Heel graag wat meningen/suggesties/adviezen m.b.t. mijn nieuwe pc (Azerty mandje)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sonic1990

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2012
Beste forumleden,

Hoewel ik thuis ben in alles wat met design en software te maken heeft ben ik een leek (!) op hardware gebied.
Mijn voorgaande computers komen dan ook rechtstreeks van de mediamarkt.
Hoewel ik ook deze keer mijn computer niet zelf in elkaar ga zetten heb ik wel een poging gedaan om zelf de onderdelen samen te stellen.
Ik heb me flink ingelezen en een heel aantal recente hardware reviews bekeken, maar nog steeds heb ik het gevoel dat ik niet goed weet waar ik mee bezig ben m.b.t. onder andere de compatibiliteit van de onderdelen.

Heel graag zou ik wat kritiek,adviezen en meningen willen met betrekking tot mijn huidige winkelmandje van Azerty.nl:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B435818%5D=1&product%5B448685%5D=1&product%5B397470%5D=1&product%5B358442%5D=1&product%5B94646%5D=1&product%5B496914%5D=1&product%5B433238%5D=1&product%5B519165%5D=1&product%5B451991%5D=1&product%5B485488%5D=1

Ik ben een student communicatie & multimediadesign en het is daarom belangrijk dat ik probleemloos kan werken met de zwaardere software van Adobe (Premiere, After effects etc.).
Ook wil ik deze computer actief gaan gebruiken voor het spelen van games. Daarnaast zou het een pré zijn als het systeem niet al te veel geluid produceert.

Alle informatie en adviezen zijn meer dan welkom, maar ik heb vooral de volgende vragen:

- Zou ik iets aan mijn samenstelling kunnen veranderen om de kosten te verminderen, zonder het systeem voor mijn doeleinden minder functioneel te maken? (Ik ben ervan op de hoogte dat er goedkopere alternatieven zijn voor de behuizing, maar ik ben echt verliefd op deze!)

- Zijn deze onderdelen compatibel, en past alles goed in de behuizing?

- Hoe zit het met de koeling van dit systeem, is dat in orde zoals het nu is?

- Wat is nu eigenlijk beter; twee goedkopere/minder goede videokaarten of één dure/goede kaart?

- De behuizing heeft ook usb poorten aan de voorzijde. Dit is misschien een hele domme vraag, maar als ik dit winkelmandje hoe het nu is door azerty laat monteren, zijn deze usb poorten dan functioneel of moet ik dan nog iets anders bestellen? (kabeltjes/ander moederbord (?) )

- 8 of 16 GB RAM?

- Is deze processor overbodig/ te goed voor mijn doeleinden?

- Prijs/kwaliteit verhouding van de onderdelen goed?

- Andere opmerkingen/adviezen?

Ik zou erg geholpen zijn met wat feedback.

Zou ik iets aan mijn samenstelling kunnen veranderen om de kosten te verminderen, zonder het systeem voor mijn doeleinden minder functioneel te maken? (Ik ben ervan op de hoogte dat er goedkopere alternatieven zijn voor de behuizing, maar ik ben echt verliefd op deze!)

Je zou de m4 kunnen vervangen voor een goedkoper model, echter is de m4 een topding en heel betrouwbaar (ik heb er zelf 2 :P)

- Zijn deze onderdelen compatibel, en past alles goed in de behuizing?

Je hebt een ATX-behuizing en een MICRO atx moederbord, dat gaat dus prima passen

Wat echter ECHT NIET kan, is dat geheugen :P, je hebt zo'n mooie onderdelen en dan ga je het verpesten met zo'n slechte ram :shocked:

ikzelf gebruik deze: http://azerty.nl/8-756-459153/corsair-vengeance-geheugen-.html

- Hoe zit het met de koeling van dit systeem, is dat in orde zoals het nu is?

Dat is goed in orde, probeer gewoon de kabels weg te werken zodat de lucht goed kan stromen en je zou nergens last van moeten hebben. (is dat wel? dan kan er natuurlijk een ventilator bijgeplaatst worden)

- Wat is nu eigenlijk beter; twee goedkopere/minder goede videokaarten of één dure/goede kaart?

Aangezien niet alle applicaties / games 2 videokaarten ondersteunen is één dure kaart beter.

- De behuizing heeft ook usb poorten aan de voorzijde. Dit is misschien een hele domme vraag, maar als ik dit winkelmandje hoe het nu is door azerty laat monteren, zijn deze usb poorten dan functioneel of moet ik dan nog iets anders bestellen? (kabeltjes/ander moederbord (?) )

Deze zijn dan als het goed is functioneel, het zou mij in ieder geval erg verbazen als azerty het niet zou doen (is 1 kabel inpluggen)

- 8 of 16 GB RAM?

8 als je gamed, 16 als je veel tegelijk doet / videoconverten / 3d moddeling. (ik zou in jouw geval voor 16 gaan, heck dat heb ik zelf ook :P)

- Is deze processor overbodig/ te goed voor mijn doeleinden?

Ja! :D maar dat geeft niks!

Je zou in principe weg komen met een i5 voor het game gedeelte, echter voor je videobewerking (after effects / premiere pro) is er niks sneller dan een 3rde generatie intel i7 voor het renderen en converteren.

- Prijs/kwaliteit verhouding van de onderdelen goed?

Alles behalve de ram stikjes

- Andere opmerkingen/adviezen?

Meekijken met het bouwen :D

even om het bij te voegen:
Ik heb dezelfde voeding, SSD, RAM(zie punt 2) & processor. met de koeling en de harde schijf heb ik ervaring met de kast zelf niet.
Met die specifieke videokaart heb ik ook geen ervaring echter wel met een aantal 7970 van andere merken.

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik moet zeggen dat ik al opgelucht ben dat het allemaal gaat passen en compatibel is.
Ik zal zeker even naar de RAM gaan kijken, hoe ik echter op de keuze voor deze ram kwam was door het volgende bericht op bouweenpc.nl:

"We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: geheugen is geheugen. Gewoon het goedkoopste 8GB-kitje dus, met een klokfrequentie van 1.333MHz en CL9. 16GB is voor normale gebruiksdoelen nutteloos en hogere klokfrequenties zijn in de praktijk niet merkbaar sneller. We gaan geen geld uitgeven aan duurdere componenten die simpelweg geen snelheidswinst opleveren."

Nogmaals bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! Meer adviezen zijn natuurlijk nog steeds welkom!

Als je hier kan zien, support de Intel Core i7 3770K Processor maximaal 1600 MHz ram

Je hebt er dus niks aan (afgezien van dat je meer betaald) om sneller ram te kopen dan 1600 MHz. Je kan daardoor beter voor 16 Ram gaan maar dan wel met een kloksnelheid van 1600 MHz. Dit is waarschijnlijk goedkoper (scheelt ~20 euro zonder snelheidsverlies). 8 ram is zeker al ruim voldoende voor nu. Je kan echter altijd nog besluiten om als je te kort komt er wat bij te kopen.

@ whichert

Het verschil tussen 8 en 16 gb is wel degelijk merkbaar als je veel taken tegelijk doet zeg video's converteren / gamen tegelijk + live stream (en ja, dat doe ik regelmatig).

Ook kan je een aantal GB als "ram disk" gebruiken voor bijv. after effects bestanden. (dan kan je realtime scrollen)

over de 1600mhz

Ik snap dat je dit denkt, aangezien dit ook een officieele spec is, echter klopt hier dus helemaal niks van :D
De CPU kan wel degelijk omgaan met hogere snelheden.

Om dat te ondersteunen heb ik hier een foto van mijn systeem op dit moment:
naamlooscg.jpg

zoals je ziet is de snelheid 927.2mhz oftwel (1854 mhz), meer als de 1600mhz van de spec.

Bedankt voor de reactie wicherh, ik denk inderdaad dat 8 gb RAM voldoende is voor nu.
Alleen over het snelheidsverschil ben ik nog niet uit, omdat mastermind wat anders zegt. En aangezien ik er zelf echt te weinig vanaf weet is het voor mij om het even wie gelijk heeft :P

Er zit weinig merkbaar verschil tussen 1600mhz en 1876mhz, echter is het prijsverschil ook haast niks.

Ook zijn de zwarte modules wat goedkoper:

Let er wel nog even op dat als het geheugen ge-upgrade moet worden later, het mogelijk is dat dezelfde ram niet meer te koop is, wat het upgraden wat moeilijker maakt.

Met geheugen is het inderdaad heel erg moeilijk, en het heeft te maken met het moederbord (memory dividers), CPU (controller) en de ramsticks zelf.
maar in het simpel kan een CPU het geheugen overclocken" om toch op meer dan 1600mhz te lopen

dat geheugen past niet onder de cpu koeler pak de low profile variant van de corsair vengeance serie
verschil zit em alleen in de heat spreaders meer niet klikerdeklik

verder kun je beter deze versie van de scythe mugen 3 koeler kopen die is namelijk stiller

Laatst bewerkt:
Zou iemand mij kunnen helpen door mijn Azerty lijstje door te nemen?

Beste leden,

Ik heb me een aantal dagen geleden voorgesteld op dit forum als een leek op hardware gebied.
Hoewel ik ontzettend goed op weg ben geholpen zou ik heel graag nog een keer gebruik maken van jullie expertise , want ik ben duidelijk iets in elkaar aan het knutselen wat ik met mijn kennis niet in elkaar kán knutselen. (Het definitieve winkelmandje laat ik door Azerty monteren.)

Dit is mijn bijna definitieve winkelmandje:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B435818%5D=1&product%5B397470%5D=1&product%5B433238%5D=1&product%5B519165%5D=1&product%5B451991%5D=1&product%5B485532%5D=1&product%5B496940%5D=1&product%5B398419%5D=1&product%5B425856%5D=1&product%5B400619%5D=1&product%5B260540%5D=1&product%5B364994%5D=4

Ik heb een paar kleine vraagjes/struikelblokken:

1. Ik kwam er via de website van Aerocool achter dat je touch displays in de behuizing kan integreren waarmee je de ventilatie kan regelen. Super ! Dus ik heb nu zo'n touchscherm in mijn winkelmandje gedaan (AeroCool V12XT), zonder enige kennis.
Ik wil alles door Azerty laten monteren en ik vraag me dus af of dit allemaal goedkomt met mijn huidige winkelmandje, of moet ik nog extra kabels o.i.d. in het winkelmandje bijvoegen voor de touch display?

2. Ik zag op internet hele mooie xpredator voorbeelden met meerdere blauw-verlichte ventilatoren.
Opnieuw heb ik zonder enige kennis 4 blauw verlichte ventilatoren bijgevoegd. Moet ik er nog meer bijvoegen? Of minder? Of andere?
Ik heb echt geen flauw idee hoeveel er al inzitten vanuit de fabriek en hoeveel er zelf nog bijgezet kunnen worden, en of het ook aan te raden is om die erbij te plaatsen of niet.
In ieder geval zou ik het voor het zicht mooi vinden om alle ventilatoren die zichtbaar zijn toe te voegen, met blauwe verlichting!

3. Ik heb nu een voeding van 550 W, is dit voldoende of moet ik toch denken aan een 600 of 700 W?

4. Zijn er nog andere op en aanmerkingen over mijn winkelmandje, ik ben met alles geholpen!

Als u de tijd zou kunnen vinden om deze vragen te beantwoorden zou ik erg geholpen zijn.

Hoi..

Ik heb je vraag bij je eerdere topic gezet. Het gaat immers nog steeds om aanschaf van een systeem en behoeft dus geen nieuw topic. De helpers die al in dit topic waren krijgen nu ook weer een seintje van deze reactie dus die zullen wel weer reageren hierop.;)

Succes met je vraag.

okee dankje frank! Heb inmiddels al antwoord gevonden maar alle feedback is nog steeds welkom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan