Je home cinema set.. is dat zo een dvdspeler met een 5.1 systeem in 1? (zonder aparte versterker)
Als dat zo is, dan weet ik je probleem al.
De home cinema set speelt geluid van de dvdspeler af. Het signaal gaat van de dvdspeler naar de speakers, niet vanuit de tv.
HDMI OUT vanaf je dvdspeler, naar je tv TOE (voor het beeld en in sommige gevallen ook geluid)
Dus het gaat van je dvd speler naar je tv TOE. Die kabel kan niet andersom verkeer ontvangen.
Bij mij is het ook zo een geval. Maar ik heb allang ook een stereokabel (2 kabels, rood en wit) vanuit de tv naar de dvdspeler. Sindsdien kan ik ook de 5.1 systeem luisteren tijdens playstation (ps2) spelen, of tijdens gewoon tv kijken. Ik hoef dan alleen de dvdspeler aan te doen en op AUX zetten. (het aux knopje)
Het gekke is: ik krijg meestal gewoon geluid uit alle 5 speakers. Terwijl het een stereo kabel is. Bij sommige PS2 spellen kan je in de spelopties kiezen voor Pro Logic. Daarmee is het geluid n�g geweldiger. Het zal wel geen echte 5.1 kwaliteit zijn, maar het is voor mij gewoon prachtig geluid uit de gehele 5.1 set.
Je moet wel goed kijken naar de ingangen van je tv. Want de mijne heeft 2 keer die 2-kabel ingang voor rood+wit. Ik moet weer even kijken in welke van die 2 hij zit. Volgens mij heet ie aux-out ofzo. En dan bij de dvd speler aux-in. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
PS: Je hebt toch niet toevallig de fout gemaakt een HDMI kabel tussen de tv-ontvanger/decoder en de home cinema set te doen? Dat is namelijk niet handig. De handigste setting is een hdmi kabel tussen je TV en de tv-ontvanger/decoder EN eentje tussen de tv en de home cinema set. Dan hoef je alleen een stereokabel tussen de tv en home cinema set te doen zoals ik net heb uitgelegd, dan kan je met ALLE apparaten de home cinema set gebruiken. Gameconsoles, laptops, tv-kijken, alles. (maar dan moet die laptop wel aan de tv aangesloten zijn natuurlijk). Alles wat je aan de tv aansluit dus ook camera's enzo, kan je dan via de 5.1 set horen. Hoef je alleen de aux knop te drukken van de dvdspeler.
Ik heb maar even snel in visio een tekening gemaakt voor je :
Dus alles op de normale manier van apparaat naar tv, maar dan een stereokabeltje tussen tv en home cinema. Dan kan je de 5.1 set voor alles gebruiken. Gewoon de dvdspeler aandoen en op aux zetten.