HDD kleiner dan beloofd

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdVice

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2005
In een oude PC met Pentium MMX 200MHz en W98SE heb ik een andere HDD ingebouwd. Deze HDD (Western Digital Caviar 22000) heeft volgens de fabrikant 2003 Mb. Volgens de BIOS klopt dat maar windows 'ziet' slechts 500 Mb. Rara hoe kan dat?

Heeft de HDD geen beschadigde sectoren?

Is in de bios "support for large disks" ingeschakeld?

Normaal gesproken hoor je, als je je schijf formatteert, de optie te krijgen om ondersteuning voor grote schijven in te schakelen. Dit is waarschijnlijk niet gebeurd.

Daarbij komt ook nog dat verkopers/fabrikanten de schijfruimte anders berkenen dan dat deze in werkelijkheid is. Zij redeneren geloof ik zo: 1 mb= 1000 kb terwijl in werkelijk 1 mb 1024 kb is.

wat betekent dat de schijf in kwestie dus 1956MB is.
Maar dat heeft niks met dit probleem te maken...

Geplaatst door brammetje82
Daarbij komt ook nog dat verkopers/fabrikanten de schijfruimte anders berkenen dan dat deze in werkelijkheid is. Zij redeneren geloof ik zo: 1 mb= 1000 kb terwijl in werkelijk 1 mb 1024 kb is.

Dan heb je nog niet zo'n groot verschil :).

Volgens mij ondersteund een oude Pentium 1 geen grote harddisks en zul je op zoek moeten naar een Bios update, maar het is de vraag of die er nog is voor een P1.

Verder zou je even kunnen kijken wat FDISK aangeeft.

Vreemd. Volgens mij ondersteunde W98SE wel grote schijven :confused:

Maar 500MB is wel heel weinig :eek: ik heb er ooit een 30GB schijf op aangesloten en die werkte prima, het is een beetje vreemd allemaal...

Volgens mij maakt het niet zo veel uit, wat je processor betreft.
Heb je al eerder een grotere harddisk geïnstalleerd die wel werkte? Wat voor HD had je eerst? Wat voor moederbord heb je?

Geplaatst door Systemizer X100
Vreemd. Volgens mij ondersteunde W98SE wel grote schijven :confused:

Windows 98 wel maar buick vraagt zich af of de PC zelf het doet..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan