HDD met DOS kopieëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mbevel

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2008
Hoi,

Ik heb een kappote desktop (processor), en ik moet nog gegevens van mn hdd redden. De hdd (waar XP Home op staat) word niet gezien door de computer als ik hem in een behuizing hang. Ik hoor wel de verbindingstoon met de pc, maar ik kan hem niet vinden bij 'deze computer'. waarschijnlijk moet hij eerst worden geformatteerd. Ook met ubuntu kan ik hem niet zien.

Is er een mogelijkheid om met DOS de gegevens te kopieëren? Dan wel via een Windows 7 of een Windows XP computer.

Formateren moet je zeker niet doen, dan ben je alle gegevens kwijt.

Begrijp ik het goed dat je de oude HD in een andere computer hebt gehangen en deze nu probeert te lezen.
Het het een HD met IDE aansluiting?
disco_duro_sata-ide.jpg

De bovenste hier, als het de andere aansluiting is moet je dat even melden.

Meest waarschijnlijke probleem is dan dat beide HD's nog op master ingesteld zijn.
Stel de oude HD in op Slave, op de drive zou moeten staan wat je moet doen.

Zou er ongeveer zo uit moeten zien;
jmprset.jpg

jumper.jpg

Het witte pinnetje hier kan ook zwart zijn en moet je verplaatsen naar de plek waardoor de HD als slave gaat werken.
In het voorbeeld hier moet de witte jumper een positie naar rechts. los trekken en terug plaatsen.
Schrijf wel even op op welke positie hij nu zit, voor het geval niets meer werkt, dan kan je in ieder geval alles weer terug brengen in de orginele toestand.

Andere optie zou kunnen zijn dat je de HD in een extern kast met USB aansluiting inbouwt.
Je hebt al kastjes voor 10 euro.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Sorry dat ik het niet meteen helemaal duidelijk heb gemaakt: Ik heb een IDE harddisk die ik in zo'n kastje met usb aansluiting heb gehangen. Alleen, voor gebruik van zo'n kaste moet de schijf worden geformatteerd.

Maar ik kan hem dus ook in een andere pc erbij hangen? Gebeurd er dan niets met de andere pc/ hdd?

mvg, Marten

Laatst bewerkt:
Als je hem als slave instelt niet, hij verschijnt dan gewoon als D of E schijf, net welke letter als volgende vrij is.
Heb het zelf al regelmatig gedaan, nooit een probleem gehad tenzij de HD overleden was.

hoi,

Ik heb het ondertussen al uitgeprobeerd, en het werkt. Hij staat alle gegevens te kopieëren.

Heel erg bedankt voor je (uitgebreidde) antwoord.

mvg, Marten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan