Heb ik een nieuwe voeding nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bob12345

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2013
Ik heb mijn Medion Erazer PC nu al 13 maanden en hij maakt eigenlijk nooit echt geluid tenzij ik echt boven de 25-30% van de CPU zit wat dus gebeurt als ik af en toe game of als ik een video render met Sony Vegas. Dan maakt mijn pc wel wat geluid en als ik er klaar mee ben dan houdt het ook op. Maar sinds de laatste 2-3 weken maakt mijn pc zomaar geluid terwijl ik niet aan de 25-30% cpu zit. En dit is niet hetzelfde geluid als bij die aan de 25-30% cpu zit, maar zelfs irritanter. Meestal verdwijnt het geluid wel na een tijdje maar komt ook weer terug na een tijdje. Ik vind dit zeer irritant aangezien hij altijd stil was en ik erg ben gewend aan rust en stilte.

Info van mijn pc

Ik heb dus mijn kast open gemaakt en gemerkt dat het irritante geluid van mijn voeding af komt. Mijn grafische kaart en die andere ding beneden zijn gewoon stil aan het ventileren.

Hebben jullie suggesties voor mijn probleem?

Bij voorbaat dank!

Kijk anders of de ventilator van je psu toevallig het rooster van de fan aanraakt. Je kan ook nog kijken of de ventilator andere onderdelen van de psu aanraakt, maar dat betekent dat je de psu open moet maken, en dan vervalt waarschijnlijk de garantie.

het geluid is dit een zeer hoge scherpe constante piep?

Het is niet een piep wat je hoort, maar gewoon geruis.

Kijk anders of de ventilator van je psu toevallig het rooster van de fan aanraakt. Je kan ook nog kijken of de ventilator andere onderdelen van de psu aanraakt, maar dat betekent dat je de psu open moet maken, en dan vervalt waarschijnlijk de garantie.

Zover ik me kan herinneren heb ik hem bij Mediamarkt gehaald ergens eind December 2011 en had volgens mij maar 1 jaar garantie.

Hoi,
wat je kunt doen is het volgende: houd de stofzuigeropening zonder borstel (niet op volle sterkte) tegen het ventilatierooster aan (ventilator fixeren met een tandenstoker o.i.d.)
Is het geluid niet weg dan bouw je even de voeding uit (4 schroefjes) en blaas je hem met je eigen blaaskracht aan alle kanten eens goed door.
Als je makkelijk bij de fan kunt komen kun je met een kleine kwast de fanblaadjes voorzichtig schoonmaken.
Het is meestal aangekoekt vuil dat het afwijkend geluid veroorzaakt.
De voeding openmaken kun je beter niet doen.
Zelf doe ik het al jaren zo.

Laatst bewerkt:
Ik heb de stofzuiger er tegen aan gehouden en proberen schoon te maken. Ik kan nog zien dat de onderkant van de ventilator een lage vuil zit, maar daar kan ik niet bij.
Hij maakt nog steeds hetzelfde geluid na een tijdje en blijft irritant.

Zo klinkt hij normaal (je hoort haast niks als je 1-1,5m er vanaf bent : https://soundcloud.com/bob123456-1/20130219-143021
Zo klinkt hij als er extra geruis is (je kan geruis horen van 3m verder op) : https://soundcloud.com/bob123456-1/20130219-154710
Beide zijn ongeveer 20cm boven de pc kast opgenomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou dan toch eerst proberen om dat stof te verwijderen, want dat is waarschijnlijk de oorzaak. Misschien kan je het met een stokje of zoiets een beetje los krijgen en dan met de stofzuiger wegzuigen.

Ik heb wat youtube video's bekeken en besloten om morgen even een compressed air bus te halen en mijn pc schoon te spuiten.

Ik heb hem vandaag schoongespoten en het blijkt nog steeds dat hij irritante geluiden maakt na een tijdje, hoewel de geluiden wel wat zijn vermindert kun je het nog horen.

Mijn cpu en core's blijven wel op graden. Dus ik heb geen idee wat het probleem is.

Weet je zeker dat het geluid van de voeding afkomt? Hoe zit het met de fan op het coolerblok van de cpu? En het koelblok zelf?

Ik heb de kast opgemaakt en goed naar geluisterd waar het geluid vandaan komt. Ik was 90% zeker dat het de voeding was, want daar kwam het geluid vandaan.
Heb daarna dus nagecheckt door mijn vinger op het midden van videokaart fan gehouden om die even te laten stoppen en vervolgens dat gedaan bij mijn cpu fan. Toen ze beide stil stonden was het geluid er nog steeds.
Ben dus 100% zeker dat het van mijn voeding afkomt. Had gisteren de cpu fan, videokaart en voeding schoon gespoten, dus ik heb geen idee meer wat helpt?

Misschien een nieuwe voeding kopen?

Als je toch van plan bent een nieuwe voeding te kopen dan kun je de huidige ook openmaken.
Zorg dat je bij het fannetje komt,haal het stickertje eraf en doe een klein beetje siliconenspray erin.
Haal het overtollige weg met een wattenstaafje o.i.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan