HDD stuk of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzer49

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2002
Als ik mijn PC opstart verschijnt even later (na "Intel inside - Pentium 4") het gewone winXP-logo (Home edition) met in een balkje de van links naar rechts lopende blokjes (ongeveer 30 sec?) op mijn scherm, doch daarna wordt alles opnieuw zwart en zie ik alleen de muiscursor. Weer 30 seconden later verschijnt in een windowsvenstertje "winlogon.exe - Kan onderdeel niet vinden" en "Deze toepassing kan niet worden gestart omdat SHELL32.dll niet kan worden gevonden. Het opnieuw installeren van deze toepassing kan dit probleem oplossen". Als ik dan op de OK-knop klik gebeurt er langere tijd niets en dan verschijnt "Fout in gebruikersinterface ... kan msgina.dll niet laden".

Heropstarten in om 't even welke veilige modus geeft precies dezelfde foutmelding en ook het terugzetten van de laatst gekende werkende configuratie (een andere keuzemogelijkheid na F8 tijdens het opstarten) helpt niet.
Nu dacht ik al dat de harde schijf stuk was, maar het verschijnen van dat winXP-logo stelt me toch wat gerust. Heeft iemand een idee hoe ik het probleem kan oplossen?

PS : het is een PC die ik uitsluitend voor audio, video- en fotobewerking gebruik en waarmee ik nooit op internet kom. De laatste keer dat ik hem gebruikt heb, heb ik alleen wat nieuwe foto's overgebracht en bewerkt, maar heb ik geen programma geïnstalleerd of iets dergelijks (dus een virusinfectie is zeer onwaarschijnlijk).

Hoi,

Ik denk niet dat hij stuk is maar voor dat je het gaat herstellen zoals killerbee schrijft kan je ook even de hd met een tooltje van de fabrikant de hd testen.

Modag

dit SHELL32.dll zegt al dat je hdd niet kapot is of fouten heeft dit is gewoon een kwestie van herstellen ik had vandaag nog een pc met het zelfde probleem ffies hersteld met de xp cd en probleem was over dus daarom dat ik dit meteen zeg. en er gaan geeen bestaden verloren

je moet xp ffies herstellen dan werkt het wel weer.
Ja, maar hoe kan ik wat dan ook herstellen als de PC niet opstart? Moest ik nu in een DOS-omgeving of iets dergelijks geraken, waarin ik bestanden kan kopiëren, dan zou ik proberen die SHELL32.dll te herschrijven, maar helaas geraak ik nooit verder dan de in mijn vorige post genoemde foutmeldingen.

opstraten van af de xp-cd dat doe je door in je bios je hdd als boot medium uit tezetten

Hoi !
Opstarten van de XP-CD, de recovery-console gebruiken:
Achter de prompt trommel je: chkdsk /r gevolgd door enter
Als dit proces is afgelopen: fixboot gevolgd door enter.
Hierna: exit; en je PC zal opnieuw opstarten.
Greetz,
Harry.
Hartelijk bedankt, Harry. Helaas startte de PC na dat langdurig diskcontrole- en -herstelproces nog niet op en kreeg ik dezelfde foutmelding. Wat ik uit jouw bijdrage geleerd heb is dat zelfs onder winXP een soort MS-DOS gebruikt kan worden. Bovendien heeft die chkdsk fouten op de C-schijf gevonden en hersteld (dat zag ik op 't einde weergegeven in een rapport).

Toen ik dus weer bestanden en directories kon bekijken met het dir-commando, stelde ik vast dat SHELL32.dll inderdaad ontbrak in C:\windows\system32, maar ontdekte ik in laatstgenoemde map een directory "dllcache" en daarin stond zo'n shell32 bestand. Vervolgens heb ik het naar een verdieping lager gekopiëerd met copy en m'n PC start sedertdien op zoals vroeger. Bovendien ben ik geen gegevens of programma's kwijt en werkt blijkbaar alles perfect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan