Hdd ide wd2500 raw

Status
Niet open voor verdere reacties.

PatKop

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2009
Beste Mensen, Ik hoop dat iemand mij kan helpen,Mijn harddisk is vastgelopen door een verkeerde voeding en checkdisk heeft de index vernield van deze schijf zodat ik hem niet meer kon openen in Windows XP. Ik heb geprobeerd de MBR aan te passen. Dit dusdanig mislukt, dat de schijf niet meer herkend werd bij "My Computer". Geen enkel data recovery programma kan informatie vinden op deze schijf. Ik heb toen maar een partition laten maken op de schijf (zonder te formateren) zodat hij wel weer zichtbaar is bij mijn computer. Ook nu kan ik met recovery programs geen files terug vinden. De schijf is niet geformateerd en ook heb ik de bestanden niet gewist, dus er zou data aanwezig moeten zijn.

Is het mogelijk dat ik de data wel kan recoveren, als ik de schijf eerst quick formateer naar ntfs?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, mijn hele muziek collectie staat op deze schijf, en de ingescande cds heb ik al weggegeven.

Ja dit is een wijze les om back-ups te maken.

Welke held kan mij helpen?

Welkom op Helpmij.:)

100% garantie heb je niet, maar je kan het proberen. Zelf heb ik het met een Samsung 1TB schijf gehad waar alleen maar de 32MB cache van herkend werd. Deze met de tool van Samsung op native waarde gezet, daarna gepartitioneerd en geformatteerd. Hierna met GetDataBack NTFS de data terug kunnen halen. Het programma is helaas niet gratis, maar werkt erg goed.

Download Ubuntu 9.04, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Op de CD staat ook het programma PhotoRec. Hiermee kun je proberen de data te herstellen, er worden veel bestandsformaten ondersteund (dus niet alleen foto's) en het werkt zonder gebruik te maken van de NTFS info, want die is door het formatteren verdwenen.
Bij schijven die niet of nauwelijks gefragmenteerd zijn werkt dit uitstekend.

Over het gebruik van het programma kun je op het web voldoende info vinden.

Laatst bewerkt:

100% garantie heb je niet, maar je kan het proberen. Zelf heb ik het met een Samsung 1TB schijf gehad waar alleen maar de 32MB cache van herkend werd. Deze met de tool van Samsung op native waarde gezet, daarna gepartitioneerd en geformatteerd. Hierna met GetDataBack NTFS de data terug kunnen halen. Het programma is helaas niet gratis, maar werkt erg goed.

Ah Dank je voor je reactie, ik had precies hetzelfde idee als jij, alleen ik was bang dat ik dan mischien alle data kwijt zou zijn, ik heb een tool van Western digital om partitions toe te wijzen en te formateren, ik weet alleen niet of hij hem dan snel formateerd of niet. Ik ga het vanavond toch maar proberen. En je hebt helemaal gelijk GetDataBack NTFS, is een uitstekend programma! Nogmaals dank.

Download Ubuntu 9.04, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Op de CD staat ook het programma PhotoRec. Hiermee kun je proberen de data te herstellen, er worden veel bestandsformaten ondersteund (dus niet alleen foto's) en het werkt zonder gebruik te maken van de NTFS info, want die is door het formatteren verdwenen.
Bij schijven die niet of nauwelijks gefragmenteerd zijn werkt dit uitstekend.

Over het gebruik van het programma kun je op het web voldoende info vinden.

Bedankt voor de moeite om te reageren op mijn vraag, ik zal deze tool zeker eerst proberen voordat ik de schijf snel formateer, de schijf is op dit moment trouwens niet geformateerd, en toch kan geen recover programma, data terug vinden. Op deze schijf staan alleen maar MP3s dus ik hoop dat het programma dit bestandstype ook herkend.
Maar ondanks dat MBR is aangepast, de indexen kapot zijn, en de disk RAW is, heeft u de ervaring dat er toch gerecovered kan worden? Bedankt voor uw reactie.

Uiteraard worden mp3's ondersteund.
De schijf wordt sector voor sector gescand, op zoek naar de headers voor mp3 files en heeft dus niets te maken met of de schijf geformatteerd is.

Alleen de bestandsnamen en map informatie zijn helaas verdwenen, maar er zijn tools te vinden op internet, die de bestanden kunnen renamen, als er in de bestanden mp3 tags aanwezig zijn.

Laatst bewerkt:
Uiteraard worden mp3's ondersteund.
De schijf wordt sector voor sector gescand, op zoek naar de headers voor mp3 files en heeft dus niets te maken met of de schijf geformatteerd is.

Alleen de bestandsnamen en map informatie zijn helaas verdwenen, maar er zijn tools te vinden op internet, die de bestanden kunnen renamen, als er in de bestanden mp3 tags aanwezig zijn.

Wederom bedankt voor uw reactie, ik ben nu aan het werk, maar ik zal vanavond de aangedragen tips zeker proberen, ik zal morgen wel even laten weten of het werkt. Een fijne dag!

Ik heb geprobeerd om met een utillity van Digital Western, de harddisk een partition toe te wijzen, en vervolgens format hij de disk automatisch. Alleen hij format de disk niet echt, en de disk is dan ook nog steeds niet leesbaar in XP. Dus ik moet denk ik gaan proberen om de disk te formateren in MSDOS (Format e:/q/fs:ntfs) dmv een opstartdiskette. Wat is jouw mening hierover als ik vragen mag?

De andere optie die aangedragen werd op dit forum was totaal niet relevant, de software die ik moest downloaden was niets minder dan een MSDOS gebasseerd menutje, het zag er aardig uit, maar had totaal niks met disk of file recovery te maken. Sterker nog dit programaatje herkende de disk totaal niet. Ik had meer het gevoel dat iemand dacht we zullen die leek (wat ik overigens niet ben) eens mijn programaatje aansmeren via dit forum.

IDe andere optie die aangedragen werd op dit forum was totaal niet relevant, de software die ik moest downloaden was niets minder dan een MSDOS gebasseerd menutje, het zag er aardig uit, maar had totaal niks met disk of file recovery te maken. Sterker nog dit programaatje herkende de disk totaal niet. Ik had meer het gevoel dat iemand dacht we zullen die leek (wat ik overigens niet ben) eens mijn programaatje aansmeren via dit forum.

Slaat dit mijn Ubuntu suggestie?

Ik vraag me af of je de partitie in DOS kan herkennen, maar dan zal je eerst met Fdisk aan de gang moeten om de Non-DOS partitie te verwijderen.

Je kan ook even zoeken op het internet naar Hirenbootcd. hierop staan meerdere hardeschijf utilities

Deze harddisk kan denk ik naar mijn oma in de hemel.

alle (boot)sectors op de schijf zijn unreadable
kan geen nieuwe MBR op de schijf zetten
via diagnostic-tools van Western Digital kan ik de schijf niet formateren. Hij zorgt er wel voor dat de disk zichtbaar word bij mijn computer, mijn de disk heeft geen grote of bestandsysteem.
Disk blijft RAW
Alle testen geven ook errors (cable error) Partion Magic geeft bij de opstart al een error en stopt
De oude partition is niet te vinden met geen programma
Andere besturingsystemen herkenen de schijf ook niet (device manager en bios herkennen hem wel)
Met recovery dus geen data te vinden. (alle programma`s gebruikt)

Als de disk tenminste editable was dan kon ik tenminste de volgende stap zetten, maar de disk is not accessible. Dus quick format of gewone format is onmogelijk.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan