Heb ik een draadloos router of modem nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nathnanja

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 nov 2009
ik heb momenteel een apparaat van Alice voor internet en telefonie. Het is een vaste verbinding die loopt van de wandcontactdoos naar het kastje en daar vandaan naar de computer. Wij willen nu graag draadloos internet gaan gebruiken thuis, maar weten niet of we nu een draadloos modem of een draadloos router moeten aanschaffen. Kan iemand mij hierbij helpen?

Afhankelijk van je computers.
Hebben die draadloze netwerkkaarten ?
Zo ja, koop een router met draadloze mogelijkheden, zo nee koop je een switch.
Is het modem/router wat je nu gebruikt misschien draadloos zonder dat je het weet.
Kenmerkend is bv. er zit(ten) een antenne op. Hoeft niet persé , maar kijk eens in de handleiding van je modem/router.

Voor zover mij bekend levert Alice tegenwoordig een CopperJet 1616 router/modem. Bovendien meen ik te weten dat Alice een PPPoA connectie levert, en dat zou dan inhouden dat de modem ook daadwerkelijk als router fungeert. Veronderstelt dat dit juist is, heb je feitelijk dus alleen een apparaat nodig dat een draadloze interface verzorgt, want zowel de modem als router heb je dan al.

De modem vervangen door een draadloos model is, zij het niet onmogelijk, niet echt een optie aangezien deze voor de services die bij het Alice abonnement horen is voorgeconfigureerd.

In de praktijk kan je waarschijnlijk het beste denken (ook qua prijs) aan een draadloze router die je met een ethernet kabel op de ethernet poort van de copperjet aansluit en de dhcp server op de draadloze router uitgeschakelt. Op deze manier fungeert de draadloze router als een soort access-point en sla je de router functionaliteit over (dat is in een thuissituatie wel zo wenselijk want twee routers achter elkaar is vaak lastig in verband met network address (port) translation).

In de winkel kunnen ze je daar natuurlijk veel gerichter advies over geven.

Groet,

Koos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan