HDMI vs VGA

Status
Niet open voor verdere reacties.

christophe243

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2007
Goeienavond

Ik heb hier een fullhd tv staan en daar sluit ik uiteraard mijn macbook pro op aan om hd films in volle glorie te kunnen aanschouwen.

Ik doe dit via een mini displayport naar hdmi adapter en krijg zo 1080p beeld. Nu heb ik overlaatst een vga adapter gekocht zodat ik mijn laptop ook kan aansluiten aan de meeste projectoren (ik studeer voor leerkracht dus in elke stageschool staat een ander model van projector).

HDMI is digitaal en is dus superieur aan vga maar ik heb dat daar net toch even getest door mijn laptop aan te sluiten op de tv via vga.
Tot mijn grote verbazing zend vga ook in 1080 uit. ik dacht altijd dat vga max 640x480 kon door sturen?
Ook tekst was duidelijker te lezen via vga. Het enige dat hdmi beter had waren net iets intensere kleuren.

Wat maakt hdmi nu zo veel beter dan vga? (Zonder geluid in rekening te nemen uiteraard)

Alvast bedankt
Christophe

VGA is een analoge aansturing van de monitor, HDMI is volledig digitaal.

Het effect dat een normale VGA resolutie scherper is/lijkt komt doordat de projector bij een aangeboden hogere resolutie dan de projector kan weergeven gaat interpoleren, de tussenliggende waarde schatten. Zo verwerken HD ready televisies wel een HD signaal, maar kan het deze niet weergeven omdat de resolutie van het beeldscherm zelf te laag is.

Hierdoor is een 'niet HD' signaal soms scherper/duidelijker dan een geïnterpoleerd 'wel-HD' signaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan