpart uiteindelijk wel gelukt om deze partities te verwijderen en zodoende ben ik nu dus volop bezig om XP eindelijk op zijn plaats te zetten. Mijn dank is groot.

Argos50
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan