• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hele regel kleuren o.b.v. waarde lukt niet.

• Onderwerp starter Onderwerp starter rmk75
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rmk75

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2013
Beste mede forum leden,

Voor mijzelf (in eerste instantie) heb ik een overzicht gemaakt waarin ik al mijn overwerk, verplaats- en schakeldiensten etc. etc. kan bijhouden en die tevens gelijk uitrekent wat aan het eind van de maand mijn (verwachte) salaris is.
Soms op de cent af en soms op een paar euro na klopt het altijd..

Nu heb ik deze sheet gedurende enige maanden elke dag wel wat aangepast en uitgebreid en de ervaren Excel kenners zullen ongetwijfeld heel veel dingen tegenkomen die veel netter of beter kunnen maar vooralsnog is dit voor mij gewoon een leuk project om te zien wat ik zelf kan bewerkstelligen met Excel. Uiteraard zijn tips altijd welkom.

Waar ik nu tegenaan loop is het volgende..
Ik zou graag de regel willen kleuren indien de datum op een zaterdag of zondag valt of indien het een feestdag betreft.
De cellen in de kolom 'Datum' kleuren wel maar de overig cellen op die regel kleuren niet allemaal mee. Komt dit omdat het als tabel is opgebouwd of omdat ik met keuzelijsten werk?
Ik heb het hele bereik van de tabel geprobeerd, alleen kolom B etc maar ik krijg het niet voor elkaar.
Wie zou mij willen vertellen waar ik het fout doe..

Alvast bedankt,

Grt rmk

Bijlagen

Paar $-tekens toevoegen in de VO-conditie en een OF-voorwaarde om ook de feestdagen mee te nemen.
Een ALS-functie hoeft niet in een VO-voorwaarde. VO werkt alleen met WAAR/ONWAAR als input. Uitkomst van functie WAAR = opmaak toepassen, anders niet.

De VO-conditie wordt dus:
Code:
=OF(WEEKDAG($B69;2)>4;$C69<>""))

Laatst bewerkt:
De vrijdag moet toch niet geleurd worden?

Code:
=(WEEKDAY($B69;2)>[COLOR="#FF0000"]5[/COLOR])+($C69<>"")

Goedenavond AlexCEL,

Bedankt voor je snelle reactie en uitleg!
Echter bij deze formule krijg ik de melding "Er is een probleem gevonden met deze formule"...

Enig idee wat het 'probleem' is?

Grt rmk

Hoe heb je het ingevoerd dan?

Het hoort er zo uit te zien
Knipsel.JPG

Laatst bewerkt:
De vrijdag moet toch niet geleurd worden?

Voor het mooie eigenlijk pas vanaf een middagdienst op een vrijdag..(dus middag- en nachtdienst op vrijdag, alle diensten op zaterdag en zondag en op feestdagen).

Al het quoten is niet nodig. Je kan ook berichten bewerken zodat je maar 1 reactie plaatst als er toch noch niemand gereageerd heeft. De formule in #2 werkt bij mij gewoon en heeft niets met de + te maken. Als je voorwaarden wilt toevoegen dan kan je dat toch zelf wel doen?

Hoi VenA,

Je hebt gelijk, maar ik ben nog niet helemaal op de hoogte van het juiste gebruik van het forum..

Die formule van AlexCEL had ik zo overgenomen en gekopieerd in m'n sheet maar gaf toch die foutmelding.. (geen idee waarom)

Ik ga even uitzoeken hoe ik die voorwaarden kan toevoegen.

rmk

Een + doet min of meer hetzelfde als een OF-functie... Als geen van de voorwaarden voldoet dan staat er ONWAAR (0)+ONWAAR (0) en dat is ONWAAR (0+0=0), oftewel geen VO. Als één van de voorwaarden wel waar is dan staat er bijv. WAAR (1) +ONWAAR (0) en dat is WAAR (1+0=1) dus wel VO toepassen.

Heb je een Engelstalige Excel toevallig? Dan wel even de formule vertalen.

Formule uit 2 in bijlage gezet (zonder vrijdagen).

Bijlagen

Goedenavond,

Ik heb gewoon een Nederlandse versie draaien.
Nu heb ik de formule uit #10 overgenomen in een kopie van m'n sheet en die werkt, ook die uit #2 nogmaals geprobeerd maar wederom die foutmelding.
Maakt op zich niet uit want ik heb nu 2 formules die werken. Bedankt daarvoor!!

Nu ff uitvogelen hoe ik andere voorwaarden moet toevoegen.

Grt rmk

Dan is het wel vreemd dat er een melding in het Nederlands komt.
Dat had ik wel gezien, maar alle taalinstellingen van Excel ken ik ook niet echt.... ;)

Wat ik wel eens heb bij het kopiëren van een formule in de VO dat Excel er aanhalingstekens omheen zet, of de verwijzing nogal vreemd aanpast. Dan werkt het ook niet naar behoren. Maar de foutmelding zelf is mij onbekend.

Maar goed, de vraag is opgelost schijnbaar en daar gaat het om.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan