HDD maakt raar geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Armotunes

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2014
Berichten
7
Hallo allemaal,
Ik heb een nieuwe PC gekocht. Hij werkt helemaal top. Ik heb alleen een vraag. Als ik tegen de zijkant van mijn pc tik, hoor ik een raar geluidje. Beetje piepend, buzzend. Alsof de HDD crasht ofzo. Ik tik niet zo hard tegen mijn pc, het uiteinde van een usb kabel die er tegenaanbotst is al genoeg. Ik neem aan dat er niets met mijn pc aan de hand is aangezien ik hem een week heb. Toch zou ik graag willen weten wat er nou aan de hand is.

mvg Arjan
 
Welkom bij de Helpmij!

Als het (g)een merkmachine is waarvan de fabrikant / winkel de een of andere onzinnige opmerking over het verbreken van zegels in samenhang met de garantie op de kast heeft ingesteld, maak dan de kast open en kijk wat er tegen de zijkant aan (mogelijk) resoneert.
 
Laatst bewerkt:
Want Acer heeft dat soort onzinnige bepalingen of bedoel je wat anders?
 
Maar het is zo dat het geluidje alleen soms optreed. volgens mij als de HDD aan het schrijven is. (weet dat niet 100% zeker)
 
wat voor een pc?

kan meerder dingen zijn, om maar een paar te noemen:

bij een goedkope/minder stevige case of psu kan het een tijdelijk aanlopende fan zijn,
het kan zijn dat de hdd direct op de case geschroefd zit, dit wil nogal eens resonantie geven
een dvd/cd speler is ook gevoelig hiervoor, heb je een cd oid erin?

als het echt de hdd is, kan het zijn dat dat zoemde geluid gewoon de motor is die met een actie bezich is? en dat het dan toeval of gewoon extra opvalt.
 
Het is geen goedkope pc geweest, het is een geluid wat best goed te horen is en wat alleen soms optreed als je er tegen aan tikt. Het is geen resonantie. Het bestaat namelijk uit verschillende kleine piepjes snel achter elkaar. Ik ga vanavond even acer zelf mailen en ik probeer het geluidje op te nemen.
 
er is een verschil tussen een goedkope kast en ee goedkope pc.

maar goed dat lijkt me een goed idee
 
Is de garantie er al af? Dan kun je sowiezo zelf naar (laten) kijken...
 
Ik hoor eigenlijk niet veel, misschien toch je harde schijf effe checke met een programmaatje, HDTUNE ..
Wat ik wél hoor zou wel es een draadje tegen een draaiende fan kunnen zijn ..
 
Ik heb even met de zaklamp in mijn pc gekeken, en het is zo dat de hdd net achter de behuizing gemonteerd is. Dus het geluid komt echt uit de hdd. Kan het zo zijn dat de hdd een bepaalde trilling waarneemt en dan in een safemode gaat zitten. Dat dat armpje als het ware inklapt ofzo? of bestaat dat niet?
 
de hdd draait 7200 tpm en daardoor trilt de hdd. als de case even een beetje inveert door de tik en daardoor de hdd raakt, dan gaat deze mee resoneren.

hdd springt niet in safemode, als je er een goede mep op geeft dan verbuigd de binnenkant gewoon en kun je em weggooien
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan