• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help: Dynamisch lokale afbeelding inladen op basis van afbeeldingsnaam in cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

db1977

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 apr 2018
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Wellicht is dit onderwerp al een keer besproken, maar ik kon het zo snel niet vinden hier.

Ik ben op zoek naar een methode / formule / macro om een lokaal opgeslagen afbeelding in te laden in een cel op basis van een bestandsnaam (of een gedeelte daarvan) in een andere cel.

Stel, ik heb een aantal afbeeldingen, bijvoorbeeld: onderdeel1, onderdeel2, etc... opgeslagen in een lokale map: C:\Test\onderdeel1.jpg, C:\Test\onderdeel2.jpg, etc..
Tevens heb ik bijvooreeld cel A1 op de juiste grootte waar de afbeelding in moet komen. En in de cel eronder - A2 - zet ik de naam van het onderdeel, in dit voorbeeld dus onderdeel1.

Is er dan een mogelijkheid om op een of andere manier deze afbeelding in te laden met een script, of formule? Ik heb wel een betaalde add-on gevonden die het kan en ook op andere fora een aantal halve voorbeelden gezien van hoe het zou kunnen, maar nergens een echt definitieve oplossing. Je zou zeggen dat het anno 2018 niet zo moeilijk zou moeten zijn : ).

Ik heb ook oplossing gezien van mensen die de afbeeldingen met de naam ernaast in een ander blad zetten, maar dat wil ik dus niet. Ik wil 'gewoon' op basis van een tekst in een cel een afbeelding inladen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!?

En op welk moment moet dan dat plaatje worden geladen?
Met een knop? Door het wijzigen van een cel?
Plaats een voorbeeld van dat document met plaatje.

De manier waarop er ge-refresh-ed moet worden maakt niet zoveel uit. Met een knop zou prima zijn.

Hier een voorbeeld van hoe het eruit zou kunnen zien:

Capture.JPG

Heigth en Width maar even aanpassen naar wens + c00.
Mag ook zo: 25 i.p.v. .rows(3).height

Code:
Sub hsv()
Dim j As Long, c00 As String
With ActiveSheet
  For j = 2 To 8 Step 2
    On Error Resume Next
      .Shapes("Afbeelding " & j).Delete
    On Error GoTo 0
c00 = "c:\users\db1977\Pictures\map1\" & .Cells(4, j).Value & ".jpg"
    .Shapes.AddPicture c00, -1, -1, .Columns(j).Left, .Rows(3).Top, .Rows(3).Height, .Columns(j).Width
    .Shapes(Cells(4, j).Value & ".jpg").Name = "Afbeelding " & j
  Next j
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
De manier waarop er ge-refresh-ed moet worden maakt niet zoveel uit. Met een knop zou prima zijn.

Hier een voorbeeld van hoe het eruit zou kunnen zien:

Bekijk bijlage 321887

Een schermafdrukje hebben we helemaal niks aan.
Als je nou even doet wat ik vroeg wordt het zo voor je gemaakt want het is erg simpel maar het zou handig zijn om juiste maten te hebben.
Vandaar het verzoek om je document en een plaatje van zo'n onderdeel.

Maar je kan ook zelf aan de slag met wat HSV laat zien.

Bij deze de bestanden.

Bekijk bijlage Test.zip

Ik heb geprobeerd wat HSV zei, maar helaas krijg ik een error; er wordt wel al één afbeelding ingeladen.

Ik overigens nog niet eerder met Macro's gewerkt in Excel, maar syntax lijkt redelijk eenvoudig, dus dat komt wel goed. Hoe roep ik zo'n Macro aan vanuit het blad zelf?

Bedankt!

Werkt hier perfect; waar krijg je, en wat voor foutmelding.
Meestal is het een fout als het plaatje niet aanwezig is (bestandsnaam verkeerd geschreven).

Ik heb het werkend!

Bedankt allemaal, ik ga er mee aan de slag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan