Heel vreemd probleem met internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

overspray

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2006
Sinds 2 dagen geleden na het opnieuw opstarten van beide pc's had ik ineens een zeer traag internet of helemaal geen verbinding.
Vervolgens dacht ik dat het aan de firewall lag aangezien deze zichzelf steeds update en pas na een reset van de pc ziczelf veranderd.
Het gaat dan om zonelarm alleen na deze verwijderd te hebben op pc nummer 2 hielp dat niet. Echter besloot ik mijn laptop die normaal geen internet toegang heeft even te proberen en daar had ik wel normaal internet op.

Nu ben ik er achter gekomen dat als ik mijn laptop aansluit op mijn router waar de andere 2 pc's opstaan ik ineens super snel internet op de andere pc's maar zodra ik deze laptop uit zet is het gedaan en ga ik van 180 kb/s naar 5 kb/s of helemaal geen verbinding toe. Ik snap er helemaal niets van. IK heb het meerdere malen gechecked even de laptop uitzetten en ja hoor weg snelheid en weer aanzetten en daar gaat de boel weer supersnel omhoog en bijft snel.

Ik snap hier helemaal niets van is dit een probleem met de router?
Ik heb deze al meerdere keren gereset en hij werkt naar behoren.
Heeft iemand ook maar een idee wat dit probleem kan veroorzaken.
even voor de goede orde ik had normaal nooit de laptop op de router staan en de andere twee pc's hadden perfecte snelheden.
Vervolgens na een opstart van beide pc's is mijn snelheid weg tot soms helemaal geen verbinding. Ik wil mijn lap top niet op het net hebben dus dit is geen oplossing zo en te gek voor woorden.
IN al mijn jaren met netwerken en internet problemen ben ik dit nog nooit tegen gekomen.

Weet iemand wat dit vreemde verschijnsel kan veroorzaken.
Als ik slecht internet heb kan ik wel pingen op beide pc's.
Hieronder even wat gegevens.

Internet:kabel casema
router smc barricade ( wireless uit ik gebruik gewoon kabels)

Pc 1 win 2000 - firewall zomealarm70.337.000
Pc 2 win xp home edition - firewall sygate 5.6
Laptop - alleen win home edition xp firewall

Ikzelf denk nu een beetje aan de router maar ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven want dit is te bizar voor woorden.

Het lijkt wel iets voor de twillight zone :evil:

Kijk eens na of de ip-adressen veranderen van de 2 pc's als je de laptop aangesloten hebt.

Kijk dat dus na, via start -> uitvoeren -> cmd /k ipconfig
op beide pc's, vóór het aansluiten van de laptop, en dan nog een keer daarna.
Vermeld ook welk ip-adres de laptop dan gekregen heeft.

Vermeld ook (wordt ook genoemd bij ipconfig) welke router (= 'Standaard-gateway') wordt gebruikt vóór en na het aansluiten van de laptop.

Kijk in de router na of je daar iets aan portforwarding hebt ingesteld, en naar welke interne ip-adressen die verwijzen. Ook evt. DMZ instellingen nakijken en hier terugmelden.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor de reactie dnties : )

Ik heb wat gechecked en ik heb geen dmz ingesteld en ook geen portforwarding. Vervolgens veranderd het ip adres niet als de laptop in of uitgeschakeld word. Maar toen ik in de gegevens keek van mijn router zag ik dat er maar 1 dhcp ip adres gezien werd dus maar 1 connectie en niet twee terwijl ik wel degelijk mijn tweede pc aan had staan en deze flink aan het dl was met 200 kb/s.

De router gaf aan dat alleen 192.168.2.124 gezien werd en dit is mijn laptop en niet 192.168.2.163 wat pc 2 is.
Volgens mij had die twee verbindingen aan moeten geven of vergis ik me nu?

De gateway is het adres van mijn router en die is beide 192.168.2.1 en ook het subnetmasker is in beide gevallen hetzelfde 255.255.255.0

Ik vind het een zeer vreemde zaak maar ben er nu wel van overtuigd dat mijn router problemen heeft. Wat kan ik hier aan veranderen?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie dnties : )

[...]De router gaf aan dat alleen 192.168.2.124 gezien werd en dit is mijn laptop en niet 192.168.2.163 wat pc 2 is.
Volgens mij had die twee verbindingen aan moeten geven of vergis ik me nu?

[...]
Ik vind het een zeer vreemde zaak maar ben er nu wel van overtuigd dat mijn router problemen heeft. Wat kan ik hier aan veranderen?

Alvast bedankt.

Heb je geverifieerd of beide computers hun ip-adres via DHCP krijgen? Indien de 2de pc zijn ip-adres 'hard' heeft ingesteld, dan meldt de router daar verder niets over.

Wél ben ik het met je eens dat de router logischerwijs het probleem zou moeten zijn, gegeven je beschrijving en de informatie van zojuist.

Eerste wat ik zou doen is goed de huidige instellingen afdrukken, vooral die welke met de verbinding met je provider te maken hebben (de zgn. WAN-kant van je router).

Verifieer ook dat je alle evt. benodigde inlognamen en passwords voor je provider bij de hand hebt, indien je die gegevens in je router moet invullen ergens (dit is ook aan de WAN-kant van de router).

Daarna de modem terugzetten op fabrieksinstellingen, en de gegevens weer invullen (voorzover dat nodig is).
Daarna kijken of het probleem er nog steeds is.
Indien ja, dan zou je een upgrade van de firmware kunnen overwegen. Download dan de firmware + de installatie-instructies, en gebruik een een bedrade verbinding met je router om de firmware te installeren. Daarna zul je bijna zeker weer opnieuw de instellingen moeten aanbrengen in de router. Lees hierover in de installatie-instructies.

Succes,

Tijs.

Bedankt tijs voor de help.

Ik heb alles geprobeerd met de router maar het wilde maar niet helpen dus een ander aangeschaft en het probleem is nu verholpen. Weer gewoon internet zonder laptop.
Wat er nu precies mis is met de smc ik zou het niet weten maar wel dat het een vreemd probleem blijft. Ik hoop dat ik nu zonder problemen kan blijven internetten.
waarschijnlijk een storing in de router en in het verleden had die wel vaker wat kleine probleempjes maar nu was ik het toch zat.

Nogmaals bedankt voor de hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan