HDD ratelt

Status
Niet open voor verdere reacties.

carl0956

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2011
Ben al maanden bezig om van HDD geratel af te komen.
Verschillende merken en types HDD gehad. WD Black 500GB, WD Black 1 TB, WD Green 2 TB en nu een Hitachi 2 TB
Maakt weinig verschil. Wat wel in ratel volume heeft gescheeld is defragmenteren
Niet alleen de Windows achtergrond processen doen geratel horen, maar ook opstarten van software.
Deze achtergrond processen afzetten helpt wel iets maar niet helemaal
Er is over te lezen op internet dus ben ik niet de enige.
Hier in huis is de ene computer wel aan het ratelen en andere twee niet, terwijl ze nu allemaal op Windows 8.1 draaien

Ben ik van geratel af door de besturing op een SSD te zetten en de HDD als opslag/ werkschijf mee te laten draaien.
En zo ja; welke SSD is goed genoeg voor Bluray bewerking.

Graag meningen, ideeën en ervaringen

Laatst bewerkt:
De tweede regel in je bericht bewijst m.i. een beetje dat het probleem vermoedelijk niet in één van de geprobeerde hdd's zit, maar in de behuizing van je systeem.
Een ratelende hdd betekent meestal dat de schijf aan het 'sterven' is en aangezien je schreef dat je meerdere hdd's hebt geprobeerd, acht ik de kans minder dan 0,000000001% dat je alleen maar 'stervende' hdd's hebt gebruikt, toch..........?
Je kunt het bewijs zelf ook ervaren door de huidige ratelende schijf in een andere machine te plaatsen. Als mijn theorie klopt dan hoor je die schijf in een ander systeem niet ratelen.

Kennelijk trilt / rammelt er dus iets in je systeemkast mee als de hdd aan het werk is. Daar kom je het snelst achter als je kast openmaakt en open laat als je de machine gaat gebruiken. Goed kijken en luisteren, dan ga je de oorzaak vinden.

Aangezien er bij een SSD niets 'draait' als er geschreven en / of gelezen wordt, zul je bij het gebruik van een SSD geen resonantie meer hebben. Samsung EVO (pro) wordt op het w w w over het algemeen als goed en snel ervaren (ik heb er zelf 2 in mijn laptop zitten), maar er zijn meer goede merken en types. Lees dit maar even door.

Laatst bewerkt:
Het zou ook zo kunnen dat de bevestigde HDD's de kast als klankkast/versterker gebruiken ... je zou de HDD's es los kunnen hangen, en wel zo dat ze niet tegen de kast aan kunnen komen.
Levert dat genoeg stilte op dan zou je eens kunnen kijken hoe je die het beste ontkoppelt van de kast ..
- (extreem goedkoop is een oplossing om de HDD's in brede (postbode) elastieken te hangen)

Ik denk ook niet dat alle HDD's kaduuk waren
Maar de eerste is zeker kapot gegaan, de tweede sloeg op momenten van ratelen soms vast; te zien bij Taakbeheer waarbij lezen en schrijven stil viel naar 0%
Wat ik niet heb uitgeprobeerd is RAM geheugen wisselen; jammer, heb ik liggen

MoBo en CPU retour gestuurd naar de retailer voor onderzoek waarvan zondermeer het resultaat volgt
Er zit op alle hardware nog garantie

Ik kom erop terug

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan