Heeft Overclocking zin?

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb een ander Moederbord: MSI PRO B760M-P met 1x 16GB Fury Beast geheugen.
Nu zie ik in het Overzicht van de BIOS, dat eigenlijk de Processor snelheid de bottleneck is.
Het Moederbord, de Processor en en snelheid worden op het overzicht vermeld.
Ik heb absoluut geen ervaring met Overclocking, en daarom de vraag heeft het zin.
En wat zou (in redelijke zin) het resultaat kunnen zijn, zonder de PC in gevaar te brengen?
Met vriendelijke groet
Dukkel

MSI PRO B760M-P.jpg

Laatst bewerkt:
Overklokken is oneigenlijk gebruik van de hardware; de garantie vervalt erdoor.
Daarnaast heb je waarschijnlijk extra koeling nodig.
Zelf vind ik het voor nerds die het uiterste uit hun hardware willen persen.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Je CPU draait standaard op 2,5 Ghz, op turbo (als er softwarematig om gevraagd word) 4,6 Ghz .. bijna een keer zo snel.
Waarom denk je dat je cpu de bottleneck zou vormen ? Bij welke programma's komt dit voor?

Daar was ik al bang voor
Je CPU draait standaard op 2,5 Ghz, op turbo (als er softwarematig om gevraagd word) 4,6 Ghz .. bijna een keer zo snel.
Waarom denk je dat je cpu de bottleneck zou vormen ? Bij welke programma's komt dit voor?
Met 4.6 Ghz zou ik al erg blij wezen.
Maar hoe zet je die processor in de Turbo-modus ?

Dat turbo gaat vanzelf.

En deze processor kun je volgens mij niet echt overklokken.

Moederbord kan het wel, maar de processor niet.

Nu zin of onzin laat ik in het midden. Ik deed het vroeger om dus energie te besparen of de processor gezond te houden.
Even kort ik ging op spanning net onder 5v(4.9v), 12v net onder 3.3 (Dit omdat er op hardware zenerdiodes kunnen zitten) deze de overspanning zo goed als kortsluiten tot de voeding op zener spanning komt (kwam eerder vroeger voor) en dat zorgt er dan voor dat wanneer je net onder bleef geen stroom over de zenderdiode had. Ik onderclockte vroeger mijn processor zodat de temperatuur lager bleef en mijn dynamisch ventilator minder zoemde (ik doe ook enkel tekstprogrammatie dus niets onmenselijk zwaar)(gamer daarintegen gaan voor prestatie )Ik deed de computer ook eerst lopen (eerste processor run) onder bios voor enkele uren zodat de procesor kon uitharden drogen van de mogelijks nog soepele harsen die nog niet volledig uithard waren (het was gewoon het idee) het laten afkoelen met tussen tijden was er ook omdat bij de productie soms kleine te verwaarlozen luchtbelletjes zou kunnen zijn en dus uitzetten en krimpen net die beschermhars een niet afgedekte stukje toch zou afdekken (het idee om net in het begin goede verzorging mogelijk totaal van de pot gerukt ... minder fouten is minder herrekenen is per definitie sneller)

Het was een idee dat ooit in mij opkwam als ik zo'n productie site bezocht en enkele bewerkingen zag die een dergelijke richting inspireerde.

Temperaturen kunnen oplopen tot amd 82°c en intel 70°c daarboven gaat het systeem al in veiligheid. Het zijn waardes die ik ooit heb gemeten aan de buitenzijde koelblok (heatpipes)!!!NIET GEZOND!!!
oude processors van intel niet bovende 40°c ... richting jaar2006

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan