Heeft het zin een SSD te installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Heeft het zin in mijn HP Pavillon p6220be de HD van 1000 GB te vervangen door een SSD van 500 MB? Momenteel is er nog zo'n 840 GB vrij op mijn HD. Ik stel ook vast dat er nog een geheugenslot vrij is van 2048 MB. Is het ingewikkeld om, na ev plaatsing van de SSD, een volledig nieuwe en schone installatie van Win 7 te doen?

Bedoel je dat je een 500 GB SSD wil installeren?

Inderdaad, om de snelheid van mijn PC te verhogen zou ik een SSD installeren.

Op zich goed te doen, je moet alleen wel nagaan welke W7 licentie je hebt.

Ik zou die HD lekker laten zitten en er een SSD van 240GB bij plaatsen die je dan als systeemschijf gaat inrichten.

Maar eh....voor de topicstarter: wat wil je met die SSD? Alleen je systeem erop of alles?

Zelf zou ik dan dus wat ik eerder schreef, een SSD kopen met hooguit 120 GB. erop en dat als systeemschijf gebruiken. Daarnaast is een verse installatie van Windows 7 nodig, want je wilt daar immers je systeem op hebben.
De HDD die je al hebt, kan je voor data en andere zaken worden gebruikt.

Als de huidige Windows-installatie de grootte van de SSD niet overschrijdt kan hij de huidige Windows-installatie gewoon migreren naar de SSD zonder een nieuwe installatie te doen.
Werkt prima...

Heeft het zin in mijn HP Pavillon p6220be de HD van 1000 GB te vervangen door een SSD van 500 MB? Momenteel is er nog zo'n 840 GB vrij op mijn HD. Ik stel ook vast dat er nog een geheugenslot vrij is van 2048 MB. Is het ingewikkeld om, na ev plaatsing van de SSD, een volledig nieuwe en schone installatie van Win 7 te doen?

Heb je een nieuwe en schone installatie van windows 7 nodig? Indien je besturingssysteem niet corrupt is en gewoon nog goed werkt, raad ik je aan om je HD te clonen. Dat zal je een heel pak tijd besparen die je anders moet steken in een besturingssysteem te installeren, te updaten en de programma's opnieuw te installeren. Zoals ik het lees heb je 160GB nodig, kan perfect gedaan worden met een SSD van zowel 250gb als 500gb (ik zou zoals je zelf aangaf voor 500gb gaan aangezien de prijs maar ong. met 60% stijgt tegenover de 250gb).

Betreffende "of het zin" heeft: dat kan enkel jij beslissen. Als je vind dat je boot times van windows en je programma's beter kan, dan is het geen slechte keuze. Als je de schijf nu aankoopt met het oog op een nieuwe desktop pc in de toekomst, dan is het ook geen slechte keuze. Maar uiteindelijk: het is geen wondermiddel. Het gaat werken met programma's niet sneller maken (op boot time na dan) en je moet de tijdwinst afwegen tegenover het prijskaartje. SSD's zijn wel niet meer zo veel duurder tegenover HDD's, en ze gaan tegenwoordig even lang mee bij normaal gebruik.

Laatst bewerkt:
@turbonl64 : alle programma's gaan op een ssd wel degelijk veel sneller werken ...

SSD's zijn wel niet meer zo veel duurder tegenover HDD's, en ze gaan tegenwoordig even lang mee bij normaal gebruik.
wel niet? ;)

Heb je een nieuwe en schone installatie van windows 7 nodig?
Dat is inderdaad de vraag. Toch met WIndows zou het niet zo gek zijn om eens opnieuw te installeren zodat je weer schoon en fris kan beginnen. Nu helemaal als er een SSD wordt gekocht, zou ik dat dus wel doen.

Daarom schreef ik, wat wil hij/ zij met de SSD? Voor de boot volstaat 160 GB. Al je andere zaken kan je dan op de HDD zetten, ook je (hoe heet dat ook al weer in Windows) persoonlijke mappen maar ook programma's.
Wil die die laatste ook op de SSd, dan zou ik een grotere nemen. Zeker in Windows ;) wat snel vol kan lopen. Maar dan nog kan je de HDD gebruiken als data.
Enne, die proggies werken wel degelijk wat sneller hoor, op een SSD.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad de vraag. Toch met WIndows zou het niet zo gek zijn om eens opnieuw te installeren zodat je weer schoon en fris kan beginnen. Nu helemaal als er een SSD wordt gekocht, zou ik dat dus wel doen.
In principe hoeft het echt niet indien zijn windows installatie nog perfect in orde is. In dat geval kun je eenvoudig de HDD clonen naar de SSD, wat minstens een paar/enkele uren uitspaart dat je anders moet spenderen aan windows te installeren, configureren, updaten en dan nog je 'kernprogramma's' installeren en configureren. De extra snelheid van de SSD krijg je zowieso, dat staat los van een herinstallatie. Natuurlijk, als hij/zij problemen heeft, of gewoon vind dat hij/zij veel te veel software doorheen de jaren heeft laten opstapelen, dan is er zeker reden voor een frisse installatie.

Hij moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen. Ik geef enkel aan dat het clonen een tijdbesparend alternatief is. Windows 7 is een robuust systeem. Zolang je er fatsoenlijk mee omgaat en niet in contact komt met malware/virussen, kan een W7 installatie jaren oud zijn en functioneel toch nog perfect in orde zijn.

Hij moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen. Ik geef enkel aan dat het clonen een tijdbesparend alternatief is.
Weet ik toch. Ik geef enkel aan dat wanneer je een verse install doet, je dan verlost bent van eventuele foutjes (lees troep die Windows aantrekt ;) ) die je in de loop der jaren heb verzameld. Dit is dan de gelegenheid om schoon te beginnen.

Maar, de TS moet het helemaal zelf weten en mag doen wat hij/zij wilt met onze tips en adviezen.

Bedankt aan allen voor de reacties. Ik zal een SSD van 500 GB installeren in mijn PC en een schone installatie doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan