hdmi vs dvi

Status
Niet open voor verdere reacties.

noudi93

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Hallo mensen, ik heb een vraagje.

Mijn nieuwe videokaart (die ik woensdag binnenkrijg) heeft 1 dvi 1 hdmi en 1 displaypoort aansluiting. En nu heeft mijn main 24 inch benq g2420hd monitor een dvi en hdmi maar daarnaast gebruik ik een 15 inch monitor die vga is. Nu zal ik dus hoogst waarschijnlijk de 15 inch via vga naar dvi in de dvi poort moeten pluggen en dan mijn main monitor via hdmi.

Nu is de vraag: Gaat hdmi mij een lagere kwaliteit opleveren dan dvi. ik heb een Oehlbach cat 2 1080p high speed hdmi kabel. Deze is 1 of 1.5 meter. En dvi is gewoon de kabel die er standaard bij mijn monitor kwam.

HDMI en DVI zijn qua videokanaal nagenoeg hetzelfde. HDMI heeft een standaard oplossing voor geluid, DVI heeft fabrikant-afhankelijke oplossingen.

DVI heeft een beter auto-detectie mechanisme voor monitoren, HDMI ondersteund standaard slechts "televisie formaten"

dus wat dit betekend is dat als ik mijn beeldscherm gewoon goed instel zou de kwaliteit hetzelfde moeten zijn?

Het is hetzelfde. DVI en HDMI zijn digitaal. Er is niet echt "beter". alleen 1-en en 0-en. Ze zijn alleen origineel bedoeld voor andere doelgroepen.

en qua snelheid dus ook niet?

Dus het maakt compleet helemaal niks uit welke ik gebruik

Als je geen geluid gebruikt op je monitor en je monitor een recent model is, inderdaad helemaal niets. Hoogstens zul je de driver moeten vertellen underscan/overscan te doen, omdat de auto-detect van de monitor met HDMI dus niet altijd vlotjes gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan