Heb ik raid en hoe het in te stellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vincent1993

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2006
Goedenavond,

Ik heb hier een Dell studio xps 435mt, moederboord de intel x58 en met een harde schijf van 500gb, 7200 rpm. Ik had wat vraagjes ivm met een RAID opstelling;

Ik las over RAID dat ik daardoor een snelheidsverhoging kan krijgen. Klopt dat?
In mijn bios kan ik kiezen bij sata-mode tussen sata en raid. Betekent dat dat ik raid heb en kan gebruiken?
En ik heb nu nog maar één harde schijf, zou ik een willekeurige harde schijf van bijvoorbeeld 160 gb kunnen kopen, met ook 7200 rpm, om raid goed werkend te krijgen?
is het ook mogelijk om mijn interne harde schijf samen in raid opstelling met mijn externe harde schijf (ook 7200 rpm) werkend te hebben?
laatste vraag, hoe ga ik verder te werk als ik alles in orde heb gekregen om een raid opstelling te kunnen maken?

alvast bedankt,
mvg Vincent

Laatst bewerkt:
1: RAID verhoogt de snelheid wel, maar dit is nauwelijks merkbaar bij gewoon gebruik.
2: als je in RAID0 zou zetten (ben ik geen voorstander van) heb je minimaar 1 schijf nodig, en je kan een tweede INTERNE schijf dan ernaast ook in RAID0 zetten.
3: als je je externe HDD uit dei case haalt en in je computer steekt, dan kan het wel, anders niet.
4: over hoe naar raid opstelling te doen, bekijk daarvoor best wat de handleiding of de FAQ zegt op je fabrikant z'n site.

in hoeverre nauwelijks merkbaar? want ik heb wel gelezen dat het laden van programma's een stuk sneller kan gaan omdat de harde schijven meerdere blokken tegelijk laden.

RAID-0 (ook bekend als "striping") zet enkele disks in een array als een grote disk.

De kleinste disk capaciteit in de array bepaald de omvang van dit RAID systeem. Als je bijvoorbeeld een 1GB, 2GB en een 5GB drisk in een RAID-0 array zet, dan zal de PC een disk zien van 3GB (1GB x 3) t.o.v. de 8GB die maximaal beschikbaar kan zijn.

RAID-0 is ongeveer 2 keer zo snel als een enkele disk. De scnelheid wordt in basis gehaald doordat met; byte1 naar disk1, byte 2 naar disk2, byte3 naar disk1 , etc. stuurt. Hierdoor is de helft van de snelheid nodig voor disk 1 en de andere helft voor disk 2.

en ik zou het dus eventueel ook met 1 harde schijf kunnen doen door die in twee partities op te delen?

iig bedankt voor snelle reactie :)

Laatst bewerkt:
nee, met partities kan dit niet, aangezien partities iets is wat softwarematig gebeurt (via het besturingssysteem); terwijl RAID volledig hardwarematig gebeurt.

In simpele taal is RAID0 dus wel bv 3 schijven, die "samengevoegd" worden, naar 1 schijf door middel van het splitsen van bytes, daardoor is RAI0 zeer onveilig, tegenover RAID1 (meerdere schijven waarvan 1 permanent gebruikt worden, maar waarbij op de andere schijven constant een backup gemaakt word van de eerste schijf.
Er zijn ook mensen die een combinatie maken van deze twee (bv 2 schijven in RAID0, die samen met 2 andere schijven die ook in RAID0 staan in RAID1 staan, dus moeilijk, duur en neemt veel energie en plaats in.

maar is het alleen onveiliger omdat als de ene harde schijf kapot je alle data van beide schijven kwijt bent? want dat is niet zoon groot probleem voor mij, aangezien ik al mijn documenten etc op externe hd's heb staan. ik installeer windows toch om de zoveel weken weer opnieuw;) of wordt de kans dat een harde schijf kapot gaat ook echt groter.

en maakt het uit of ik nu een 2de harde schijf koop, die een anders merk is maar wel dezelfde rpm snelheid en zelfde cache heeft als mijn huidige? ik weet dat ik dan alleen iets beperkt wordt door de grootte van de 2de harde schijf. maar zal dit bijvoorbeeld een optie zijn?:
http://www.mycom.nl/Products/View/Samsung%20Spinpoint%20P80%20160GB/149964.aspx#Specs
in combinatie met een wdc harde schijf, 7200 rpm, 16mb cache en 500gb.

zoals die uitleg die je zelf gaf al zei: de grootte van de schijven word bepaald door de kleinste schijf, dus in jou geval zou je eigenlijk uitkomen op 2X 160 Gigabyte, ipv 500 en 160 Gig

Oke ik snap het. dat is niet zoon probleem, 320 gb voor windows is prima;)
Ik kan een harde schijf lenen van een vriend, dus ik ga het daar maar eens mee proberen, laat wel weten of het wat is.
bedankt voor de hulp:)

net de raid installatie uitgevoerd, windows 7 werkt zover het gaat goed. bepaalde programma´s starten duidelijk sneller. Ook windows utilities laden veel sneller, zoals het beheren van deze computer. enige rare is dat ik er een 140 gb ata schijf heb bijgezet, en maar 140 gb partitie heb, ipv 280gb. kan dit kloppen?

Je hebt een raid gemaakt met die 140gb harde schijf? Wat al eerder gezegt is is dat de kleinste schijf leidend is.

Als de schijven in raid1 staan dan klopt dit wel.

raid0, maar ik dacht dat ik dan nog wel ook 140gb van die 500gb kon gebruiken, dus bij elkaar 280gb;) maar ik kijk het nog even aan maar het snelheidsverschil valt toch wel mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan