Helderheid beeldscherm Asus X750J niet aan te passen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapvS

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2015
L.S.

Ik zit met het volgende probleem waarvoor ik al driftig aan het zoeken ben geweest op het internet en waarvoor op verschillende plekken al oplossingen worden aangedragen die ik ook al geprobeerd heb, maar tot op heden nog zonder resultaat.
Wat is het probleem:
Ik heb een Asus X750J laptop met Windows 8.1 64 bit. Ik heb dit systeem schoon gekregen, d.w.z. met Windows 8 voorgeïnstalleerd (UEFI) waarna ik alle updates en de update naar 8.1 heb geïnstalleerd, incl. de laatste videodrivers die via Asus voor de combinatie van deze laptop met Windows 8.1 64 bit worden geleverd. Echter zowel in de oorspronkelijke installatie met Windows 8 als in de uiteindelijke installatie met Windows 8.1 blijft het niet mogelijk de helderheid van het scherm aan te passen. Ik kan de fn toets + F5 en F6 wel gebruiken en daarbij verschijnt er op het scherm ook keurig het schuifbalkje dat de helderheid weergeeft. Dit balkje verplaatst ook als ik op fn+F6/f6 druk, maar de helderheid van het scherm zelf verandert niet. Dit blijft onveranderd op vrijwel maximale helderheid staan.

Op andere plekken heb ik al de volgende mogelijke oplossingen gevonden, maar deze werken allemaal niet:
- Het meest voor de hand liggend en ook als eerste getest: de computer opnieuw opstarten (schijnt ook soms te helpen voor dit probleem)
- Via apparaatbeheer de drivers voor de beeldschermadapter (Intel(R) HD Graphics 4600) terugzetten naar een oudere versie.
- Alle Windowsupdates verwijderen (dit heb ik dus gedaan door het systeem een keer helemaal leeg te vegen en opnieuw te beginnen), o.a. n.a.v. diverse meldingen van mensen bij wie dit probleem optrad na het installeren van Windows updates of de update naar 8.1
- In de UEFI instellingen kijken naar een optie die het systeem toestaat om de "battery safe mode" in te schakelen, deze optie heb ik niet kunnen vinden, maar deze schijnt er op sommige systemen wel te zijn en als deze gedisabled is zou het scherm ook niet aan te passen zijn.

Na twee lange avonden ben ik nu echt uitgezocht en ik hoop van harte dat iemand me hier de gouden tip kan geven. Ik zou er enorm dankbaar voor zijn! Als iemand een idee heeft maar nog aanvullende info nodig heeft, vraag gerust, ik geef die uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,
Jaap

Als extra poging nog geprobeerd alle drivers te verwijderen, de computer opnieuw op te starten en de nieuwste driver opnieuw geïnstalleerd. Helaas ook zonder resultaat...

hotkey drivers zijn ook goed? en soms wil een driver ook nog wel eens heel vals utility heten.

laptop geen garantie meer?

Ik ben inmiddels een aantal mailwisselingen met de helpdesk van Asus verder. Diverse drivers opnieuw geïnstalleerd, allemaal zonder resultaat. Ik ben nu zover dat ik het op een hardwarematig probleem houd en Asus heeft aangegeven dat ik de laptop inderdaad het beste maar kan opsturen..... :-(
Hij zit nog in de garantie, dat wel.

oke dat scheelt, garantie duurd inderdaad lang, maar ja een niet funcionererde laptop is ook niks (spreek uit ervaring, mijn laptop ligt al 2 maanden bij hp)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja, hij werkt nog wel, alleen moet je er niet mee in de schemer gaan zitten, want dan heb je gewoon een extra lamp in huis. Bij normale omstandigheden gaat het nog wel.
De vraag is alleen of 'ie nog onder de garantie valt. Hij is een keer open geweest voor aanpassingen aan het geheugen en volgens de garantiebepalingen vervalt de garantie als er door niet-geautoriseerden aan gesleuteld is. Ik weet niet of een aanpassing aan het geheugen daar ook onder valt als het niet via de Asus support afdeling gebeurt is. Misschien maar eens vragen. Anders ben je ook al doen ze niks, 75 euro lichter als ze ter plekke besluiten dat de aanpassing de garantie heeft doen vervallen.

Bedankt voor je reactie, en succes met duimen voor je HP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan