• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

helft formule werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk uit met de functie 'Zoeken'.
Hierbij moeten de gegevens in oplopende volgorde gesorteerd staan.

Even gewacht op het bestandje en een eventuele snellere reactie van Plongske :D , maar dan nu toch mijn oplossing.

In P11 en gekopieerd naar beneden:
Code:
=ALS(B11="";"";E11/ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B11;B$104:E$119;4;0));"";VERT.ZOEKEN(B11;B$104:E$119;4;0)))

Gezien de formule (die van Plongske :)) in kolom Q werk je met een oudere Excel versie en daarop is bovenstaande formule ook gebaseerd.
Anders moet je nog maar eens naar mijn oplossing in post #3 kijken, met gebruik van ALS.FOUT.
Dan kun je volstaan met 1x VERT.ZOEKEN.

werkt idd perfect. Ook met de formule uit #3 :-). Gebruik 2016 versie (hoewel ik met 2007 ook prima af kan )

thx voor de hulp

@ Marcel
Goed dat je niet langer gewacht hebt.:thumb: Heb de late schift deze week en moet werken tot 21u

kan het zijn dat de formule niet werkt als ik een andere versie gebruik? Op mijn werk doet tie het nl weer niet

Probeer het zo eens.
Code:
=ALS(B11="";"";ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B11;B$104:E$119;4;0));"";E11/VERT.ZOEKEN(B11;B$104:E$119;4;0)))

kan het zijn dat de formule niet werkt als ik een andere versie gebruik? Op mijn werk doet tie het nl weer niet

De ouderen onder ons kunnen zich vast nog wel de ketchup reclame herinneren met de slogan "Welleke andere???".
En anders kun je hem nog wel terugvinden op Youtube (zoeken naar "heinz welke andere").

Hadden Plongske en ik het niet al over toepasbaarheid in Excel versies gehad? ... :rolleyes:

In Excel 2010 kun je ook ALS.FOUT gebruiken.

Wat is nu nog precies het probleem, afgezien dat in P38:Q40 nog de oude formules staan?
Wat bedoel je precies met "Op mijn werk doet tie het nl weer niet "?

Hij werkt inmiddels.
Ik wil graag nog hulp bij het gemiddelde R47:R62.
Wanneer is formule maak met "GEMIDDELDE" telt hij de kolom op en deelt door aantal in category. Moet echter gewogen gemiddelde worden.
Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik heb er even naar gekeken, maar er zitten zoveel stappen tussen dat ik het spoor bijster raak.
Ik zou dat wel kunnen analyseren, maar daar ga ik niet aan beginnen; het heeft vooral met de logica te maken dan met echte Excel problematiek.
Als je die logica met een compleet uitgewerkt voorbeeld weet te verwoorden, dan wil ik er nog wel eens naar kijken, maar dat zal waarschijnlijk niet vandaag zijn.

Gebruik deze matrixformule voor het gemiddelde:

Code:
{=GEMIDDELDE(ALS(ISFOUT(R47:R62);"";R47:R62))}

Gebruik deze matrixformule voor het gemiddelde:

Code:
{=GEMIDDELDE(ALS(ISFOUT(R47:R62);"";R47:R62))}

Zo simpel kan het niet zijn. Het moet een gewogen gemiddelde zijn van de betreffende performance category.
Om een gewogen gemiddelde te berekenen moet je terug naar de brongegevens en dan de som van de tellers delen door de som van de noemers.
Zoals ik al aangaf zitten er wat mij betreft teveel stappen tussen om dat allemaal te gaan analyseren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan