HDMI splitters/schakelaars

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
227
Hallo experts!

Wat ik wil doen is het volgende: Ik ontvang een satellietsignaal op een decoder (SAT 801 M7) met 1 HDMI uitgang. Daarbij wil ik twee TV's aansturen éen staat dichtbij de decoder en éen op 10m afstand via een HDMI kabel met een HDMI versterker aan het eind. Het werkt uitstekend, maar ik kan steeds maar 1 TV tegelijk voeden. Ik hoor verschillende berichten over HDMI splitters en schakelaars en weet niet wat te geloven. Wie heeft ervaring met deze apparaten? En hebben ze een eigen voeding nodig?

Dank alvast voor jullie antwooord! Dirk
 
even voor mijn gedachten...met voeden bedoel je dat je maar op 1 tv kan kijken en niet tegelijk op 2 tv's.
 
Signaal binnen gekomen middels : glasvezel, kabel en ADSL kan per decoder op 1 TV worden weergegeven. Ik neem aan dat het via satelliet signaal niet anders is, m.a.w. heel kort samengevat :

- per TV is een decoder vereist (hdmi 'splitten' is niet mogelijk, switchen kan wel)

[edit] een tweede TV op de decoder analoog het signaal laten ontvangen (scart) is wél mogelijk, maar dat zal je niet beogen denk ik? Even los van de vraag of jouw satelliet decoder ook een scart aansluiting heeft? [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Met een aktieve hdmi splitter is het signaal gewoon de delen, je hebt alleen op 2 t.v.'s hetzelfde signaal uiteraard.
 
antwoord op 'HDMI splitters/schakelaars'

Merci voor jullie reacties!

Puppie: ik bedoel met 'voeden' eigenlijk 'van signaal voorzien' en in dit geval met hetzelfde signaal op beide TV's.

gast0225: - Het signaal komt binnen via een coax vanaf de schotel (LNB) naar de decoder.
- Je zegt, dat splitten niet mogelijk is (switchen wel). Dat is spannend, want je verschilt van mening met Lange Pier.
- En ja, precies wat ik dacht, je kunt volgens jou hetzelfde (HD) signaal via de SCART naar een van de TV's sturen en dan met
wat minder kwaliteit genoegen nemen. Vanwege de SCARTkabellengte zal dat wel de dichtsbijzijnde TV moeten zijn.
En waarom eigenlijk niet? De actualiteitenprogramma's die we meestal bekijken zijn op zich al vrolijk genoeg.
- En nog eens ja: De SAT 801 M7 heeft inderdaad een SCART aansluiting.
Lange Pier Splitten is dus toch mogelijk volgens jou, En wat is een 'aktieve' HDMI splitter? Met een eigen 6V voeding of zo?. Het klinkt alsof
jij er wel een of meer kunt aanraden!

Waarom 2 TV's met hetzelfde signaal? Wel, mijn vrouw vertoeft niet altijd in de zelfde kamer als ik en toch willen we beiden vaak hetzelde programma zien (bijv. nieuws). Maar we hebben ook nog een andere settop box en daarmee kun je op bijv, Franse zenders afstemmen. Trouwens, de 2e TV is een wat oudere Philips, die een perfect beeld geeft, alleen..... je moet hem een half uur voor het gewenste tijdstip aanzetten!

Nog hartelijk dank voor jullie reacties!

Dirk
 
In dit geval zijn wij het allemaal eens want de vraag die jij stelde komt regelmatig voorbij en in (pak 'm beet) 95% van de gevallen wil een vraagsteller op beide televisies naar een andere zender kijken. Jij behoort tot die zeldzame 5% die op meerdere TV's tegelijk naar hetzelfde kanaal wil kijken en dan is dat idd. mogelijk. Wil je toch naar een ander kanaal kijken op enig moment dan zou je naast de splitter ook nog een Scart verbinding aan kunnen leggen, want dan kan je wel naar verschillende zenders kijken met slechts 1 decoder.

Ik heb je startbericht nog maar eens doorgelezen en aan de ene kant moet ik je complimenteren met het feit dat je de (zoals jij het noemt) versterker (ik noem het liever een repeater) aan het eind hebt zitten, want dat is namelijk de enigste juiste plek en niet aan het begin, maar aan de andere kant moet ik je wijzen op het feit dat het geen 'versterker' is, maar een 'restaureerder'. Bij verlenging van een HDMI kabel dient het signaal aan het eind, voordat het een TV binnen gaat, opnieuw 'opgebouwd / hersteld' te worden en niet versterkt. De logica van een versterker aan het eind van een (te) lange verbinding zetten is natuurlijk ook ver te zoeken, want waarom zou je een verzwakt (lees : misvormd) signaal aan het eind willen gaan versterken? Dan versterk je het misvormde signaal. Een signaal versterker (bij kabelverbindingen van bijv. Ziggo) dien je zo kort mogelijk bij het punt te zetten waar het signaal je huis binnenkomt en niet het dichtst bij een TV. Bij HDMI werkt het dus min of meer andersom.
Lees dit ook maar even door.
 
Laatst bewerkt:
https://www.google.nl/?gfe_rd=ssl&ei=SXYbV4ukBYKEaK-9u_AM#q=actieve+hdmi+splitter

Bij een actieve splitter heb je de "versterker" denkelijk niet meer nodig.

Ipp versterk je bij het uitgaande signaal maar dat kan een oversturing opleveren en aan het eind zou het ook de storingen kunnen versterken ware het niet dat dit een digitaal signaal is en het digitale signaal weer een oppepper krijgt zoals je nu hebt, tis dan idd een repeater.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan