heb 3 tabellen alleen weet ik niet de juiste gegevens uit te halen

Status
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donatie bedrag bestaat in geen enkele tabel en is dus niet te zien
  2. Vraagstelling klopt niet, een donateur sponsort een kind, niet andersom. Verder is de sponsor_kind tabel overbodig (vergeten te normaliseren?) dus is de vraag niet netjes te beantwoorden hoewel je natuurlijk een dubbele "inner join" zou kunnen proberen
  3. zelfde problemen als bij de vorige vraag
  4. Er bestaat geen contact tabel en ook geen datum kolom, dus ook deze vraag is niet op te lossen
Conclusie: het model klopt niet.

Nog meer kritiek op het model...

- Ik denk dat er een many-kraaienpootje mist van project naar de koppeltabel sponsor-project
- Ik snap niet waarom er in de koppeltabellen NAW-gegevens zitten
- Ik snap niet waarom de projectnaam (redundant) opgeslagen wordt in de koppeltabel sponsor-project.

Hebben jullie voor je opdracht allemaal een datamodel in moeten leveren en moeten jullie nu vervolgens verder werken met het datamodel van een andere leerling/student? Want als dit het model van de docent is, vrees ik het ergste voor het Nederlandse onderwijs...

1. Donatie bedrag bestaat in geen enkele tabel en is dus niet te zien
  2. Vraagstelling klopt niet, een donateur sponsort een kind, niet andersom. Verder is de sponsor_kind tabel overbodig (vergeten te normaliseren?) dus is de vraag niet netjes te beantwoorden hoewel je natuurlijk een dubbele "inner join" zou kunnen proberen
  3. zelfde problemen als bij de vorige vraag
  4. Er bestaat geen contact tabel en ook geen datum kolom, dus ook deze vraag is niet op te lossen
Conclusie: het model klopt niet.

:confused:

dus ik moet donatie als attribuut toevoegen en contact en datum? dan zou het kloppen:shocked:

Nog meer kritiek op het model...

- Ik denk dat er een many-kraaienpootje mist van project naar de koppeltabel sponsor-project
- Ik snap niet waarom er in de koppeltabellen NAW-gegevens zitten
- Ik snap niet waarom de projectnaam (redundant) opgeslagen wordt in de koppeltabel sponsor-project.

Hebben jullie voor je opdracht allemaal een datamodel in moeten leveren en moeten jullie nu vervolgens verder werken met het datamodel van een andere leerling/student? Want als dit het model van de docent is, vrees ik het ergste voor het Nederlandse onderwijs...

Wahahaha jij bent goed:D

wij moesten zelf een model maken aan de hand van een verhaal. dat het slechte model is ligt denk ik toch aan mezelf, blijkt uit jullie reactie:confused:

heb je betere ingevingen:( als hulp

Hoi Bram,

Als je wat doet aan de drie punten die ik noem en alle punten die flitsflitsflits noemde, kom je er vast wat verder mee.

Overigens is die koppeltabel tussen sponsor en kind wel nodig als een kind ook meerdere sponsors kan hebben. Maar dan mist er volgens mij ook daar een many-kraaienpootje (net als ik noemde bij de andere koppeltabel).

Waarom heb je geen entiteit donatie meer? of wil je van een donatie niets weten behalve het bedrag?

Hoi Bram,

Als je wat doet aan de drie punten die ik noem en alle punten die flitsflitsflits noemde, kom je er vast wat verder mee.

Overigens is die koppeltabel tussen sponsor en kind wel nodig als een kind ook meerdere sponsors kan hebben. Maar dan mist er volgens mij ook daar een many-kraaienpootje (net als ik noemde bij de andere koppeltabel).

Waarom heb je geen entiteit donatie meer? of wil je van een donatie niets weten behalve het bedrag?

Van donatie moet ik alleen het bedrag en datum ervan weten...

Om die vragen te beantwoorden moet ik zeg maar msql taal gebruiken, dus iets van: select from donatie and or total from table :shocked:

ben je daar dapper in?

Ja hoor, vandaar dat ik op dit forum vragen probeer te beantwoorden :)

Maar als een donatie ook een datum als eigenschap heeft, zou het toch best wel kunnen dat je donatie toch als aparte entiteit moet opnemen. Alternatief is dat donatiebedrag en donatiedatum velden zijn in de entiteit sponsor, hetgeen betekent dat een sponsor maar 1 donatie kan doen. En je eerste vraag (welke donatiebedragen heeft de sponsor gedaan) geeft aan dat dit niet zo is. Ik vind daarom het plaatje van flitsflitsflits in je gegevens-modelleer-subject beter als basis dan jouw plaatje.

is dit iets wat wel klopt naar jou mening?

mod.gif

Laatst bewerkt:
Ja in dat plaatje kan een sponsor 1 of meer donaties doen. Elke donatie hangt aan een project of aan een kind, dus kan een sponsor inderdaad meerdere kinderen en/of projecten sponseren.

Ja in dat plaatje kan een sponsor 1 of meer donaties doen. Elke donatie hangt aan een project of aan een kind, dus kan een sponsor inderdaad meerdere kinderen en/of projecten sponseren.

beetje bij beetje komt er een resultaat:love:

kan je misschien aangeven hoe het met die programmeertaal zit van : "select from to and or"

om deze vragen te beantwoorden:

1. Welke bedragen heeft de sponsor gedoneerd (ook totaal bedrag moet te zien zijn)
2. Welke kind of kinderen sponsort de donateur
3. welke project of projecten sponsort de donateur
4. Hoe vaak heeft de donateur contact gehad met het kind en op welke data

• per donatie: [sql]select naam, adres, bedrag from sponsor inner join donatie on sponsor.sponsor_id = donatie.sponsor_id[/sql]
    • totaal: [sql]select first(naam) as sponsor_naam, first(adres) as sponsor_adres, sum(bedrag) as totaal from sponsor inner join donatie on sponsor.sponsor_id = donatie.sponsor_id group by naam[/sql]
  1. [sql]select sponsor.naam, sponsor.adres, bedrag, kind.naam, kind.adres from sponsor inner join (kind inner join donatie on kind.kind_id=donatie.kind_id) on sponsor.sponsor_id=donatie.sponsor_id[/sql]
  2. [sql]select sponsor.naam, sponsor.adres, bedrag, project.omschrijving, project.plaats from sponsor inner join (project inner join donatie on project.project_id=donatie.project_id) on sponsor.sponsor_id=donatie.sponsor_id[/sql]
  3. deze tabel zul je er nog bij moeten maken

• per donatie: [sql]select naam, adres, bedrag from sponsor inner join donatie on sponsor.sponsor_id = donatie.sponsor_id[/sql]
    • totaal: [sql]select first(naam) as sponsor_naam, first(adres) as sponsor_adres, sum(bedrag) as totaal from sponsor inner join donatie on sponsor.sponsor_id = donatie.sponsor_id group by naam[/sql]
  1. [sql]select sponsor.naam, sponsor.adres, bedrag, kind.naam, kind.adres from sponsor inner join (kind inner join donatie on kind.kind_id=donatie.kind_id) on sponsor.sponsor_id=donatie.sponsor_id[/sql]
  2. [sql]select sponsor.naam, sponsor.adres, bedrag, project.omschrijving, project.plaats from sponsor inner join (project inner join donatie on project.project_id=donatie.project_id) on sponsor.sponsor_id=donatie.sponsor_id[/sql]
  3. deze tabel zul je er nog bij moeten maken

Dit is werkelijk top van je flitsflitsflits!! Je bent een topper:thumb: Je hebt een persoon op deze aarde geholpen;)

thanks.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan