HDD wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker59

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2003
Hallo allemaal,

ik heb mijn windows xp opnieuw geinstalleerd maar mijn 2e HD wordt niet herkend. Het is een samsung 1TB.

Ik weet dat er een manier was want ik moet iets doen in windows, via een menuutje met die hdd zodat die wel herkend wordt maar weet niet meer wat het was.......

Hoop dat jullie het wel weten.

Groetjes Gino

Als het een SATA drive is, de moederbord sata drivers downloaden / installeren.

Doe maar de chipset drivers.
Ofwel van intel of via of amd of Nvidia enz,enz....

Ik heb al gevonden wat ik moest doen. Ik moet mijn hardeschijf initialiseren bij computerbeheer.......

Nu ik dat gevonden heb loop ik tegen het 2e probleem op: er wordt aangegeven dat het een dynamische schijf is en dus niet leesbaar. Nu kan ik er (dmv rechtermuisknop) wel voor kiezen om deze hd te laten converteren naar een standaardschijf............MAAR dan gaan alle gegevens verloren die erop staan.

Dit kan absoluut niet, want er staan veel foto's, muziek, belangrijke schoolbestanden en prive dingen op.....

is er nog hoop :shocked:

Oplossing please?

Groetjes

Alles er vanaf copieeren, schijf opdelen en dan alles weer terugzetten

Ik heb al gevonden wat ik moest doen. Ik moet mijn hardeschijf initialiseren bij computerbeheer.......

Nu ik dat gevonden heb loop ik tegen het 2e probleem op: er wordt aangegeven dat het een dynamische schijf is en dus niet leesbaar.[...]

Ik denk niet dat het feit dat het een dynamische schijf is de reden is voor je probleem.
Ik kan aan 3 problemen denken:
1. Je hebt nog niet SP2 of SP3 voor XP geïnstalleerd. Zonder SP2 of SP3 kan het zijn dat partities boven de 136 GB niet worden herkend/niet leesbaar zijn.
2. Je bent zo 'slim' geweest om de inhoud van de schijf te versleutelen met de middelen van XP. Als dat het geval is, dan vrees ik het ergste.
3. Je bent (nog) geen eigenaar van die schijf/partitie en haar inhoud in het nieuwe XP.
Kijk even hier, waarbij je niet eigenaar moet worden van een map maar van een hele schijfletter. De werkwijze is hetzelfde.

Begin dus met 1. en vraag je af of 2. van toepassing is.
Is 2. niet van toepassing en was 1. niet voldoende, probeer dan 3.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Alles er vanaf copieeren, schijf opdelen en dan alles weer terugzetten

Dat is dus het punt ik kan die hdd niet benaderen. Ik zie hem ook niet bij deze computer ik zie hem dus alleen bij "computerbeheer" onder het kopje "schijfbeheer". (start --> configuratiescherm --> prestaties en onderhoud --> systeembeheer --> computerbeheer)

Groetjes Gino

Ik denk niet dat het feit dat het een dynamische schijf is de reden is voor je probleem.
Ik kan aan 3 problemen denken:
1. Je hebt nog niet SP2 of SP3 voor XP geïnstalleerd. Zonder SP2 of SP3 kan het zijn dat partities boven de 136 GB niet worden herkend/niet leesbaar zijn.
2. Je bent zo 'slim' geweest om de inhoud van de schijf te versleutelen met de middelen van XP. Als dat het geval is, dan vrees ik het ergste.
3. Je bent (nog) geen eigenaar van die schijf/partitie en haar inhoud in het nieuwe XP.
Kijk even hier, waarbij je niet eigenaar moet worden van een map maar van een hele schijfletter. De werkwijze is hetzelfde.

Begin dus met 1. en vraag je af of 2. van toepassing is.
Is 2. niet van toepassing en was 1. niet voldoende, probeer dan 3.

Succes,

Tijs.

Hey Tijs

Bedankt voor je uitgedachte antwoord alleen:

1. Ik heb momenteel SP2 erop staan, kan even proberen te updaten naar SP3.
2. wat bedoel je met versleutelen? Ik heb niks gedaan met mijn HDD. Op een avond is mijn pc gaan flippen, bluescreens....volgens mij ligt het aan mijn videokaart maar dat ff terzijde. Toen heb ik ervoor gekozen om mijn pc opnieuw te installeren, volgende de normale methode mbv een windows xp cdtje. Ik heb alleen de c-schijf en d-schijf (1 schijf van 250gb, opgedeeld in 2 partities) te verwijderen en opnieuw aan te maken. De e-schijf (de 1TB schijf) heb ik gewoon zo gelaten omdat daar dus belangrijke info opstond en niet wilde dat er iets mee ging gebeuren. Ik heb dus "naar mijn weten" niks gedaan met die hardeschijf....sorry dus weet ook niet echt goed wat u bedoeld.

3. Ik ga nu hier maar even aan de slag....

Groetjes Gino

Het feit dat je schijf niet herkend wordt kan zijn omdat er geen partitie op staat.
Of geen bootsector.

Wat je kunt doen: haal de schijf uit z'n case en plaats hem als slave in je computer.
Of als 2de master

Helpt dat niet, gebruik dan partitionmagic of zo om te kijken wat er nu precies op de schijf staat qua indeling.

Maar wat je ook doet, Doe aan de schijf zelf helemaal NIETS !!!!.
Des te groter is de kans dat je je gegevens terugkrijgt.

Hey Tijs

1. Ik heb momenteel SP2 erop staan, kan even proberen te updaten naar SP3.
2. wat bedoel je met versleutelen? Ik heb niks gedaan met mijn HDD. Op een avond is mijn pc gaan flippen, bluescreens....volgens mij ligt het aan mijn videokaart maar dat ff terzijde. Toen heb ik ervoor gekozen om mijn pc opnieuw te installeren, volgende de normale methode mbv een windows xp cdtje. Ik heb alleen de c-schijf en d-schijf (1 schijf van 250gb, opgedeeld in 2 partities) te verwijderen en opnieuw aan te maken. De e-schijf (de 1TB schijf) heb ik gewoon zo gelaten omdat daar dus belangrijke info opstond en niet wilde dat er iets mee ging gebeuren. Ik heb dus "naar mijn weten" niks gedaan met die hardeschijf....sorry dus weet ook niet echt goed wat u bedoeld.

3. Ik ga nu hier maar even aan de slag....

Groetjes Gino

Hey Tijs,

ook de 3e optie werkt niet want hij kan hem helemaal niet zien in windows...En in veilige modus ben ik beperkt en kan niet niet naar computerbeheer gaan.

Groetjes G

Het feit dat je schijf niet herkend wordt kan zijn omdat er geen partitie op staat.
Of geen bootsector.

Wat je kunt doen: haal de schijf uit z'n case en plaats hem als slave in je computer.
Of als 2de master

Helpt dat niet, gebruik dan partitionmagic of zo om te kijken wat er nu precies op de schijf staat qua indeling.

Maar wat je ook doet, Doe aan de schijf zelf helemaal NIETS !!!!.
Des te groter is de kans dat je je gegevens terugkrijgt.

Okay maar kent die dan niet automatisch een partitie aan als die er als 2e hdd aanhangt? Het is trouwens een sata schijf....werkt jou oplossing dan ook nog?

Groetjes Gino

Een partitie wordt niet automatisch toegekend.
Het enige wat misschien automatisch toegekend wordt is een driveletter meer niet.

Een sata schijf is geen probleem mits je mobo sata ondersteunt.

Een partitie wordt niet automatisch toegekend.
Het enige wat misschien automatisch toegekend wordt is een driveletter meer niet.

Een sata schijf is geen probleem mits je mobo sata ondersteunt.

Hey Jedi,

dan ga ik ff proberen om pqmagic te regelen en die te gebruiken. Hou jullie op de hoogte............

Groetjes Gino

Hey Tijs

[...]2. wat bedoel je met versleutelen? Ik heb niks gedaan met mijn HDD. Op een avond is mijn pc gaan flippen, bluescreens....volgens mij ligt het aan mijn videokaart maar dat ff terzijde. Toen heb ik ervoor gekozen om mijn pc opnieuw te installeren, volgende de normale methode mbv een windows xp cdtje. Ik heb alleen de c-schijf en d-schijf (1 schijf van 250gb, opgedeeld in 2 partities) te verwijderen en opnieuw aan te maken. De e-schijf (de 1TB schijf) heb ik gewoon zo gelaten omdat daar dus belangrijke info opstond en niet wilde dat er iets mee ging gebeuren. Ik heb dus "naar mijn weten" niks gedaan met die hardeschijf....sorry dus weet ook niet echt goed wat u bedoeld.[...]

Als je XP Professional gebruikt kun je mappen (en daarmee ook hele harde schijven) versleutelen. Die versleuteling hangt samen met je gebruikersnaam + wachtwoord die je tijdens de versleuteling gebruikt. Natuurlijk krijg je nieuwe gebruikers na een herinstallatie, en dus kun je dan niet meer bij die versleutelde bestanden.

Als ik je goed begrijp heb je die versleuteling niet gebruikt, en is dat dus ook niet het probleem bij jou.

Tijs.

Als je XP Professional gebruikt kun je mappen (en daarmee ook hele harde schijven) versleutelen. Die versleuteling hangt samen met je gebruikersnaam + wachtwoord die je tijdens de versleuteling gebruikt. Natuurlijk krijg je nieuwe gebruikers na een herinstallatie, en dus kun je dan niet meer bij die versleutelde bestanden.

Als ik je goed begrijp heb je die versleuteling niet gebruikt, en is dat dus ook niet het probleem bij jou.

Tijs.

Neej dat klopt Tijs...maar toch ieder geval bedankt. Ik ga nog even kijken of ik wat kan fixen met de oplossing van "Jedi" om met pqmagic wat te regelen.

Groetjes Gino

JIPPIE!!!!! yeah yeah...........

ik heb sinds gister Windows Vista X64 en daar wordt de HDD wel herkend :D

ik ben gered.

bedankt voor jullie hulp

Groetjes Gino

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan