HELP! Harde schijf niet meer zichtbaar na overplaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

svries

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2011
Best,

Sinds een week een serieus probleem, vandaar mijn vraag aan jullie:
Wilde mijn 2e hardeschijf (IDE) in mijn nieuwe pc erbij zetten. Dit kon alleen d.m.v. een IDE to SATA connector. Dit ging niet zoals gewenst want moest de harde schijf eerst formateren wat verlies van alle data zou betekenen. Dit wilde ik dus niet, dus ben gestopt.
Dus schijf terug in oude pc.
Probleem: Nu herkend oude pc de schijf niet meer! Jumpers en kabels zitten goed.
Onder mijn computer is schijf niet zichtbaar, onder apperaatbeheer wel.
Bij schijfbeheer staat de schijf als niet geinitialiseerd en kan hem ook niet initialiseren. Er gebeurt niets.
Software gebruikt als PC inspector. Hij vind de schijf wel maar kan geen partities vinden terwijl er voorheen 4 aanwezig waren. Testdisk en Find and Mount geven hetzelfde resultaat.

Vorige pc: Windows 7 32bit, Nieuwe pc Windows 7 64bit.

Ik ben ten einde raad en wil/moet bij mijn oude bestanden zien te komen!
HELP!HELP!

Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Welkom op Helpmij,

Als ik het goed begrijp was je al begonnen met formateren zo ja dan zou daar je probleem weleens kunnen liggen.

Nee, zover ik weet ben ik daar niet aan begonnen.
Harde schijf in nieuwe pc geplaatst. Hij zag toen alleen schijf E. Terwijl er 4 partiets D,E,F en G op staan. Toen ik E wilde inzien gaf hij aan dat deze eerst geformateerd moest worden voor ik kon verder gaan. Op dat punt ben ik gestopt en heb ik de schijf terug gezet in mijn oude pc.

Met Testdisk ook een "Analyze" en "Deeper Search" gedaan?

Als de schijf via IDE geen partities laat zien zal dat via USB ook niet lukken.

Download de laatste versie van Ubuntu, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand de .iso op cd

Laat alleen de foute schijf aangesloten, ontkoppel alle andere (ook extern).

Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).

Als daarom wordt gevraagd
  • Selecteer de taal (pijltes toetsen)
  • Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".
Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Locaties" of "Places" in de Engelse versie.
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Gebruik geen (freeware) tools die iets op de schijf proberen te veranderen.

Laatst bewerkt:
Beste AenA.
Ik heb je advies opgevolgd maar zonder resultaat. Onder places zijn o.a. de cd/rom-drive, het floppy station en de system-drive(zo uit me hoofd) zijn allemaal niet mijn schijf. de system drive beval enkel ubuntu bestanden. Zelfs met uitgebreid zoeken met de search functie levert geen bestanden op die van mij zijn.

Zijn er nog meer opties?
Zelf al meerdere dagen zitten googlen en denk dat het probleem in de richting van Master Boot Record of zoiets zit. http://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record hier lees ik namelijk dat de bootsignature 55AA moet bevatten. In een recoveryprogramma kreeg ik deze foutmelding: partition sector doesn't have the endmark 0x55AA.
Zijn er mensen die hier meer van weten?

p.s. de data op de schijf heb ik nodig.

Testdisk moet ook iets melden over "endmark 0x55AA" en biedt ook de mogelijkheid dit te herstellen.

Maar zoals al eerder gemeld: het is altijd gevaarlijk om iets op de originele schijf te veranderen.
Zelf maak ik altijd eerst een "image" van de schijf, waarop je dan zonder gevaar dingen kunt aanpassen.

Er bestaat ook professionele software (niet gratis) om partities te herstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan