heb ik een (extra) router nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimsauer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 nov 2009
Hallo allemaal,
Ik heb net verbouwd en wil mijn technische apparatuur (een mix van oud en nieuw) wat beter en als het kan draadloos op elkaar afstemmen.
Daarom heb ik een vraagje (eigenlijk wel meerdere want ik ben leek op dit gebied)… over het opzetten van een netwerk. Ik heb pas een pc gekocht (windows7 Home Premium (..vergeten er wifi bij te nemen!)) en mijn vriendin en ik hebben beide een notebook (Toshiba Satellite a110-381, winXP + asus k51ac, win7 HomePrem). Nagenoeg gelijk met de pc heb ik ook een router (d’link dir635 n650) gekocht met het idee dat ik die wel nodig zou hebben. Nu ik me op internet een beetje aan het inlezen ben kom ik erachter dat mijn draadloze Livebox al een router op zich is. Is het een overbodige aankoop geweest? De vragen die er misschien bijhoren moet ik misschien nu al wel stellen (om je de gelegenheid te geven of die extra router wel of niet nodig is), ik zal uitleggen wat ik uiteindelijk wil bereiken.

- Met die pc zou ik mijn muziek, maar ook streaming muziek en video van internet draadloos willen afspelen op mijn stereo-installatie/hdtv; en als het kan ook draadloos met het modem/router kunnen communiceren.
- Ook heb ik een mediaplayer (popcorn hour a110, zonder HD) waar ik totnutoe alijd een externe harde schijf aanhing (omdat mijn vriendin Franse is moet ik vaak op het laatste moment andere ondertitels aan films koppelen, daarom indertijd expres zonder harde schijf gekocht), maar die ik in de toekomst wel in het netwerk wil betrekken.
- Printer (epson stylus dx4050) wil ik gaan delen

Mijn vragen:
- bewijst een extra router in deze situatie zijn nut? (het instellen zal nog een klus worden, maar wil het toch zelf gaan proberen)
- is de verbinding tussen pc en router altijd beter met een ethernetkabel (die dan 5 a 6 meter zou worden) of kan die verbinding net zo goed met een bijv. 802.11 wlan usbstick?

Ik ben blij met ieder advies. Dank voor het lezen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Wimsauer.

Een extra router heeft in geen enkele situatie nut.
Het is wel mogelijk om er twee achter elkaar te zetten maar in de meeste gevallen schakel je dan het router gedeelte van ééntje uit en gebruik je alleen het switch gedeelte en als het alleen om meer pc gaat dan dat de router aan zou kunnen kun je net zo goed meteen een switch er achter zetten.

Een ethernetkabel is altijd beter,als u met 5 a 6 meter denkt aan verlies door de lengte kabel dan is dat geen enkel probleem bij mij is hij ruim 6 meter.
De rede waarom een kabel beter is komt omdat hij niet zo makelijk beinvloed word door dingen om zich heen zoals ander draadloos aparatuur enz,het nadeel is 6 meter kabel door je huis.

@ ragdoll, bedankt voor je antwoord

okay, ik ben te voorbarig geweest met mijn aankoop. Ik had het enkele keren opgevangen, 'router', zonder te beseffen dat ik voorheen dat modem al liet 'routen' (goed woord? :) ) door er met 2 notebooks al draadloos contact mee te laten maken.

Maar ik zit nu wel in de situatie dat ik die router heb. Kan die D'link nu nog van toegevoegde waarde zijn als ik hem puur als switch gebruik, wat betreft: snelheid, stabiliteit van de verbinding, ontvangstbereik of andere mogelijkheden?
Mede omdat ik ook streaming video van internet en de popcorn hour draadloos wil gaan uitproberen, en de muziek.
(Ik heb trouwens ook telefonie van online, dus wat betreft opstelling ontkom ik er niet aan de livebox als eerste te plaatsen bij het isra-punt - als ik andere berichten goed begrepen heb).
Mocht een eventueel verschil alléén in ontvangstbereik/sterkte zitten (en als switch gebruikend dus totaal niet in benodigde snelheid voor streaming video of andere bestandsoverdracht), raad je me dan aan een signaalversterker over bijv. het lichtnet aan te schaffen?

wimsauer

@ wimsauer ,graag gedaan hoor.

Ik ken gevoel ,dat is zoiets als nu ik hem toch heb wil ik hem gebruiken ook ,ja daar heb ik zelf ook wel eens last van en heb hier zo een linksys liggen omdat ik van upc genoeg had en nu ook zo'n modem/router heb.
Maar je bereikt eerder het tegen overgestelde want als je die D'link er nu tussen zet dan moet het signaal door een extra apparaat waar je maar één voor nodig heb en dat is alleen meer werk wat meer tijd kost en meer weerstand en verlies oplevert.
Ook als switch alleen werkt het optimaal want het is een router met een ingebouwde switch en niet bedoeld en gemaakt om alleen als switch te werken.

Aan de livebox onkom je niet want daar zit de modem in (een afkorting van MOdulator en DEModulator) en die zet het computer signaal om naar een signaal voor het telefoon netwerk en weer ander om en heb nodig om op het telefoon netwerk te komen waar ze ook het internet in hebben gezet.
En daarbij neem ik aan dat die livebox ook word gebruikt om jou als abbonee op het netwerk te kunnen herkennen.

Nee ik raad je niet aan om een signaalversterker aan te schaffen.
Maar zou eerst eens kijken hoe het gaat en als het dan niet zo gaat als bedoeling is dan kun je altijd nog over gaan om een signaalversterker aan te schaffen.

Als ik zo eerlijk mag zijn ,je bent eigenlijk helemaal niet te voorbarig geweest want de verkoper van router had je dat ook kunnen vertellen.
Ja hoor het woord best goed als je nagaat dat werking zoiets is als het adresseren van data-pakketen aan de hand van een routerings tabel,dat heeft een heel leuk bijkomende werking ,data-pakketen van virussen enz die hebben meestal geen bestemmenig en normaal worden ze pas tegen gehouden door een firewall op je pc en veel laten dan zo'n pop-up zien van ik heb hem tegen gehouden waarbij je op een gegeven moment wel eens ga denken van zouden die programeurs dat op werk op met hun baas nou doen en iedere keer een meldig maken van ik het een letter getypt of doen nou stilletjes hun werk ,maar omdat nou die router alle data-pakketen naar een adres moet sturen laat hij alles wat op internet zonder bestemming rond zweeft liggen en omdat een router zo werkt word die firewall op je pc heel stil want hij bijna niks meer te doen.
Meschien leuk om te weten en dat zo'n router ook heel hard moet werken.

@ ragdoll.....tja ik vrees dat hij voorlopig werkeloos wordt :rolleyes:, maar evengoed zeer bedankt voor je heldere uitleg ! :thumb:

@ wimsauer voordat hij zelf in de gaten heeft kan hij wel te oud zijn om het nog bij te kunnen houden ;)
Bedankt voor de waardering.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan