Hdd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roekee

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2004
Hey

Ik heb net me nieuwe PC binnen. En start op.. zegt ie dat de bios niet installed is.. naja.. ik doe alsnog de (illegale) winxp cd erin en wi lhet installeren. Uiteindelijk zegt ie dat ie geen vaste schijfcomponenten kan vinden.

Doordat ik me CD erin heb gedaan kan ik opeens wel in de bios .. maar daar staat me HDD helemaal niet ingesteld.

Ik kijk in het boekje van me moederbord (MSI).. en doe wat zij zeggen. Maar als ik met Pg Up en Pg Down ga *****n.. dan komen er opeens allemaal cijfers die maar door blijven gaan :confused:

Naja.. mijn technische kennis is zeer beperkt.. ik kan nog net winxp installeren.. dus dit lukt me al helemaal niet :(

Ik denk dat de harde schijf nog niet geformatteerd is, kan dat?(dus schoon gekregen zonder installatie)

Dan opstarten met opstartdiskette, C formatteren en dan Windows installeren.

Huh hoe bedoel je? Het systeem is in principe getest.. en helemaal nieuw :? ennuhm.... ik heb uh.. geen uh.. floppy station.. alles is met CD d8 ik zo.. :P

Het systeem is getest zeg je, maar is er een windows geinstalleerd toen je hem kocht? Kan best zijn dat alle hardware getest is, maar je hebt toch echt een besturingssysteem nodig.

Als ik het niet helemaal begrijp zou je iets specifieker moeten zijn met je vraag;)

PS, je zegt zelf al dat je de windows xp wilde installeren. Het klinkt dus alsof alles goed werkt, maar dat je de harde schijf nog moet formatteren voordat je xp kunt installeren)

Ik heb geen enkel idee of ze daarvoor Windows hebben geinstalleerd.. denk het niet.. want hij lijkt redelijk heel erg leeg.. helemaal geformateerd en zelfs bios gereset..

Stond er serieus een tekst Bios not installed?

Want dan zou ik gewoon terug gaan naar de winkel.

WindowsXP kent (wordt niet meegeleverd) volgens mij geen opstart diskette meer.
Ik heb XP toch zeer vaak geinstalleerd en het is echt niet meer dan kijken naar boot volgorde, cd erin en alles gebeurt bijna vanzelf, (formateren, installeren, hardware configuratie).

Als ik de WinXP cd er niet in heb. gaat ie dat zeggen ja.. :(

Maar als ik de XP cd er wel in heb.. dan wil ik installeren en zegt ie dat ie geen vaste schijfcomponenten kan vinden.. :(

naja.. ik vind er wel wat op.. binnenkort komen weer wat mensen thuis die me kunnen helpen.

Ik denk toch dat het niet de hele tekst is die je ziet, ik vermoed dat het er meer zo uitziet
promise xxxx not found, no bios installed of
no attached (raid/sata) drives found, no bios installed

Geef voor alle duidelijkheid even:
-merk en type moederbord
-merk en type harddisk (is het een S-ATA harddisk?)

Kortom zoveel mogelijk exacte informatie over je hardware

En een systeem testen, daar heb je geen geïnstalleerde harddisk voor nodig, daar zijn speciale en handige cd's voor.

Sorry, tijdje niet van me laten horen.

Ik weet echt niet welke text het is, het gaat zo snel :(.

Maar dit is de mobo: http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=24426

en dit is de HDD: http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=22816

en dit is de cd/dvd: http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=24225

Okay we hebben hier de bekabeling gecontroleerd omdat hij alleen maar de CD/DVD herkende en nog een Realtek iets (geintegreerd in moederbord ik denk de geluidskaart?). Toen bleek dat de kabel bij de HDD er erg losjes in zat. We steken deze kabel er dus in en de computer herkent nu ook de CD/DVD niet meer.

Wat opvalt is dat de HDD samen met de CD/DVD op 1 poort in het moederbord zit. Dus een 3-way kabel (zo noem ik het dan maar), met verschillende kleuren aan elk uiteinde : grijs,blauw en zwart (d8 ik).

ik mail de hele tijd met gistron, maar die pik wil ook geen moeite doen om me te helpen en wil dat ik de moeite neem om alles te regelen (jah, klantvriendelijkheid).

Maar dat is dus nog steeds een probleem.

Zoals ik al vermoedde heb je een S-ata aansluiting op je moederbord zitten en daar geen drives op aangesloten dus de melding die je over een bios krijgt zal daarover gaan en is volkomen normaal in dit geval.

De IDE kabel waar jij het over hebt is een UDMA kabel (80 aders) en heeft een bepaalde aansluit volgorde.

Wat ik vreemd vind is dat het systeem ook de cd-rom niet herkend als de harddisk 'goed' aangesloten wordt. Ik krijg het vermoeden dat de master/slave jumpers niet goed geplaatst zijn, je zou dit even kunnen controleren. Als dit inderdaad het geval is, is dat zeker geen reclame voor Gistron want dan kunnen ze nooit goed getest hebben.

Dat zeg ik dus hele tijd in het mailtje en uiteindelijk kwam hij: ja op de factuur staat niet dat ze het getest hebben. Terwijl ik wel hetzelfde bedrag betaal.. maar dan hebben ze er van gemaakt: handeling en administratiekosten

Maar kun je even uitleggen hoe de jumpers zouden moeten staan? :D

Het onderstaande plaatje is van de Maxtorsite

jumpers.jpg

Voor de DVD zal net zoiets gelden.

Harddisk op Master en de DVD op Slave.

Mogelijk is windows wel geinstalleerd om te testen maar later weer verwijderd door de partitie te verwijderen.
In dat geval zul je eerst partities moeten aanmaken en formatteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan