Hellup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mouze

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2002
in mijn bios staat mijn CPU Vcore op 1,750 Volt ingesteld.
Nu kijk ik met een monitor progke, en dan zie ik dat ie op 1,808 Volt staat!!
ook staat mijn +12 op 13,312, mijn +5 op 4,919 en mijn +3,3 op 3,232.
Die laatste 2 staan wel ongeveer goed, maar de eerste 2 volgens mij toch echt niet. Wat moet (kan) ik hier aan doen?

Die Vcore is niet echt abnormaal, kleine afwijkingen komen wel meer voor.

Wat betreft de 12V: het is inderdaad wat aan de hoge kant. Is dit ook zo bij maximale belasting?

De 12 volt lijn mag maximaal een afwijking hebben dus maximaal 13,2. Die van jou is dus echt te hoog.

Stel je vcore eens in op de "standaard" manier.

Een te hoge 12 volt lijn kan je hdd /cdrw/cd rom/dvd verwoesten

Als ik een cd-rom in mijn drive stop, dan zakt ie terug naar minimaal 13,12 maar gemiddeld 13,184
Wat bedoel je precies met de vcore op standaard zetten?

Heb je de Vcore verhoogd?

Anyway, draai eens een erg intensief programma en kijk dan naar je 12V.

de vcore staat in de bios op zijn laagst, nl 1,750
ik heb deze niet verhoogd. Het hoogst is 1,850 en hij staat op 1,808!! Ertussenin dus. Dat vind ik zelf wel erg hoog. Waarschijnlijk wordt mijn CPU hierdoor nog heter ook.
Maar zijn er nog andere programma's die het kunnen meten? Misschien ligt het aan het programma (denk het niet).
Zit de +12 op de hdd, cd e.d. aangesloten?
Want al ik een cd'tje in mijn dvd-speler doe, zakt ie wel, die +12V, maar als ik daarintegen een (zwaar)programma draai, stijgt ie nog meer!! Soms wel tot de 13,504 :(
Floris.

Erg hoog, het is slechts een verschil van 0.05V, echt een miniem verschil.

Verder zou ik eens een multimeter nemen om de 12V te meten.

even rekenen:
1,808-1,750=0,058, dus gen verschil van 0,05
Maar goed, vergeven en vergeten :p
Wat is een multimeter? En als dat softwarematig is, waar kan ik dat dan downloaden?

Een verschil van 0.06 dan, afgerond. Een verschil van 0.05 of 0.06, het punt blijft hetzelfde: het is bijna niets, geen zorgen over maken dus.

Een multimeter is een klein kastje met twee connectors en een meter (analoog of digitaal) die de spanning/stroomsterkte aangeeft. Een tekeningetje:

multimeter.gif

Hmmmz, zo'n metertje heb ik toevallig niet. maby kan ik via via eentje lenen, maar ik denk het niet. Heb je nog andere oplossingen?
Floris.

Het probleem is dat de "spanningsensoren" op veel moederborden niet helemaal kloppen. Zo geeft m'n eigen moederbord meestal 10.8V aan op de 12V, maar als ik met een multimeter rechtstreeks aan de voeding meet heb ik 11.9V.

dus ik hoef me geen zogen te maken, waarschijnlijk klopt het gewoon.
Heb jij nog andere softwarematige meters?
Badankt,
Floris

Er zijn er wel maar dat heeft weinig nut aangezien die allemaal dezelfde sensors gebruiken. Zolang alles stabiel loopt zou ik me inderdaad geen zorgen maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan