heele vreemde ontdekking product-id

Status
Niet open voor verdere reacties.

in my life

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Berichten
297
Hoi,

laatst toen moest ik mijn product-id hebben (voor windows vista) voor mijn laptop. ik wou hem formatteren en weer opnieuw instaleren. dus ik poste een vraag en ik kreeg een linkje waar een programma op stond die ik kon downloaden zodat ik het kon zien. http://www.belarc.com/free_download.html dat is de link :p

nog helemaal niets vreemds aan de hand. ik schreef de serial op en formatteerde de laptop, opnieuw geïnstaleerd en ongeveer nu 2 weken later... vond ik echt dat stikkertje waar mijn serial op staat. en toen kwam ik tot de ontdekking, dat ze niet dezelfde waren XD maar het wel allebij doen :p.

tja, ik vond dit vreemd dus ik ging het ff checken op een andere laptop van mij. hierbij heb ik die sticker ook nog en geeft dat programma weer een andere serial aal (een andere dan bij die andere laptop).

dus, is dit zegmaar een bug om van 1 serial 2 te maken :p of hoort dit zo? ik was erg verbaast toen ik hier achter kwam eigenlijk.. :p
 
Hoi !

Niets mis: dat hoort zo !

Alle z.g. OEM-PC's met een voor-geinstalleerde Vista-versie hebben in pricipe dezelfde key,
die geen aktivatie behoeft !
Toen je de PC kocht en je startte op draaide Vista onmiddellijk, zonder lastige vragen.

Dus: met een bepaalde key voor Premium, Ultimate etc. etc.is iedere OEM-PC af fabriek geleverd !

Maakt niet uit welk merk: met F6...... zijn Ultimate's geinstalleerd op miljoenen PC's !!

Op de sticker op de kast staat een nieuwe key: die dien je na een her-instalatie te gebruiken en te valideren.

De z.g. OEM-key werkt alleen op een PC met een bepaald kenmerk in het bios; de z.g. SLIC-table.

Als je bijv. een nieuw mobo nodig hebt zou de OEM-key niet meer werken, maar wel de key op de sticker !

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar het is wel logisch !

Greetz

Harry.
 
Toen ik mijn pc Alternate met vista OEM kocht moest ik bij installatie de productcode intypen. Na enige tijd kreeg ik de mededeling dat de productcode niet juist was. Op het scherm kreeg ik de mogelijkheid om telefonisch of online een nieuwe code aan te vragen.
Omdat er een probleem was met de pc heb ik van Alternate een nieuwe gekregen en ook toen had ik weer hetzelfde.
Dus iets anders dan het verhaal van Harry.
 
Zo, daar ben ik weer :p

oke, nu heb ik nog vraag.

en nog 1 ding, kan ik met 1 serial meerdere computers instaleren? ik had iets gelezen van met 1 serial 2 computers, klopt dat? en wat als ik zegmaar als je max 2 mag instaleren en ik instaleer het op 3?
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Nee, dat kan dus niet !

Tenzij je een Apple hebt, die hebben familie-licentie's voor 3 PC's.

@adnieuwenhuizen: Alternate verkoopt inderdaad OEM;licentie's, maar die zijn niet hetzelfde als die van de z.g. Royal OEM partners !

D.w.z.: een bij Alternate gekochte PC heeft een gewoon mobo, zoals ze die zelf verkopen.
Dit dus in tegenstelling tot een Acer, Sony, Packard-Bell, etc. die een eigen mobo met een aangepast bios hebben.
Dus moet je ook gewoon aktiveren; hetgeen bij bovengenoemde niet nodig is.

Evt. kun je dit verifieeren door Everest Ultimate te installeren en te kijken bij moederbord - ACPI.
Dan kun je de diverse bios-table's uitlezen, en zie je de SLIC en RSDT-tables (voor XP) staan bij een OEM-PC.

Zo wordt ook Vista illegaal gebruikt d.m.v. een " harde" mod: dit is een string in het bios toevoegen waardoor Vista "denkt" met een merk-PC te maken te hebben.

Greetz,

Harry.

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan