heb ik een (extra) router nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimsauer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 nov 2009
Hallo allemaal,
Ik heb net verbouwd en wil mijn technische apparatuur (een mix van oud en nieuw) wat beter en als het kan draadloos op elkaar afstemmen.
Daarom heb ik een vraagje (eigenlijk wel meerdere want ik ben leek op dit gebied)… over het opzetten van een netwerk. Ik heb pas een pc gekocht (windows7 Home Premium (..vergeten er wifi bij te nemen!)) en mijn vriendin en ik hebben beide een notebook (Toshiba Satellite a110-381, winXP + asus k51ac, win7 HomePrem). Nagenoeg gelijk met de pc heb ik ook een router (d’link dir635 n650) gekocht met het idee dat ik die wel nodig zou hebben. Nu ik me op internet een beetje aan het inlezen ben kom ik erachter dat mijn draadloze Livebox al een router op zich is. Is het een overbodige aankoop geweest? De vragen die er misschien bijhoren moet ik misschien nu al wel stellen (om je de gelegenheid te geven of die extra router wel of niet nodig is), ik zal uitleggen wat ik uiteindelijk wil bereiken.

- Met die pc zou ik mijn muziek, maar ook streaming muziek en video van internet draadloos willen afspelen op mijn stereo-installatie/hdtv; en als het kan ook draadloos met het modem/router kunnen communiceren.
- Ook heb ik een mediaplayer (popcorn hour a110, zonder HD) waar ik totnutoe alijd een externe harde schijf aanhing (omdat mijn vriendin Franse is moet ik vaak op het laatste moment andere ondertitels aan films koppelen, daarom indertijd expres zonder harde schijf gekocht), maar die ik in de toekomst wel in het netwerk wil betrekken.
- Printer (epson stylus dx4050) wil ik gaan delen

Mijn vragen:
- bewijst een extra router in deze situatie zijn nut? (het instellen zal nog een klus worden, maar wil het toch zelf gaan proberen)
- is de verbinding tussen pc en router altijd beter met een ethernetkabel (die dan 5 a 6 meter zou worden) of kan die verbinding net zo goed met een bijv. 802.11 wlan usbstick?