Helft van geheugen kwijt.....?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CordenH

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2005
Berichten
17
Hallo,

Ik heb een oude pc gekregen van een bedrijf en deze was zeer welkom als pc voor mijn vrouw. Er zit een 1000 Mhz Intel cpu in op een Soltek 65FVB mobo met 256 aan werkgeheugen. Maar de pc ziet maar 128 Mb. Ik heb er twee maal 128 Mb bijgezet, dus totaal 4 maal, en dan geeft het systeem maar 256 Mb aan. En alle programma's ook, zoals Adviser en SisoftSandra. Het betreft PC133 geheugen. En het maakt geen verschil of ik er enkel of dubbele SD-rams in plaats.
Het systeem loopt redelijk met XP Pro maar het kan volgens mij beter.
Wat zie ik over het hoofd?
Uw reacties zie ik graag tegemoet.

Cor den Hollander
Vlaardingen
 
als ik je goed begrijp heb je vier ladjes van 128 ram in je moederbord steken en heb je maar 256 ram
waarschijnlijk is de reden dan dat één poortje maar max 64 ram aan kan als dit het geval is kan je er niets aan doen .( misschien nieuwe bios update )
 
Vier geheugen reepjes?? Dat is vreemd want volgens de manual kunnen er maar drie in :confused:


65FVB/65FVB-X
2-3 SYSTEM MEMORY CONFIGURATION

• This VIA 693 Apollo Pro Plus motherboard supports 168pin DIMM of 4MB,
8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB, and 256MB to form a memory size
between 8MB up to 768MB (SDRAM). VIA 693 Apollo Pro Plus chipset
provides “Table-Free” function. It means that users can install DRAM with
any configuration and in any bank, and that is why the DRAM table is not
needed but do remember that the DRAM must be 3.3V type. For 100 /
133MHz CPU environment, the SDRAM specification must comply with
PC-100 / PC-133 spec.
 
Hoi,

En soms helpt het om de setup eerst ff te starten (Del, F10 of F2 o.i.d. wordt aangegeven onderin het - zwarte - scherm direct nadat je de pc hebt gestart, maar voordat Windows wordt geladen)
Hierna iets van 'Sava and Exit' kiezen om opnieuw op te starten.
 
the SDRAM specification must comply with
PC-100 / PC-133 spec. (BRON: maestro)


wat voor geheugen heb jij er bijgezet dan?
 
helft geheugen kwijt....?

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.Ten eerste heb ik een foutje gemaakt. Er zitten inderdaad maar drie geheugenbanken op het board. Maar als ik er maar 1 bezet met 256 Mb ziet de pc er maar 128 Mb. Dus de drie bijelkaar zou dus 768 Mb moeten zijn maar geeft maar de helft aan.
Er zat oorspronkelijk 2 maal 256 in van Kingston, 133 enkelzijdig.
Uit een andere pc een gelijksoortige gehaald, ook 133 en enkelzijdig.
En wat ik ook ruil of de volgorde verander de pc ziet echt maar de helft.
Ik heb maar het idee dat het iets heel simpels is maar ik weet echt niet waar ik moet gaan zoeken.
Wie heeft een idee....?

Cor den Hollander
Vlaardingen
 
dan denk ik dat mijn eerste antwoord het juiste is hoor maar inplaats van 64mb kan je moederbordje per geheugenslotje toch maar 128mb aan , dus zal het max dat op je bordje opkan maar 384mb zijn.

als je echter je gegevens van je moederbordje leest zou ie toch 256mb moeten aankunnen
dus denk ik dat er nog een ouder type van bios opzit en je een bios update nodig hebt zodat je bordje al je geheugen kan zien ( als je met bios updaten niet thuis bent is het ook niet aan te raden , klein foutje en je kan je bordje weggooien )
 
helft geheugen kwijt....?

Hallo a194645,

Bedankt voor je reactie. Als dat zo is zou dus een 64 ram-module NIET de helft moeten aangeven.Ik heb er nog wel een ergens. Maar als het board deze ook door 2 deelt zou het nog een de bios kunnen liggen. Tja en als dat dan zo risicovol is, kan ik wellicht beter de situatie zo houden. Tenslotte draait alles normaal. Het zou dus sneller kunnen. Want met name van 380 naar 768 Mb zou een jas schelen met XP Pro.
Maar goed , voordat we niets beters weten laat ik het maar even zo.
Ik wil in ieder geval iedreen bedanken voor de spontane reacties.
Ik weet nog maar sinds kort van dit forum maar het werkt wel. Ik heb ooit een ander forum benadert met een vraag maar die kon ik niet stellen, ik moest namelijk eerst punten verdienen om wat te mogen vragen. Gelijk mee gestopt.
Met vriendelijke groet,

Cor den Hollander.
 
als ik gelijk heb dan zal ie 64mb gewoon als 64mb zien ook de 128mb zal ie juist zien maar steek je er meer in bv 256mb of 512mb zal ie maar 128mb weergeven .

bij een bios update moet je zeker zijn dat je het juiste type hebt en als je een stroom onderbreking hebt tijdens de update is je moederbordje ook om zeep.

groetjes
johnny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan