Hebben we die sociale media plugins eigenlijk wel nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aloneal

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Hallo,

Afgelopen dagen heb ik zitten worstelen om sociale media plugins in mijn site te integreren. Dit kan je zelf met individuele buttons doen of met een 'service' als AddThis. Die laatste kwam er op mijn site mooi uit te zien. Alles compact en netjes weggewerkt in een balkje. Echter. Ik heb in mijn HTML pagina's een hash-tag staan (om naar een bepaalde sectie in de pagina te springen), en AddThis neemt bij 'sharing' die hash-tag mee. Kortom; de link die AddThis deelt zwiert degene die klikt ergens halverwege de pagina. En anders voegt AddThis zelf wel een hash-tag onder het mom van 'analyse'. De code om dit tegen te gaan werkt niet (in ieder geval niet bij mij in Internet Explorer). Overigens claimt AddThis ook niet compatible te zijn met IE. Om nog maar te zwijgen van alle infoverzameling die er achter de opengezette deuren plaats vindt door AddThis, en de trage laadtijd van pagina's die de integratie tot gevolg heeft. Verder stonden de knopjes die bij IE nog keurig op een rijtje staan door mekaar geschud in o.a. Opera en Safari. Nou, lekker een halve dag designen als het achteraf niet functioneel blijkt te zijn.

Individuele buttons dan maar? Het is niet zo moeilijk. Je knipt en plakt een paar Java-code's en je hebt al snel een aantal buttons op een rijtje staan. Maar tussen de standaardbuttons valt nog steeds weinig te kiezen. Zo moet Facebook follow bijvoorbeeld perse een counter hebben. Ook moet dat woord 'follow' er perse op staan. Om nog maar te zwijgen van Twitter die achter het nummer perse nog de lange tekst 'followers' wil plaatsen. Zo is de ruimte wel snel op als je zoals ik de buttons horizontaal wilt integreren. Daarbij slokken de individuele buttons ook wat van de laadtijd op. Minder dan AddThis, maar toch.

En dan bedenk ik me; hebben we die share buttons wel nodig eigenlijk? Hoe vaak klik jij op 'like' en 'tweet' tijdens het surfen? Ik ben geen echte Facebook gebruiker, en al helemaal geen Twitteraar. Maar overal zie ik bijna blanco Facebook likes staan. Vaak hebben ze 1 of 2 volgers of likes, maar dat zullen vaak wel familieleden zijn denk ik dan. En hoe vaak zie jij op facebook ook gewoon een weblink geplaatst worden? Ik zit sinds kort op Facebook, maar het zijn toch vooral eigen foto's die geplaatst worden bij mijn contacten.

Dus ik zit erover te denken om mijn site maar gewoon zonder al die sociale media het wereldwijde web op te slingeren. Hebben we die plugins wel nodig? Heb je er ook echt wat aan? Wanneer wel en wanneer niet?

Dat is de vraag eigenlijk die ik jullie wil stellen. Hoe doen jullie sociale plugins het op jullie sites? Brengen ze massa's bezoekers binnen? Vertel, want ik ben reuzebenieuwd!

Dat lijkt me compleet van je doelgroep af hangen. Als je site voornamelijk bezocht wordt door een relatief jong publiek kan kunnen die knoppen helpen je site bekender te maken. Maar als je bezoekers niet weten wat een 'feesboek' is (of er gewoon niets mee te maken willen hebben) dan heeft het geen nut.

Daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in. Iedere website is uniek en vraagt zo zijn eigen afwegingen. :confused:

Tja, ik kom eigenlijk ook alleen maar aantallen tegen die onder de 10 plusjes liggen, en voor een bedrijfssite lijkt me dat eerder contra-productief dan smaakmakend.
De waarde van een plusje kan ik ook op geen enkele manier inschatten (al zijn het er 10.000), want het zijn voor mij volslagen onbekenden; en min-denkers zullen het er eerder bij laten zitten dan in de pen te klimmen en een min uit te delen (als dat al kan). En als er niet het totale bezoek bij staat is ook de verhouding zoek (10+ op 10 bezoekers is wat anders dan 10+ op 5000 bezoekers).

Persoonlijk hecht ik nogal aan m'n privacy, en ik hoef ook niet zo nodig bij elke sch**t een welriekend bericht de wereld in te sturen. ;)
Daarbij komt dat ik die "sociale" media helemaal niet zo sociaal vind: om je te kunnen registreren willen ze het hemd van de naad aan persoonlijke gegevens weten, en het zijn vre-se-lij-ke cookiemonsters...

Maar wil je er wel aan mee doen: op een webpagina hoef je niet perse gebruikte maken van al die ingebedde widgets die ze lanceren (die vreten weliswaar html-code en pompen er van alles en nog wat aan scripts en images en extra css bij, maar als ze dat via AJAX doen hoeft het niet ten koste van het renderen van de pagina-inhoud te gaan).
  • Hoewel: ik vind het ook geen gezicht als een Twitter-blok pas na 1,5 seconde of langer komt opdagen; en soms moet je maatregelen treffen om daardoor de layout niet te laten instorten.
Je kunt ook zelf een kleine sprite met afbeeldingen maken, precies zo groot als je ze hebben wilt:

social-sprite.png
(vergroot)​

Vervolgens laat je de plugin's, embedding en widgets voor wat ze zijn, en koppel je met een link gewoon door naar de betreffende Facebook-, Twitter- enz. pagina (of dat met G+1 ook kan, ben ik nog niet achter).
Daar kunnen ze toch ook Liken?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Dat is op zich wel een mooie sprite CSS-Hunter. Jouw werk?

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om geen social media op mijn site te zetten. Het past eigenlijk niet bij het thema van de site, plus de andere door jou en mezelf genoemde overwegingen.

De echte enthousiastelingen kunnen altijd nog manueel een link naar mijn site met hun social media contacten delen. ;)

Wanneer je jezelf afvraagt of je het nodig hebt heb je het waarschijnlijk niet nodig :)

Ik heb de indruk dat meeste sites addthis of dergelijke gebruiken omdat 'iedereen' het doet. Zonder na te denken waarom, en of het wel effectief is. Ik heb zelf wel Facebook en een twitteraccount maar ik tweet bijna nooit en ik 'Like' nooit een pagina. En ik ben niet de enige, ik zie het bijna nooit bij mijn facebook vrienden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan