Help bij access project.

Status
Niet open voor verdere reacties.

phoenix83

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2009
Ik ben een access project aan het maken voor een collega.
NU zit er in dit bestand een optie om boten toe te wijzen aan een ligplaats.
Deze zijn te kiezen via een dropdown menu. Nu werkt dit mooi, en de geselecteerde gegevens worden netjes in de tabel Klantenbestand gezet.
Nu is er alleen nog de vraag gekomen om het aantal VRIJE ligplaatsen weer te geven. Dit krijg ik op geen enkele manier voor elkaar.
Ik heb verschillende query's geprobeerd, en verschillende tabellen proberen aan te maken.
Ook zou het mooi zijn, dat alleen de BESCHIKBARE ligplaatsen nog maar te selecteren zijn in het dropdownmenu.
Zou iemand hier eens even in mee willen kijken, en eventueel een aanpassing / oplossing kunnen aandragen ? (Het mag eventueel direct in database worden gezet, zolang ik het maar duidelijk kan terugvinden :P
Bestandje even hernoemen met de extensie .zip.

Bekijk bijlage Jachthaven.zip.xls

Met vriendelijke groet, Chris

Laatst bewerkt:
Ik snap de opzet van je db niet helemaal; je hebt een tabel [], en daar staan behalve de objecten ook de verhuurdata in. Die moeten m.i. toch echt in een aparte tabel. Want wat gebeurt er met de oude data van "Rietwoning" als je een nieuwe verhuurperiode hebt? Je overschrijft nu de oude, en die is dan dus weg. Lijkt mij niet wenselijk. Of ga je alles dubbel invoeren? Dat is al helemaal niet wenselijk, want als iemand een tiepfout maakt, en niet "Rietwoning" intypt maar "Reitwoning", dan heb je ineens een nieuw object in de verhuur. Uit oogpunt van normalisatie zou ik dus eerst de tabel (dit is niet de enige waar dit gebeurt) eens tegen het licht houden.

Hier ben ik het inderdaad wel mee eens, echter, dit is nog een tabel die eigenlijk niet wordt gebruikt. De opzet van de database is niet door mezelf gedaan, maar door een collega.
Het was nog een grotere puinhoop :P
Misschien is het zelfs wel beter om een compleet nieuwe opzet te gaan doen voor de database. Alleen moet ik dan inderdaad ook even gaan uitzoeken welke tabellen ik allemaal moet gaan gebruiken.
In ieder geval is het wel van belang om de Ligplaats fatsoenlijk werkend te krijgen. Deze gegevens moet ik zien in een tabel te krijgen waar alle gegevens uit worden opgehaald op basis van de ID's.
Zoals bijvoorbeeld BoxnrID LigplaatsID. Op het moment zijn dit ook even de meest relevante gegevens voor deze database, alleen ik krijg het maar niet voor elkaar om in dat dropdown menu alleen de ONGEBRUIKTE boxen te laten zien.
En dus krijg ik het ook niet voor elkaar om een overzicht tevoorschijn te toveren van alle ongebruikte boxen.

mvg. Chris

Ongebruikte objecten krijg je te zien als je de gebruikte wegfiltert. Die kun je met een subquery ophalen. De techniek gebruik ik regelmatig voor keuzelijsten. Op basis van een db met de juiste tabellen is het wel te demonstreren :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan