Heel vreemd probleem bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mammadenise

Verenigingslid
Lid geworden
5 nov 2006
Hallo Allemaal,
Sinds kort start mijn laptop op en geeft dan alleen nog het bureaublad weer zonder icoontjes van alle programma's. Ook de onderste werkbalk met o.a. Start en aan de rechterkant nog wat icoontjes ontbreekt. Ik kan dan alleen via Ctr Alt Delete opnieuw opstarten, wat ik dan doe in veilige modus met netwerkverbinding. Dan start de laptop normaal op en kan ik ook internetten en mail zenden/ontvangen. Ik heb wat software van mijn laptop verwijderd, waaronder Avast, in de hoop dat hier het probleem lag. Na het verwijderen van een van de softwareprogramma's werd de laptop automatisch opnieuw opgestart, mét de internetpagina van de software die ik zojuist verwijderd had. Het vreemde is, dat ik dus nu gewoon op internet kan, maar ik heb dus alleen het lege bureaublad! Start enzo zijn niet te zien, het lijkt wel of alles "verstopt" zit. Als ik bij Windows Taakbeheer bij Toepassingen nu kijk, staat er alleen dat deze site is geactiveerd, de rest niet. Bij Processen staat Niet-actieve systeemprocessen op 99 (nooit begrepen wat Niet-actieve systeemprocessen eigenlijk inhoudt).
Daarnaast geeft de laptop een heel hoge "fluittoon" als ik Crtl Alt Delete intoets... en soms beginnen ineens de ingebouwde speakertjes te kraken.
Herkent iemand dit probleem?? Waar kan het aan liggen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Vriendelijke groeten,
Denise

Meest waarschijnlijk een probleem in de registry.
Wat je kunt proberen is een nieuwe Windows-gebruiker aan te maken via Configuratiescherm -> Gebruikersaccounts (o.i.d), de pc opnieuw op te starten, in te loggen op dat nieuw gemaakte gebruikersaccount en kijken of je daar hetzelfde probleem hebt.
Is het daar niet het geval, dan geef ik het 80% kans dat de registry-instellingen van je 'normale' account niet meer correct zijn. Zou bijv. kunnen liggen in verkeerde mapnamen in
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders
en/of in
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders
op je 'normale' account.

Tijs.

Is jouw gebruikersaccount Denise?

@dnties, we zouden evt. een REG bestand kunnen bijvoegen waardoor de verwijzingen naar de mapnamen in HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders hersteld worden, was mijn idee...

dorado

@dorado: Dat heeft pas zin zodra we uitgezocht hebben dat het op een nieuw gemaakt Windows-account wél goed gaat. Zie ook mijn eerste posting die dát als voorwaarde stelt voor als ik ervan uit wil gaan dat de registry-instellingen niet goed zouden staan.
Werkt het nl. op een nieuw Windows-account óók niet goed, dan is er een algemeen probleem, en dus helpt dan het aanpassen van de registry de oplossing van het échte probleem niet vooruit.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs en Dorado,

Het aanmaken van het nieuwe account ging in eerste instantie wel goed. Linksbovenaan was een schermpje zichtbaar, waar Windows liet zien waar het op dat moment mee bezig was en bij het instellen van Outlook Xpress, bleef de pc hangen. Ik het de nieuw account toen verwijderd. Helaas kan ik nu ook niet meer internetten/mailen, ik heb volgens mij per ongeluk de WiFi uitgeschakeld (werk draadloos op mijn laptop). Als ik Ctr Alt Delete doe, kan ik wel een bij Toepassingen een nieuwe taak starten....
Ik kijk uit naar jullie antwoord.
Groetjes,
Denise

Eerste wat je moet doen/proberen is:
(via Taakbeheer dan maar):
Nieuwe taak -> explorer.exe
Meld ons terug of dat je bureaublad-icoontjes, Start menu etc. terugbrengt.

Verder even het volgende nakijken
(via Taakbeheer dan maar):
Nieuwe taak -> regedit.exe
Ga naar
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders
In het rechtervenster zie je allerlei mappen genoemd bij registerwaarden. In dit geval zijn vooral de registerwaarden Desktop, My Music, My Pictures, My Video en Personal van belang. Kijk of die er 'normaal' uitzien. In XP staan die doorgaans op:
Desktop C:\Documents and Settings\<gebruiker>\Bureaublad
My Music C:\Documents and Settings\<gebruiker>\Mijn documenten\Mijn muziek
My Pictures C:\Documents and Settings\<gebruiker>\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen
My Video C:\Documents and Settings\<gebruiker>\Mijn documenten\Mijn video's
Personal C:\Documents and Settings\<gebruiker>\Mijn documenten
Start Menu C:\Documents and Settings\<gebruiker>\Menu Start

Nu gaat het er niet alleen om of 'het er goed uitziet', maar ook of die mappen echt bestaan op jouw harddisk...
Stel dat je zou willen kijken of Desktop (=Bureaublad) als map echt bestaat: Dubbelklik in regedit op de registerwaarde Desktop, rechtsklik op de blauw geworden inhoud, en kies Kopiëren. Klik dan weer op Annuleren. Maak in Taakbeheer een nieuwe taak waarin je de inhoud die je zojuist op het klembord had gezet plakt. Bestaat de map, dan opent die in Verkenner.
Check op die manier alle bovengenoemde registerwaarden.

Kijk ook in de volgende sleutel:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders
In het rechter deelvenster moeten allerlei waarden staan die qua inhoud beginnen met: %USERPROFILE%
Klopt dat allemaal, kijk dan even na of %USERPROFILE% inderdaad naar C:\Documents and Settings\<gebruiker> verwijst. Dit kun je testen door in Taakbeheer een nieuwe taak te maken met als aanroep: %USERPROFILE%
Daarmee zou dan C:\Documents and Settings\<gebruiker> in Verkenner moeten openen.

Verder moet je ook even kijken in de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Kijk in het rechter deelvenster bij de volgende registerwaarden: Shell en Userinit
Shell moet zijn: Explorer.exe
Userinit moet zijn: C:\WINDOWS\system32\userinit.exe,
[die ',' hoort er echt te staan bij Userinit]

Verander niets nog, maar meld terug wat je bevindingen zijn geweest m.b.t. bovenstaande informatie.

Tijs.

Hoi Tijs,

Allereerst hartelijk dank voor al je hulp. Hierbij mijn verslag:

explorer.exe levert niets op. De zandloper loopt even, dan zit de pc vast. De HD knippert heel vaag, maar ook al laat ik de pc een tijdje met rust, er gebeurt niets en ik kan het venster ook niet meer sluiten. Hoor steeds een signaal als ik ergens op klik (kruisje, in de tekst, etc.).

regedit.exe: My Music, My Pictures en My Video staat op
D:\mijn documenten\mijn muziek (resp. mijn afbeeldingen, mijn videos).
Personal C: staat bij mij ook op D:\mijn documenten.

Als ik de opdracht uitvoer om te kijken of de map echt bestaat, gebeurt er in Taakbeheer ook helemaal niets, Verkenner opent zich niet. Eigenlijk reageert alleen regedit.exe.

Bij %USERPROFILE% hetzelfde verhaal, wordt niet geopend in Verkenner. Daarnaast staat My Pictures en Personal in D:\mijn documenten.

Dat was het even.

Groetjes,
Denise

Tsja, dan krijg ik het idee dat je met een serieus probleem te maken hebt, namelijk dat explorer.exe (=Verkenner) helemaal niet wil starten in normale modus. Dan krijg je ook geen Bureaublad etc., en dan werken het plakken van de padnamen van Mijn Afbeeldingen etc. ook niet.

Nu even een hamvraag: In Veilige modus, kun je dan wél de icoontjes op het Bureaublad, Start knop etc. zien? En kun je dan ook naar de D:\Mijn Documenten map?
Indien ja, dan eens het volgende proberen (in Veilige modus, natuurlijk):
Start -> Uitvoeren -> msconfig
Ga naar tabblad Services
Vink aan: Alle Microsoft-services verbergen
Klik daarna op Alles Uitschakelen.
Ga daarna naar tabblad Opstarten
Kies ook daar Alles uitschakelen.
Druk daarna op OK.

Herstart hierna de pc, en kijk of je in 'normale' modus weer wat ziet en wat kunt. Is dat het geval, dan heb je blijkbaar zojuist de 'schuldige(n)' uitgeschakeld. Wordt dan een kwestie van per stuk zaken inschakelen (begin met de Services) en dan met herstart testen of het goed blijft. Werkt het dan niet meer op een gegeven, moment, dan weet je welke service je uitgeschakeld moet laten (terug naar Veilige modus om die service weer uit te schakelen). Ga verder met testen met het inschakelen van de vólgende service etc. totdat je alle services hebt gehad. Kijk dan terug welke niet-Microsoft service(s) je uitgeschakeld hebt gelaten en probeer te bedenken of daar ook programma's in het Opstarten gedeelte van MSConfig bijhoren. Die natuurlijk dan uitgeschakeld laten, terwijl je per stuk de Opstarten-items gaat inschakelen en testen.

Succes,

Tijs.

Bekijk bijlage Foutmelding.doc

Hoi Tijs,

Het was even werk, maar ik heb inderdaad een bestandje gevonden die niet wilde opstarten: Acronis Try & Decide. Deze heb ik uitgeschakeld, maar nu krijg ik iedere keer als ik opstart 1 foutmelding en 1 Windowsmelding (zie bijlage). Wat moet ik doen om het niet meer te krijgen? Ik heb avast nog niet hergeïnstalleerd, hopelijk geeft dat geen problemen.
Volgens mij zijn we er bijna, ik ben al heel blij dat de laptop het weer doet (keep my fingers crosses :o).
Hartelijke groeten,
Denise

Mammadenise,

Zoek eerst Adist.dll eens op of het er is in c:\Program Files\Adobe\Acrobat9.0\Acrobat\
Zo ja, heb je ook Acrobat op je laptop draaien?

Wanneer het gevonden is en je de laatste vraag kan bevestigen, doe dan:
  • Klik Start en selecteer Uitvoeren.
  • Type CMD Druk op CTRL + Shift + Enter of rechtermuisknop -> uitvoeren als Administrator) & Enter
  • Type cd c:\Program Files\Adobe\Acrobat9.0\Acrobat\ & Enter
  • Type regsvr32 Adist.dll & Enter

Start opnieuw op en je probleem zou wel eens v.v.t. kunnen zijn!

Laatst bewerkt:
Hallo Dorado,
Ik heb inderdaad Acrobat 9.0 op mijn pc staan. Echter, het uitvoeren van jouw oplossing gaat niet. Ik krijg een foutmelding: Bekijk bijlage Foutmelding.doc
Daarnaast krijg ik nog steeds de eerste melding (zie mijn vorige bijlage).
Ik weet niet of het daaraan ligt, maar ik krijg Avast draaiend. Opnieuw geïnstalleerd, maar ik krijg het niet aan de praat...

Groetjes,
Denise

Die eerste melding komt door de aanpassingen die je gedaan hebt met msconfig.
Als je nu verder geen aanpassingen hoeft te doen in Services of opstartende toepassingen, dan kun je het vinkje zetten en op OK drukken. De melding blijft dan verder weg totdat je weer aanpassingen doet via msconfig.

Begrijp ik het nu goed dat Bureaublad nu wél verschijnt? En je nu nog met een probleem van Acrobat zit? Dan lijkt het me voldoende om Acrobat eerst te deïnstalleren via Configuratiescherm -> Software en daarna opnieuw te installeren.

Ik ben al lang tevreden dat je (dankzij de instructies) bureaublad etc. weer terug hebt, en dus dat Verkenner/Explorer.exe weer werkt zoals bedoeld.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Dat zal ik straks even uitproberen. Het enige probleem is nu dat de muis via de USB-poort er na een paar minuten mee ophoudt. Hij krijgt wel stroom, maar er is geen signaal meer naar de laptop. De touchpad muis doet het nog wel. Heb jij daar nog een tip voor?

Fantastisch dat we in ieder geval weer kunnen werken!

Hartelijke groeten,

Denise

Over die muis kunnen we waarschijnlijk kort zijn; kijk eens of het opladen of verwisselen v/d batterijen uitkomst biedt?

Hoi Dorado,
Ik denk het niet, is namelijk een muis met staartje :o (met een snoertje)....
En het maakt niet uit welke USB-poort ik gebruik.

Je hebt als het goed is een extra cd bij je Windows XP gekregen waar benodigde drivers voor XP op staan. kijk hier eerst eens ff naar...
Zoek naar USB 2.0...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan