hd's niet meer te formateren met xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

jody75

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2008
ik heb in mijn systeem 2 maal 120gb van maxtor zitten. nou had ik de laatste tijd last er van dat de pc in het bios opstarten na een reset ging ie over naar xp maar traag op advies van de plaatselijke pc boer een nieuwe installatie gaan uitvoeren. maar.... alles gaat goed tot dat hij de partities gaat formateren dan geeft ie aan "kan niet formateren hd beschadigd.... en een heel verhaal over scsi" als ik de hd in een andere pc prop dan herkend ie hem en loopt ie gewoon mee en kan ik hem ook formateren als ik het maxblast5 de boel laat controleren geeft ie geen fouten aan ook het herstellen naar fabrieks instellingen met het proggie mag niet baten. wie weet hier een eventuele oorzaak van ?????????? kortom help

Je geeft ietwat (te) weinig informatie om de goede gok qua advies te kunnen geven.
Er zijn enkele mogelijke oorzaken te bedenken, maar zonder meer informatie wordt het glazen bol kijken.

Een van de dingen die handig is om te weten: gebeurde het zómaar opeens, zonder nadere aanleiding, m.a.w. de machine draaide altijd goed en opeens deed het probleem zich voor, zónder dat er hardwarematig en / of softwarematig wat aan de machine was veranderd?

Ik kan beelden bij een oorzaak krijgen als er bijv. wél iets hardwarematigs aan de machine is veranderd, ic. die 2e disk is er later bijgekomen dan de eerste en toen ontstond het probleem.

Een andere mogelijke oorzaak zou simpelweg een (IDE?) kabelbreuk kunnen zijn?

Zo zijn er nog wel enkele dingetjes te verzinnen.

hoi pasja

het gebeurde ineens ik heb niets veranderd. s avonds uit en smorgens aan. e voila.
het zure is dat ik eerst dacht aan een virus maar als een hd in een andere pc draait lijkt dat me sterk maar goed. hij kapt er gewoon mee op het moment dat je voor de xp installatie gaat formateren (dus dat ben je ook al een tijdje op weg met de installatie) ik snap er gewoon niks meer van.

Even voor de duidelijkheid: we hebben het over IDE schijven? Aangesloten middels de grote platte brede stekkers en niet middels het bescheiden kleine zwarte SATA stekkertje?

Heb je al geprobeerd de IDE kabel te vervangen en / of de aansluiting gecheckt op de schijf en / of mobo (of er niet aan één kant wat los zit?)

het zijn idd flat cables grote grijze stekkers. maar wat ik niet begrijp is dat ie pas errors geeft op het moment dat ie aan het formateren is.

ik heb met een andere pc de schijf gecontroleerd en formateerd terug geplaatst en toen de optie genomen "installeren zonder veranderingen aan te brengen "dan geeft ie aan kan config bestand niet maken. en sluit vervolgen af.

ik nu proberen om de cd speler en hd om te pluggen om zo ook een kabel breuk uit te sluiten.

Houd wel even de primary master / slave en de secundairy master / slave instellingen in de gaten als je gaat switchen.

hoi

nou heb het geprobeerd maar hij blijft aangeven dat de schijf mogelijk beschadigd is. en dat ie niet kan formater zo bijna denken dat ie overleden is de schijven maarja dan zouden ze in een andere pc ook niet werken denk ik dan maar.

Vandaar ook mijn idee over die kabel. Dat zou een heleboel verklaren, iig waarom in een andere pc het ding wél wil werken.

hoi ik heb nu een nieuwe hd uit het doosje gehaald van 80gb kijken wat dat doet...

Daarmee sluit je idd. kabelbreuk uit als die wél wil, maar is tegelijk de logica v.w.b. die andere ver te zoeken.

heb het geprobeerd met een nwe hd precies het zelfde probleem
oude 120gb in de andere pc gezet en xp geinstalleerd zonder problemen er zit iets in de pc wat niet goed is maar bij mij gaat het licht op het moment uit........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan