HDMI beter dan COAX of Optical digitaal??

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Sinds kort in het bezit van een 'platte' tv, nieuw dus met HDMI.

Sinds ik die aangesloten heb, heb ik ook alle andere apparaten zoals mijn DVD-speler, Digitale HD tuner en mijn Onkyo Receiver aangesloten via HDMI.

Voorheen zat mijn DVD met een Digitale Coax SPDIF en mn HD-ontvanger met een optische kabe (Toslink)l aangesloten op mijn receiver. (Geen goedkope kabels echt van de betere kwaliteit, waren toen iets van €40-€50 per stuk gekocht bij een audio speciaal zaak)

Het kan mijn verbeelding (lees gehoor) zijn, maar nu ik alles via HDMI heb aangesloten lijkt het erop of het geluid nog mooier is, een betere kanaalscheiding, klinkt gewoon echt super. Hoewel niet al mijn apparatuur het ondersteund heb ik er wel voor gekozen om de laatste versie HDMI kabel te gebruiken, voor zover ik weet 1.4

Klopt het dat HDMI beter geluidsoverdracht geeft dan de andere digitale aansluitingen?

Wat mooi trouwens dat HDMI, na een tijdje zoeken en verschillende instellingen proberen kan ik nu de meest belangrijke functies allemaal met 1 afstandsbediening doen.

Ik hoor het wel over het geluid.

mvrgr.

Nossie

HDMI heet een grotere bandbreedte aan data versturen en kan dus ook beter(?) kwaliteit audio transporteren.

Dus als je een bron hebt (blu-ray bijvoorbeeld) en een weergave unit welke dit ook zo kan weergeven zijn er mensen welke het verschil zouden kunnen horen.
Voordeel van een optische verbinding is weer dat de boel elektronisch (galvanisch) gescheiden is van elkaar en dat elektronisch storingen geen invloed hebben op de kabel.
Aan de ander kant wordt het signaal wel weer twee geconverteerd. (elektrisch > optisch en daarna optisch > elektronisch)
Ik zeg altijd, als jij het verschil hoort is er verschil. (Of het "beter" is?)
En luister met je oren, niet met je portemonnee. (300 euro kabels MOETEN wel beter klinken.) :)

Dank je wel voor jullie reacties.

@BikerBill64 Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan en tot de conclusie gekomen dat ik de HDMI kabels van de Action hebt gekocht van 3 euro
Deze blijken op de geleverde lengte net zo goed te zijn als de kabels van 30, 100, 200 euro...

grt.
Nossie

@Nossie,
Kijk dat scheelt geld. :)
Als het goed klinkt is het goed!

De kwaliteit van de kabels zul je alleen op grotere afstanden gaan merken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan