HDMI kabel doorknippen en solderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Beste,

Ik heb onlangs een HD beamer aangeschaft welke ik onder een centraaldoos in mijn woonkamer opgehangen heb. Nu wil ik een 5mtr lange HDMI kabel door een loze 16mm pvc leiding trekken welke vanaf die centraaldoos loopt maar door de grote connectors gaat dat niet lukken. Nu wil ik de HDMI kabel een eindje voor de stekker doorknippen en naderhand weer aan elkaar solderen maar weet niet of dit uiteindelijk voor een storend signaal zorgt. Heeft iemand hier ervaring mee, of wellicht een handige tip?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvrgr. Mark

Hallo Mark,

Ik heb zoiets ooit gedaan met een cat5 Netwerkkabel die naar de schuur in mijn tuin moest. Die heb ik zelfs niet gesoldeerd, maar met kroonsteentjes weer aan elkaar verbonden. Dat heeft jaren goed gewerkt. Ik heb wel gezorgd dat er nog een beetje afscherming was ter plaatse van die verbinding met wat aluminiumfolie. Dat soort kabel werkt met twisted pair voor de afscherming en niet met een afschermende ommanteling zoals bij coax.

Gewoon doen, zou ik zeggen. Netjes werken en uitproberen. Elke vakman en deskundige verklaart je natuurlijk voor gek. Waak voor onderlinge contacten tussen de draadjes en daar gaat hij dan.

HDMI kabel is goedkoop bij o.a. Action. Uitproberen met een klein stukje is wellicht te overwegen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

groet,

Erik

Kijk ook even naar het verhaal van iemand die een paar goede tips geeft : Klik
én heb speciale aandacht voor de risico's aan apparatuur als het mis gaat.
Als ik de tekening zo bekijk dan moet je wel redelijk bedreven zijn in het 'fijnsolderen', want de adertjes zitten 'griezelig' dicht op elkaar. Even te diep ademhalen tijdens het solderen van een adertje en het tin raakt een naastliggend adertje.

Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad. Bij de stekker zelf, dat is priegelwerk. Maar dat is hier toch niet het geval? Pak een stukje experimenteerbord voor je soldeerverbindingen. Dat werkt lekker. Na het solderen controleer je je verbindingen dan nog met de multimeter op sluiting voor de zekerheid.

Het is zo bekeken wel geen klusje voor echte beginners in dit soort zaken, maar voor de rest prima doenbaar.

groet,

Erik

Dat klopt, maar (als voorbeeld) zelf heb ik geen doormeetapparatuur, dus ik zou na het doorknippen niet goed meer weten welke witte op welke witte dient te worden gesoldeerd en er zijn er zo te zien een stuk of vijf. Dat lijkt mij redelijk trikkie.

Zo te zien zijn dat paren. Elke witte kabel hoort bij een anders gekleurde kabel. Die kabelboeren zijn niet gek, hoor.

Doormeten kan je ook heel prima met een batterij en een proeflampje. Niks aan de hand, maar je moet natuurlijk wel de bekende grijze cellen in werking stellen. En loop je ergens mee klem, vraag maar.

groet,

Erik

Hallo

Indien je nog nooit dergelijke draadjes aan elkaar hebt gesoldeerd , zou ik toch eerst eens oefenen met een paar andere draadjes of ... weerstanden ...

De soldeerverbinding dient gemaakt te worden in een 4 tal seconden ... anders loop je het risico dat de isolatie v/d draad smelt ... (zeker bij de goedkopere kabeltjes)

Temp. geregelde soldeerbout gebruiken , geen hedendaags loodvrij soldeersel gebruiken (rohs??) , maar het loodhoudende antieke soldeersel (vloeit veel beter) gebruiken.

Mocht je toch het loodvrije moeten gebruiken , dien je zeker ook de flux te gebruiken ... die je dan achteraf nog dient te verwijderen (zuiver maken)

De properste , (meest eervolle ) oplossing , is uiteraard om de soldeerbare connector te kopen zie reply #3 .

Het afgeknipte stuk met connector kun je gebruiken om de pinout vast te stellen.

Draadjes en connector uiteraard eerst vertinnen , na deze uiteraard op maat te hebben geknipt en gestript ...

Iemand met de nodige ervaring kan deze voor u monteren met zijn ogen dicht ... veel moeilijker , is b.v.b. een s.v.g.a. connector solderen.

Mocht je twijfelen aan je eigen vaardigheden ... of dit nog nooit hebben gedaan ... laat dit doen door een lokale kennis die de nodige vaardigheid , alsook materiaal bezit ...

P.s.:

"Ik heb onlangs een HD beamer aangeschaft.... " er wordt geen merk/typenr vermeld ....

Hopelijk heb je ook eens gekeken , wat een nieuwe lamp kost voor dit merkloze toestel ... , alsook de max . branduren ... soms kost een nieuwe lamp meer dan een nieuw toestel ...

Peter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie vele reacties en adviezen !!!
Ik heb jarenlange ervaring met soldeerwerkzaamheden en heb geregeld electronica printplaten gesoldeerd dus dat zal het probleem niet zijn.
Ook bezit ik een temperatuur geregeld soldeerstation met een fijne solbeertip welke geschikt is voor precisie soldeer werk.
Maar al surfende op internet heb ik een mooi product gevonden wat solderen overbodig maakt.
Het betreft een HDMI connector welke middels een soort persverbinding aangebracht kan worden gelijk aan bv het koppelen van een UTP kabel aan een UTP connector.
Zie de volgende link: http://www.elektronicawereld.nl/cat...ct/15120/hdmi_stekker_zonder_solderen/details

ik ben benieuwd of deze connector ook goed functioneert maar daar kan ik pas meer over zeggen zodra ik hem gemonteerd heb. Ik heb hem iig vanmiddag besteld dus hoop deze dinsdag in huis te hebben.

Om een antwoord op de vraag van Peter te geven betreffende het merk en type van mijn beamer:

Het is een beamer van het merk Epson type EH-TW3200. Deze heb ik onlangs aangeschaft, is 1,5 jaar oud en heeft 135 uur (van de 4000 uur) gedraaid in eco modus, dus kan nog wel een behoorlijke tijd mee. Aangezien Epson 2 jaar garantie op de beamer en 3 jaar garantie op de lamp geeft, zit dat ook nog wel even goed.
En ja, ik besef me dat een beamer lamp kostbaar is, maar dat weet je als je een beamer aanschaft.
Dat dus nog even ter aanvulling op mijn eerste bericht.

Ik houd jullie op de hoogte over het verdere verloop betreffende het monteren van de HDMI connector zonder solderen.

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt:
Hallo

Heb gekeken voor prijs lamp ...

Valt nog mee --> +/- 106 € is het goedkoopste ... 260 € is de duurste (en dezelfde (merk) ) die ik heb gevonden ...

Grtz

Peter

Ik heb getracht de connector (welke zonder solderen gemonteerd kon worden) te monteren maar dit is geen succes. Continue storend signaal. Ik heb nu 2 utp kabels door de loze electriciteitsleiding getrokken en heb een hdmi extender gekocht. Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat ik een utp cable with cross stand Inside dien te gebruiken. Wat betekent dit? Er zitten in het zender en ontvanger kastje 2 utp aansluitingen. Ik moet de utp connectors nog aan de utp kabels knijpen maar welke adervolgorde dien ik aan te houden?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan