Heb PCI Sata ( I / II ) Controller nodig voor Pentium 4 pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tgokhan91

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2007
Goedendag,

Ik heb het volgende probleem/vraag.

Ik heb een oudere pc uit 2004 en in me moederbord zit 2 sata 1.1 (150 Mb/s) controllers.
Verder heb ik geen PCI Express interface. Alleen PCI interface.
Ik heb 2 Sata Harddisks en 1 Sata DVD-Brander in me computer zitten.
Mijn voeding heeft meer dan genoeg s-ata stroomkabels.
Nu mijn probleem:
Omdat ik 2 Sata ingangen heb in me pc heb moet ik dus elke keer de pc eerst afsluiten en dan de satakabel loskoppelen en in de andere drive inpluggen. De probleem is dat de Moederbord maar 2 sata ingangen heeft.
Wat nogal onhandig is voor me . Nu zit ik te zoeken naar een PCI sata (I / II) controller die kan booten en ook kan werken onder Windows 7 SP1. Hij moet in de BIOS herkenbaar zijn EN er moet geen GB Limit erop zitten !! Ik heb Sata 2 hardeschijven dus de volledige snelheid haal ik niet, ik zal het wel willen halen met een sata-controller. Een PCI Sata II Controller zal mooi zijn. Ik heb een HD van 320 GB en van 1 TB. En eSata inferface versie 1 of 2 (150/300 MBps) zal mooi zijn maar is niet noodzakelijk. Maar de Sata controller moet een PCI kaart zijn (Voor oudere systemen) de controller moet Bootable zijn. Hij moet herkenbaar zijn in BIOS en moet kunnen werken onder Windows 7 EN er moet geen GB limit erop zitten, ik moet makkelijk 1 TB HD kunnen aansluiten. De snelheid minimaal 150 MBps (bijna elke controller heeft wel die snelheid) zijn. 300 MBps en eSata interface 150/300 zijn optioneel.

Graag jullie advies.

Mijn Pc:
CPU: Intel Pentium 4 HT 2.6 GHZ
Mamo: MSI 865PEM3-ILS (MS-7037)
Interface: Kingston 2 GB DDR PC400 (2x1 GB) ATI X1650 512 MB DDR2 AGP Videokaart AGP Busspeed 8x 2x USB 1.1 2x USB 2.0 2 sata 1.1 poorten
DVD Brander: Samsung 8.5 GB DVD brander Sata I aansluiting.
HD: Samsung 320GB Sata II 7200 RPM 16MB Cache en Samsung 1 TB Sata II 7200 RPM 32 MB Cache

Alvast bedankt, Tasgin.

Laatst bewerkt:
Een SATA pci controller zal niet zichtbaar zijn in de bios, die controller heeft een eigen bios voor raid en boot doeleinden maar je ziet hem wel voorbij komen als je boot, de drivers ervoor zullen wel op de schijf moeten staat voor de herkenning.
Ook zal hij wel dominant zijn, dus als eerste worden gezien boven de andere harde schijven.
Overigens staan ze op elke computerwebshop.

Hmm, nu vraag ik me af hoe het gaat uitpakken met Windows .... Zal denk ik ook niet echt goed gaan of wel?
Op mijn Primaire HD van 320 GB staat Windows 7 ge�nstalleerd.
Ik heb ook dan 2 keuzes of ik ga me Secondair HD van 1 TB op die sata controller pluggen ,en als ik een snelle vindt kan ik ook nog eens profiteren van de 'Werkelijke' snelheid van me HD of ik ga ma DVD brander op die sata controller pluggen.
Ik moet ook Windows kunnen installeren als ik me dvd brander op de sata controller inplug..
Dat de drivers vooraf moeten worden ge�nstalleerd dat weet ik. Dat is niet me grootste zorg dat lukt wel.

Mij gaat het om dat z'n controller onder Windows 7 werkt. En dat hij keurig alles herkent en goed laat functioneren.
Dat obstakel kom ik vaak tegen. Ik wil zeker weten dat z'n apparaat onder Windows 7 werkt. Heel vaak wordt tot Windows Vista weergegeven ,nou weet ik uit evaring sommige hardware bedoelt is voor Windows Vista ook werkt onder Windows 7 < Vaak is dat 50% zeker > maar... er zit altijd wel een risicofactor in natuurlijk en het ***lige is , veel mensen weten niet het zeker of z'n sata controller ook echt onder windows 7 werkt..
Heb veel experts erover gesproken ,en ze konden me geen duidelijk antwoord geven...

Maar.. het aansluiten dan? moet de sata stroomkabel ook op de sata controller worden aangesloten of hoeft dat niet? Ik voorzie me drivers wel van stroom

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar en wanneer ben je dat "opstakel" dan zo vaak tegengekomen?
En welke "experts"? waarin?

Drivers hebben geen "stroom" nodig en het woord zegt het al, stroom.
Je sluit met de sata kabel de harddisk aan de controller, de spanning krijgt hij via de aansluiting vanaf de voeding, de pci controller krijgt zijn spanning via het moederbord.

Snap al die aannames dan ook niet zo goed, waarom zou zo'n kaart niet werken, die heeft alleen de driver nodig om te kunnen functioneren onder welk OS dan ook.

Effe gepikt.
Het is zonnig weer dus pak de tuin slang en probeer zelf.

Voorbereiding: neem de tuinslang sluit hem aan op de kraan, en zet deze open. er komt water uit het andere eind.

1: Probeer nu met je duim het water tegen te houden wat er uit de slang komt, deze druk kun je vergelijken met de spanning.

2: Neem een lege emmer en vul deze, houdt in de gaten hoelang het duurt, dit is de stroom

3: Draai de kraan half dicht, en neem de tijd op hoelang het nu duurt om deze emmer te vullen,

de spanning is nu gedaald terwijl je weerstand (de slang) gelijk is gebleven. de stroom daalt nu.

4: Draai de kraan weer helemaal open, vul weer de emmer en neem de tijd op maar knijp nu de slang hard dicht, maar zo dat er nog net wel water uit komt.

de spanning is het zelfde als in 2 maar de weerstand is groter dus de stroom daalt ook.

Hieruit kunnen we afleiden dat de stroom, spanning en weerstand in een bepaalde verhouding met elkaar verbonden zijn......meneer ohm heeft dat eens goed uitgezocht en wat blijkt.

spanning = stroom x weerstand <-- de wet van ohm

De weerstand simpel gezien het apparaat wat aangesloten is.

Nog een ding spanning meet je in volts.... volts zijn altijd gemeten ten opzicht van iets anders. je kunt dus niet zeggen daar staat 230 volt op, maar je moet zeggen tussen punt A en punt B staat 230 volt.

-Spanning staat ergens tussen
-Stroom loopt ergens door
-en een weerstand zet doet zijn best die stroom tegen te houden.

Waar en wanneer ben je dat "opstakel" dan zo vaak tegengekomen?
En welke "experts"? waarin?

Drivers hebben geen "stroom" nodig en het woord zegt het al, stroom.
Je sluit met de sata kabel de harddisk aan de controller, de spanning krijgt hij via de aansluiting vanaf de voeding, de pci controller krijgt zijn spanning via het moederbord.

Snap al die aannames dan ook niet zo goed, waarom zou zo'n kaart niet werken, die heeft alleen de driver nodig om te kunnen functioneren onder welk OS dan ook.

Effe gepikt.

De meeste sata controllers werken schijnbaar niet goed onder Windows 7, misschien dat er (nog) geen/juiste drivers zijn voor Windows 7?
De meeste verkrijgbare sata controller functioneert goed tot Windows Vista > Als ik de verkopers moet geloven tenminste!
En ik heb juist een sata controller die wel goed functioneert in Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan