• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hele kolom dezelfde functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ger@ld

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Goedenavond,

Ik zit met een vraagje over excel. Is het mogelijk om in elke cel van een bepaalde kolom dezelfde formule toe te passen? Je voert bijvoorbeeld in kolom A een aantal getallen in, die automatisch *2 worden gedaan (en natuurlijk ook ingewikkeldere varianten, dit was slechts een voorbeeld). Ik wil alleen dat dit gebeurt ongeacht hoeveel waarden er worden ingevoerd. De formule moet dus zijn toegepast op de hele kolom.
Is dit alles mogelijk?:confused:

Mvg,
Gerald

Goedenavond,
Ik zit met een vraagje over excel. Is het mogelijk om in elke cel van een bepaalde kolom dezelfde formule toe te passen?

Ik snap niet helemaal wat je wilt. Voorbeeld maakt het helaas ook niet duidelijker :(

Bedankt voor vlotte reactie :cool:

Ik kan het me voorstellen.

In de bijlage zit een wat concreter voorbeeld dat moet illustreren wat ik bedoel. De uitleg staat in de werkmap erbij.

Als het nog onduidelijk is, zeg je het maar.

Groetjes,
Gerald

Bijlagen

Dat maakt het inderdaad een heel stuk duidelijker!
gebruik als formule in H8:
Code:
=G8*$B$4

door de $ tekens te gebruiken wordt de referentie absoluut. Als je nu de formule kopieert (door het hoekje rechtsonderin H8 naaar beneden te trekken) naar de cellen daaronder wordt de formule gekopieerd als
Code:
=G9*$B$4

etc. Je kunt ook de cel met de brandstofprijs een naam geven en naar de naam refereren.
Ga op B4 staan en dan naar Invoegen, naam, definieren, benzineprijs
Vervolgens zet je in H8:
Code:
=G8*Benzineprijs

Dat leest dan weer wat makkelijker.

Laatst bewerkt door een moderator:
Uhm.. forgive my boldness... maar wat voegt dat dan toe?
Er staat toch geen Russisch. O.a. code tussen de codetags, dat is hetgeen ik aangepast heb hierboven, dus niet in vet lettertype, maar tussen de codetags. En er staan nog veel meer.

Als je nu de formule kopieert (door het hoekje rechtsonderin H8 naaar beneden te trekken)

Dit wist ik inderdaad nog niet.

Maar is er geen commando om een formule direct aan een hele kolom te koppelen?

@Ger@ld: het enige wat ik me voor kan stellen is kopieren van de formule, en dan de kolom selecteren en op plakken drukken.

@ReneDirks: Ja, dat werkt zoals ik het zou verwachten!

Om het nog wat moeilijker te maken: is het ook mogelijk dat de cel pas wordt ingevuld als het relevant is, en niet dat overal 0 staat? Dus dat de benzineprijs pas wordt omgerekend als het aantal liters is ingevoerd.

In ieder geval bedankt....:thumb:

Om het nog wat moeilijker te maken: is het ook mogelijk dat de cel pas wordt ingevuld als het relevant is, en niet dat overal 0 staat? Dus dat de benzineprijs pas wordt omgerekend als het aantal liters is ingevoerd.

Yep. Dan wordt het (en nu netjes in code tags :p)
Code:
=ALS(G8*$B$4=0;"";G8*$B$4)

ofwel

=ALS(G8*Benzineprijs=0;"";G8*Benzineprijs)

Om nullen niet te tonen, kan je inderdaad werken met een als formule om "" te tonen wanneer het resultaat 0 zal zijn.

Maar je kan evengoed onderstaande tips opvolgen, en in essentie zijn dat betere methoden aangezien je formule korter is (geen als clausule) en is daardoor sneller. Bijkomstig is je formule ook nog beter leesbaar.

* In de opties het weergeven van nullen afzetten. Maw indien een uitkomst of een celwaarde 0 is, zie je die niet.
* Aangepaste getalnotaties gebruiken om bij een 0-resultaat deze waarde niet weer te geven.
Binnen aangepaste getalnotaties dien je de delen dan te scheiden door ; (eerste deel is voor positieve getallen, deel 2 voor negatieve en deel 3 voor wanneer het resultaat 0 is.)

Als je nu de formule kopieert (door het hoekje rechtsonderin H8 naaar beneden te trekken) naar de cellen daaronder wordt de formule gekopieerd

Helemaal doortrekken is zelfs niet nodig. Dubbelklikken met linkermuistoets is al genoeg (gesteld dat er in de kolom links geen lege cel ergens middenin het bereik is).

Wigi

Hoe kan ik dit instellen?

In Excel versies tot 2007:

Extra > Opties > Tab Weergave > Nulwaarden aan- of afvinken

In Excel versie 2007:

Office knop > Opties voor Excel (linkse knop onderaan) > Tab Geavanceerd > Weergave opties voor dit blad > Een nul weergeven in cellen met een nulwaarde aan of afvinken.

Heb ook 2 screenshotjes bijgevoeegd, eentje voor Excel 2003 en de andere voor Excel 2007. Dit om het wat te verduidelijken. Het is telkens de optie waar de mousepointer staat.

Bijlagen

• Nulwaarde2003.jpg
    Nulwaarde2003.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 69
  • Nulwaarde2007.jpg
    Nulwaarde2007.jpg
    50,3 KB · Weergaven: 84
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan