HELP!! Clients krijgen wel een IPadres maar geen internet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rjbrewster

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2010
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met Ziggo als ISP en een router van linksys. Ziggo komt binnen op de WAN poort van de router. De router heeft een vast ipadres 192.168.1.101. De DHCP op de router is uit en op de 2008 server aangezet.

Op de netwerkkaart van de Server heb ik een statisch ipadres opgegeven 192.168.1.100, 255.255.255.0, Gateway is het ipadres van de router. De primaire en secundaire DNS servers zijn de DNS ipadressen van Ziggo die ook op terug te vinden zijn op de router (status). Internet op de Server werkt!

De clients (WIN7) krijgen wel een ip adres van de server.
Ik kan de clients ook op het domein van de server aanmelden.
Het gebruik maken van users accounts die aangemaakt zijn op de server lukt ook.

Wat helaas niet lukt is dat de clients internet krijgen.
De clients krijgen wel internet als ik op de clients een statische adres invul met als gateway het ipadres van de router en DNS ipadressen van Ziggo. Maar dit is niet de bedoeling. Ik wil dat de clients automatisch een ipadres krijgen en internet van de server (wel of niet op het domein aangemeld)

Ik kan ook de DHCP op de server uitzetten en op de router aanzetten, dat werkt ook wel maar zo wil ik niet hebben.
Ik wil heeeeeel graag dat de clients automatisch een ipadres krijgen en internet van de server (wel of niet op het domein aangemeld).

Wie kan mij AUB & SVP hierbij adviseren? Ben al een paar dagen bezig:(

Er klopt niet veel van je setup.

a. Als je de megafout gemaakt hebt om een domeinnaam te bedenken die een toplevel domein is (dus bijv. MIJNDOMEIN ipv. MIJNDOMEIN.LOCAL), dan zul je in de DNS server service een forwarder ("doorgeefserver") moeten gaan instellen voor de andere toplevel domeinen (denk aan .nl, .com, .biz, .net etc.). De server kan dan niet zélf die resolving op zich nemen.
b. Als ik mag aannemen dat je maar 1 domeincontroller hebt (de W2008 server), dan moet daarop Active Directory én DNS server service als rol zijn geïnstalleerd. In de DNS server moeten de SRV records van AD beschikbaar zijn (ik neem aan dat je zo slim bent geweest om DNS en AD in 1 stap te installeren). Op zowel de server als de werkstations moet als DNS-server het ip-adres van de W2008 server worden aangegeven.
c. Check eerst of de DNS server service wel luistert op alle netwerkkaarten die je in de W2008 server hebt geïnstalleerd (of minstens een bereikbaar netwerkkaart hebt aangevinkt). Ik zag recent iemand die een W2008 server had waarbij dat verkeerd stond, en er dus geen DNS-resolving voor de clients plaats kon vinden.
d. Zorg ervoor dat de werkstations (via DHCP of anderszins) het ip-adres van de W2008 server als DNS-server krijgen aangeleverd. Check ook op de server zelf dat de DNS-server het ip-adres 'van hemzelf' is.

Misschien wil je eerst even in schermafdrukken alle tabbladen van de DNS server service laten zien (Root-hints, doorgeefservers etc.), de via DHCP uitgereikte informatie naar de werkstations (=ipconfig /all op een werkstation), de ip-instellingen van de server, de servernaam (incl. de domeinnaam) etc.

Tijs.

Super bedankt voor je reageren Thijs!

Ik heb de setup opnieuw uitgevoerd met dcpromo.
Nu geeft nslookup van de server (de enige domeincontroller) de volgende gegevens;
standaardserver: localhost
address: 127.0.0.1
Server ip- all (zie printscreen)
Server DNS eigenschappen (zie bijlage)

Client ip- all + nslookup (zie bijlage)

Super bedankt voor je reageren Thijs!

Ik heb de setup opnieuw uitgevoerd met dcpromo.
Nu geeft nslookup van de server (de enige domeincontroller) de volgende gegevens;
standaardserver: localhost
address: 127.0.0.1
Server ip- all (zie printscreen)
Server DNS eigenschappen (zie bijlage)

Client ip- all + nslookup (zie bijlage)

Bijlagen

• Client win7 ip- all .jpg
    Client win7 ip- all .jpg
    54,4 KB · Weergaven: 92
  • Server DNS eigenschappen2.jpg
    Server DNS eigenschappen2.jpg
    45,4 KB · Weergaven: 100
  • Server DNS eigenschappen4.jpg
    Server DNS eigenschappen4.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 77
  • Server DNS eigenschappen3.jpg
    Server DNS eigenschappen3.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 76
  • Server ip- all.jpg
    Server ip- all.jpg
    67 KB · Weergaven: 91
Server DNS eigenschappen1.jpgServer DNS eigenschappen5.jpg

Nog twee screenshots van Server DNS eigenschappen
Zoals je kan zien heb ik op de client helaas nog geen internet
Kan het zijn dat de ip- routering op de server daar mee te maken heeft (zie server ip- all)?

Laatst bewerkt:
Ok, je heb een doorgeefserver ingesteld in de DNS service op de W2008 server. De server zal wel Internet hebben.

Helaas zijn je schermafdrukken van het Windows 7 werkstation niet erg duidelijk, maar ik haal eruit dat de W2008 server als DNS-server wordt gebruikt (zie nslookup, waarbij geprobeerd wordt verbinding te maken met 192.168.1.100).
Wat lijkt te ontbreken (en dat dacht/schreef je zelf al) is de standaardgateway instellingen. Als ik je server ip-instellingen mag geloven zou dat, óók voor de werkstations, moeten zijn: 192.168.1.7
Je zult ervoor moeten zorgen dat de DHCP scope-instellingen hierop zijn aangepast.
Zou op de volgende manier geregeld moeten kunnen worden (lijkt me dat DHCP in W2003 en W2008 hetzelfde werken):
Klik in DHCP beheer de scope open, rechtsklik Scope-opties, kies "Opties configureren"
Zet het vinkje bij optie 003 Router
Zorg ervoor dat het je ip-adres van je router (=192.168.1.7) toevoegt als router in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 006 DNS-servers
Zorg ervoor dat het ip-adres van de W2008 server toevoegt (=192.168.1.100) als DNS-server in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 015 DNS domein-naam
Zorg ervoor dat je daar de volledige domeinnaam invult van je domein in het vakje eronder, dus bij jou: FAMBREWSTER.LOCAL
Op OK drukken
Werkstations herstarten of in CMD-venster van werkstations: Ipconfig /release * en daarna Ipconfig /renew *

Verder zou het handig zijn dat je even een DNS-test doet met nslookup op de werkstations, bijv. dat je nslookup start en dan het ip-adres laat resolven van een Internet website, (bijv.): www.quantum.com.

We zien/horen het wel.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
YEEEEEEEEEEEEEAAAAAAAAA HET WERKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben geweldig geholpen:thumb:

Mijn dank is groot Tijs!!!!!!!

Groeten,
fambrewster.local:)

Graag gedaan! Fijn dat het nu werkt. :thumb:

Nu je vraag is opgelost, graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan