HDD Led

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiljum

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jul 2008
Hoi allemaal,

Waar ik mezelf al een poosje aan irriteer: mijn HDD-Led knippert ook als mijn dvd-brander gebruikt wordt.
Oftewel, als het lampje van de dvd-brander knippert, knippert de HDD-Led gelijktijdig.
Ik heb ergens gelezen dat dit met de IDE-activiteit te maken heeft, maar ik kan nergens vinden of je dit uit kunt schakelen.

Als ik mijn pc opstart, en de dvd-brander gedetecteerd wordt, knippert de dvd-brander wel, maar de HDD niet, dus het moet volgens mij mogelijk zijn.

Wie helpt mij uit de brand?

Groetjes William

Welkom op Helpmij.:)

Als je een cd/dvd af laat spelen, worden er altid tijdelijke bestanden op de schijf geplaatst. Daarnaast maak je ook gebruik van software om een cd/dvd af te spelen. Het logische gevolg is dat je schijf actief is.

Ja, uiteraard. Ik snap dat als gegevens van de dvd naar de hdd geschreven wordt, het lampje van de hdd knippert.

Wat ik bedoel is dat mijn hdd lampje ALTIJD knippert als mijn dvd knippert. Zelfs al doe ik de lade open en dicht (dan is er dus GEEN hdd-activiteit).

Op dat moment is er wel HDD activiteit. Het systeem krijg immers een signaal dat de lade open gaat. Wordt deze gesloten, dan kijkt het systeem of er een schijf in zit.

Ja, bij openen zou die dan dus op z'n hoogst een keertje moeten knipperen voor het signaal van het systeem om de lade open te doen.
Maar terwijl mijn lade losschuift, knippert zowel de dvd, als de hdd gelijktijdig. Dit doet hij 3x langzaam gelijkmatig, en dan een paar keer snel gelijkmatig.
Met het sluiten van de lade idem.
Als dan de lade weer dicht is, vind ik het logisch dat windows gaat kijken of er een cd'tje in zit en er dus hdd activiteit is.

Als ik bijv. een cd-tje brand, knippert de dvd gelijkmatig (elke seconde ofzo), dit doet de hdd dan ook (naast de gebruikelijke activiteit).

Bij mijn vorige pc was dit niet zo namelijk, vandaar mijn vraag.

Nou bij mij gaat de HDD led ook branden als ik de lade open doe. Net even op twee systemen gekeken. Vergeet niet dat Windows ondertussen ook gewoon door blijft draaien en er altijd HDD activiteit zal zijn.

Okey, even andersom dan.

Stel: ik neem alleen de dvd-brander (los van de pc), voorzie deze van stroom en ik open de lade. Dan gaat het lampje van de dvd knipperen terwijl de lade losschuift en dichtschuift. Dit heeft verder niets met enige lees-/schrijfactiviteit te maken.

Dit knipperen wat ik hierboven beschreven heb, doet mijn hdd-led dus simultaan als alles in het systeem zit.
Bijvoorbeeld, mijn systeem staat gewoon aan, alle programma's staan uit en hij draait 'stationair'.
Dan knippert m'n harde schijf misschien een keer in de 5/10 seconden even kort.

Open ik nu mijn dvd-lade, gaat mijn hdd-led dus simultaan met mijn dvd-led knipperen.
Oftewel, mijn hdd-led geeft dus niet alleen de activiteit van de hdd aan, maar alle activiteit over de IDE-kanalen.
Mijn vraag is of ik mijn systeem (in de bios waarschijnlijk) zo kan instellen, dat alleen de HDD-activiteit wordt doorgegeven, en niet ook de IDE-activiteit. Daar heb ik het ledje op de dvd-brander al voor?

Wat jij wil kan niet en er is daar geen optie voorin het Bios.

Even de topic door gelezen

Denk niet dat het aan de pc ligt maar aan de software.

Er zijn een aantal programma's die dit kunnen veroorzaken.
  1. Een brandprogramma dat af en toe checked
  2. GoogleDesktop, zoekt af en toe of er nog nieuwe documenten zijn
  3. AVG 8, voert na het opstarten een scan uit. (niet bij alle PC's verschijnt het scan icoontje)
  4. Ander virus of spyware scan programma
Je kunt ook in Taakbeheer zoeken welk proces het zou kunnen zijn.

Als het zo is dat je CD/DVD brander af en toe knippert ook als er geen schijfje in zit, zou ik denken dat er wat loos is met de aansluiting of de brander zelf.

Succes.:thumb:

P.S. Last but not least:
Als je vorige PC een sata en/of scsi had via een kaart of driver, kan het zijn dat je HDD led niet knippert, want het is dan geen IDE activiteit.

Je hebt helemaal geen HDD-Led! ;)

Het is een IDE-led die op het moederbord is aangesloten en knippert bij activiteit van alle IDE-apparaten. :)

Vr.Gr. Egel.

Geen HDD-Led ????

Laat er nu op mijn borden (8 stuks van PIII tot AMD X2) een aansluiting zitten voor een led, met als tekst er bij HDD-LED.

Je hebt gelijk als je zegt dat het IDE activiteit registreert, maar ik heb ze nog niet op het mobo zelf zien zitten hoor. Wel op de controler kaarten, maar dat terzijde.

Een goede vraag is (niet dat ik het antwoord weet) hoe komt het dat mijn HDD led niet knippert bij activiteit van mijn brander.
Althans dat denk ik, maar ik zal het nog eens testen.. Weet zeker dat in "Post" eerst mijn flop, dan mijn CD en daarna mijn HDD-LED gaat knipperen, en dat is ook mijn boot volgorde.

Laatst bewerkt:
P.S. Last but not least:
Als je vorige PC een sata en/of scsi had via een kaart of driver, kan het zijn dat je HDD led niet knippert, want het is dan geen IDE activiteit.
Sorry, maar ook met SCSI of SATA heb je een HDD led die activiteit aangeeft van de Hardeschijven. Gewoon de LED aan de voorkant van de kast. Heb momenteel twee systemen draaien, met alleen maar SATA schijven erin. Waarvan eentje ook nog SATA schijven aangesloten via een PCI SATA-controller kaart. Als ik van schijf naar schijf kopieer, die beide op de controler kaart aangesloten zijn, dan zie ik nog steeds de hardeschijf activiteit aangegeven. Heb nog een oude Compaq Deskpro 2000, deze heeft alleen maar SCSI apparaten en geeft gewoon hardeschijf activiteit aan.

Laatst bewerkt:
Hallo Crash

No hard feelings, maar ik heb twee machines met controler kaarten.
  1. een scsi (Adaptec), alleen led op scsi-kaart en led op Cheetah branden. Op kaart zit nog aansluiting voor led in kast.
  2. een Via Sata 2x (met raid optie) en IDE UDMA 1x controler, nog niet naar aansluiting voor kast led gezocht.
En geen van beide laat de HDD led branden als de schijf aan de controler wordt aangesproken.

Hoe ik dat weet, simpel. Bij beide staat het besturings-systeem (Windows-XP) op de schijf die aan de kaart hangt. Tijdens boot flikkert heel even het HDD-ledje en zodra windows opstart (en je weet dat kan nog wel eens duren) is het HDD-ledje uit. Komt daarna nog maar zelden tot leven, tenzij ik schrijf naar de schijf met boot.ini er op of tijdens afsluiten.

Noot alleen als ik een besturings-systeem kies op de IDE schijf - die aan het mobo hangt - (ME of 2000), brand de HDD-led normaal bij alles wat ik doe.

Zit naar mijn ledje te turen terwijl ik de Thread aan pas, maar helaas, niets te zien.

Eric:thumb:

Laatst bewerkt:
Ik ga nog even door.

Een systeem is van Dualboot voorzien. Draai normaal met Vista, net even via Windows XP S2 opgestart. In beide besturingsystemen gewoon hardeschijf activiteit te zien via de HDD-led. Deze pc heeft 2 SATA schijven en een SATA DVD brander.(Geen IDE schijf aangesloten/aanwezig) Op m'n andere PC staat Windows 2003 SP2. Hierin 3 SATA schijven, waarvan 2 op een PCI Controler kaart.(En een IDE cd-rom speler) Bestanden kopieren tussen deze twee schijven op de PCI controler kaart geeft een duidelijke HDD activiteit weer via de HDD-LED. Doe ik dit niet, dan knippert de HDD-Led rustig omdat het besturingssysteem draait. Die schijf is gewoon op het moederbord aangesloten.

In beide pc's gewoon de HDD-led aangesloten op het moederbord.

De pc met SCSI momenteel niet aangesloten. Heb wel even in die kast gekeken, daar zit inderdaad een mogelijk op om de HDD-led op de Adaptec SCSI-kaart aan te sluiten.:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan