Help! Ik kom niet verder dan bureaublad ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

indiacis

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2008
Mijn laptop deed al een poosje vreemd. Vastlopen, vanzelf programma's opstarten, taakbeheer was al uitgeschakeld. Ik heb toen een beetje zelf zitten dokteren met PC Tools Spyware Doctor en zo kwam ik erachter dat er een worm sahanand ofzoiets (iets met een s in ieder geval) in een aantal van mijn bestanden zat. Ik heb Kaspersky gedownload en (gedacht!) dat ik de worm vernietigde, maar nu doet hij niets meer! (AVG was trouwens ook nog actief, niet zo slim begrijp ik nu).

De computer blijft steken op bureaublad, maar de icoontjes verschijnen niet en ik kan geen kant op, alleen maar uitschakelen door de uitknop lang in te drukken.

Help! Ik heb dit bij een computerwinkel laten zien en de man daar zegt dat het beter is de computer opnieuw te formatteren. In deze winkel wordt hiervoor 70 euro berekend, inclusief een hardware check en het opnieuw installeren van software, maar exclusief back-up a 30 euro.

Kan iemand mij zeggen of er andere opties zijn? Of dat het misschien ook goedkoper kan? Em wat kan ik eventueel zelf doen (als digibeet)? En kan voor het opnieuw installeren van software andere software dan de oorspronkelijke gebruikt worden?

alvast bedankt.

indiacis

Zelf doen of zie je dat niet zitten? Heb jij wel een orginele CD/DVD van het besturings systeem?

€ 70,- vind ik erg duur en ik zou als ik jou was maar eens even rond vragen bij diverse zaken.
Je kan het ook aan de fabrikant vragen wat hun rekenen.
Welk merk laptop is het?

Misschien zijn de dure opties niet nodig en kan het geheel kosteloos. Als je tijdens het opstarten de F8 blijft indrukken, krijg je dan op enig moment een optie om in de veilige modus te starten?

Opstarten betekent in deze:
laptop staat uit, je zet 'm aan en vanaf moment 0 druk je op F8 (2x per seconde),

dank ...

bedankt voor jullie beide tips. Ik ga het proberen. De computer is van het merk Medion en ik heb hem van mijn broer overgekocht, dus ik hoop dat hij de originele CD's nog kan vinden. Als ik de computer via F8 krijg opgestart (wat hopelijk betekent dat hij niet op bureaublad blijft hangen), wat raden jullie me aan dan aan? Back-up maken en dan formatteren? Of toch met Kaspersky Anti-virus proberen het virus te verwijderen?

En als ik de originele besturings CD niet kan vinden, kan ik dan eentje van een andere pc gebruiken?

Wederom dank voor jullie reacties.

Groet, cis

F8 veilige modus

Halllo Pascha,

Via F8 lukt het inderdaad om in de veilige modus (ik doe keuze 1: zonder opties) op te starten. Nu verschijnt het Windows XP scherm. Nu krijg ik het bericht dat:

Windows wordt nu in de veilige modus uitgevoerd.

In deze speciale diagnostische modus kunt u problemen verhelpen, etc. etc. Klik ja als u in de veilige modus wilt blijven werken. Klik nee als u met systeemherstel een vorige status van de computer wilt herstellen.

Wat nu?

Wederom mijn oneindige dank.

Groet,
indiacis

Op nee klikken en een systeemherstel uitvoeren lijk mij een goede optie.
Nou maar hopen dat je systeemherstel niet uit hebt gezet ooit.

Systeemherstel is een optie die je als eerste kunt uitproberen.
Als dat is gelukt zou ik je aanraden om ook het volgende te doen:

download Adaware 2008 en installeer het, Klik
download Spybot Search and Destroy en installeer het, Klik

Laat beide programmaatjes je machine scannen en eventueel schonen van ellende.
Ga daarnaar naar deze site en plaats een Hijack log.

Ik ben er voor 99% van overtuigd dat je dan binnen korte tijd een spyware vrije machine hebt zonder dat het je één cent gekost heeft.

Als ik op Systeemherstel druk, ben ik dan al mijn gegevens kwijt? Is het verstandig in veilige mode eerst een backup te maken of blijven mijn gegevens onaangetast?

Hartstikke bedankt maar weer voor je reactie.

groet, indiacis

Eigen gemaakte documenten (foto's / mail / brieven etc. etc.) verdwijnen niet, maar (laer gemaakte) instellingen van Windows en andere programma's wel.

Sowieso een backup maken, je weet nooit wat er allemaal verder nog mis kan gaan met de machine.

Anders gezegd, je machine wordt hersteld naar de situtatie op de datum van het maken van het herstelpunt, zónder aan je eigen gemaakte bestanden te komen. Stel je had een beeldschermresolutie ingesteld van 800x600 en de laatste weken draai je op 1280x1024, dan is na systeemherstel de resolutie weer 800x600.

Laatst bewerkt:
sorry, ben ik weer (digibeet, ik zei t al).

ik heb beide programma's nu gedownload op een externe harde schijf en hoop later ermee te kunnen dokteren. nog een vraagje: moet ik alle andere virusprogramma's van de computer verwijderen (voor zover dit via systeemherstel niet gebeurt)? Ik heb/had Spyware doctor, AVGFree en Kaspersky proefversie op mijn computer staan.

Als het lukt, zal ik dit zeker terugkoppelen op deze site. Mijn dank aan jullie beiden is ... tja, wat kan ik nog zeggen? Bijzonder dat dit allemaal zo gaat, ik ben nu al een beetje opgelucht en zometeen (hopelijk) dolgelukkig als t allemaal werkt.

Groet,

indiacis

De ellende is alleen dat ik je slechts indirect kan helpen, de mensen van Nucia gaan je écht helpen. Daartoe moet je eerst even aan wat spelregeltjes voldoen en die zijn .o.a. dat je Ad-aware en Spybot S&D naar je systeem laat kijken alvorens je een Hijacklogje gaat plaatsen. Vergeet vooral ook niet om zowel Ad-aware alsmede Spybot te updaten alvorens je gaat scannen. (buttons voor updaten wijzen zichzelf)

De reden dat ik je naar F8 verwees is het feit dat de mensen van Nucia je dingen gaan laten doen / programmaatjes downloaden en uitvoeren, maar daartoe moet je wél toegang hebben tot je laptop en dat heb je gelukkig in de F8 modus.

Laatst bewerkt:
ik heb systeemherstel uitgevoerd, zover alles ok. Alleen het laatste herstelpunt 3/7 (toen ik Kaspersky gedownload heb) is hersteld. Toen Adaware 2008 geinstalleerd, geen probleem. Bij Spybot kreeg ik echter de volgende mededeling bij de installatie-opdracht:
error sending request
de naam of adres van de server kan niet worden omgezet.

Ik heb nu Spyware Doctor opnieuw gedraaid en kreeg dezelfde melding als eerder 'worm.IM.Sohanad' 5 infecties, risiconiveau gemiddeld (deze worm is ook bekend als BCK/sniper).
Daarnaast draait Adaware nu en dit programma heeft tot dusver -halverwege- al 36 infecties gevonden.

Voldoet de scan van spyware doctor ook op de site van Nucia ipv Spybot? Of doe ik iets verkeerd bij het downloaden? Misschien laat het virus Spybot niet toe, is ook een gedachte die speelt.

Dank ...

gr. indiacis

Gewoon naar Nucia gaan en kopieer desnoods je bericht dat je hier postte. Ze gáán je helpen!

hallo Pascha,

ben de afgelopen week druk met andere dingen beziggeweest en heb me niet zo bezig kunnen houden met mijn computerprobleem, vandaar ff uit de lucht. Ik woon nu tijdelijk ergens waar het me niet lukt met mijn computer online te gaan (het werkt niet met de instellingen ofzo) en nu overweeg ik toch sterk om dan maar gewoon mijn computer opnieuw te formatteren zonder verder uit te zoeken via Nucia wat het virus heeft gedaan. Ik had me er al wel aangemeld met een samenvatting van hierboven, maar toen ik de boodschap kreeg dat ik een hijack log moest plaatsen, wist ik niet wat te doen en nu kan mijn computer dus niet online.

Heb je nog suggesties, voordat ik deze 'grote' stap zet?

Dank voor alle support, ben er in ieder geval een klein beetje wijzer van geworden :D

Groet,
indiacis

Het is Nucia of een format. Een format zal wellicht gelijk lekker weer eens alles opruimen.

dank je, :thumb:

ik heb inmiddels de originele recovery cd, dus ik hoop er zelf mee uit de voeten te kunnen ... wish me luck!

warme groet, indiacis

nog niet opgelost...

inmiddels weken verder en het probleem is nog niet opgelost.

Nu de volgende vraag (ik heb deze ook bij Nucia neergelegd, alleen was mijn 'probleem' daar al verlopen)

Ik heb getracht de compuer te formatteren met de Application&Support disk van Medion om zo fabrieksinstellingen te verkrijgen en nu krijg ik iedere keer melding 'Recovery failed' Abort 680.

Betekent dat dat de CD niet werkt of heb ik nu een hardware probleem?

Wat het ook betekent, wat is afhankelijk daarvan nu mijn volgende stap/pen?

Dank!

Indiacis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan