help ik zit vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

remona1912

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2007
wie kan me helpen ik ben bezig met een website te maken met frontpage2003
maar nu wil ik graag andere pagina's toevoegen maar wel zo dat alleen die pagina verspringt en niet de restde pagina moet in het midden komen te staan
kijk maar op mijn site wat ik bedoel.http://www.radiobollejan.nl

wie kan me ontdoen van deze ketting

gr remona1912

Hoi remona1912,
Je bericht van 19:21 zag ik, en eens de pagina's bezocht. Maar het is al 21:12 geweest, en ook 21:19, en is je ketting inmiddels doorgezaagd? Want ik zie bij mij (resolutie 1024x768px en 1280x1024px) geen verspringende pagina's, en ze staan ook in het midden.
Zelfs in Internet Explorer! ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
Frontpage is erg verouderd en levert bar slechte codes op (pagina livecam: 112 Errors, 45 warnings, zegt de html-validator. Ik zou bv. overstappen op KompoZer (gratis en goed).

Aha!
Ik zag je herhaling van de vraag in dit (inmiddels gesloten) topic.
Nu snap ik wat je bedoelt met het "verspringen".
Je wilt een systeem voor pagina's waarin alles hetzelfde is behalve het middendeel (de "content" van die pagina).
Daarvoor hoef je niet veel van php af te weten:
  • Alle stukken code die in de pagina hetzelfde moeten blijven, zet je er in als zogenaamde php-include.
  • Dat is een verwijsregel naar een fragment html-code met het betreffende brokstuk.
  • Een simpel voorbeeld, met een menu dat altijd hetzelfde blijft, staat op deze pagina.
  • Bij jou zou je alles vanaf de <body> tot ongeveer regel 250 in één groot fragment kunnen zetten, dan daarna de code plaatsen waar het in de betreffende pagina om gaat, en dan vanaf ong. regel 450 (waar de rechterkolom begint) tot het eind alles in een tweede grote fragment includen.
  • Zo hou je op de pagina zelf alleen maar de middencel van de tabel over, plus twee regeltjes om de 2 php-includes op te halen.
  • Verder hoef je alleen maar de pagina-naam de uitgang .php te geven in plaats van .htm
En tenslotte moet php op de server aan staan; maar dat is meestal het geval. Mocht het niet in je hosting-pakket zitten, dan moet je dat eventueel upgraden. *)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

beste cashhunter,

ben blij dat je nu begrijpt wat ik bedoel
maar kun je me misschien uitleggen hoe ik dat moet doen
snap er echt heel weinig van

gr remona:thumb:

Hoi remona,
Eerst maar eens een proefje doen of het kan met php op de server van bollejan.
Ik heb een klein testbestandje gemaakt:
  • Klik op: http://developerscorner.nl/csshunter/tests/phptest.rar
  • De browser vraagt of je dit wilt "Openen of Opslaan?" > Je kiest voor opslaan.
  • Je slaat het op in de map waar ook de index.htm van de website in staat.
  • Nu in de Verkenner dubbelklikken: het rar-bestandje gaat open, en je ziet er als enige "phptest.php" in staan. Je klikt die aan, en sleept 'm ook in de map van de index.htm. - Het rar-venstertje kan nu gesloten worden.
  • Vervolgens ga je dit bestandje phptest.php uploaden naar de server > ook weer in de map waar ook de index.htm in staat.
Nu gaan we kijken!
Wat zie je nu in het browservenster staan?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

heb alles gedaan wat je zei en krijg er te staan "Poppelepee, de server ondersteunt PHP!"
dus kan php gebruiken waar ik de ballen verstand van heb hahaha

gr remona

Ha, mooi zo! :D
Als je dit kunt, kan je ook de php-regeltjes maken die nodig zijn voor makkelijke pagina's! :)

Wordt vervolgd, want nu even a/h werk.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi remona,
Waar blijft dat vervolg? zal je je afvragen. Nou, dat zit er nog steeds aan te komen. Maar, zoals ik al zei in nummer #2 hierboven, Frontpage heeft behoorlijk verziekte html-codes gemaakt. Dat zie je niet meteen als je de pagina bekijkt, maar dat zit "onder water" in de code (die je kan zien met de code-weergave, waar je waarschijnlijk weinig mee werkt, begreep ik).

Om er nu mooie php-pagina's van te maken, moet eerst de rommel opgeruimd worden... :confused:
Daarom ben ik maar eens begonnen die ruim 100 fouten weg te werken. :)
Dus ik ben nog steeds "even aan het werk", tussen mijn andere "aan het werk" door. ;)

Wat jij in de tussentijd zou kunnen doen, is om eens globaal te weten te komen wat er nu eigenlijk onder water gebeurt, als je een webpagina aan het bouwen bent:
Er is natuurlijk nog véél meer leeswerk, maar dit komt altijd van pas als je aan websites werkt.
Heb je ook iets te doen. ;)

Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

hoi cashunter,

je hebt me behoorlijk wat leeswerk gegeven snap de alleen niet alles van ben nu zelf ook aan het uitvogelen geslagen maar wil nog niet echt lukken hopelijk heb jij meer suc6 geboekt

gr remona

Hoeps! :o
Ik was wel een eind gevorderd, maar toen verdween het sterretje in m'n ToDo-lijstje onder de scroll-bodem - en ging de pagina nogal in de pauzestand...

Maar ik ga van 't weekend de draad weer oppakken.

't Is trouwens niet verwonderlijk dat je bij m'n literatuurlijstje niet meteen alles snapt. Deed ik ook niet. Maar vaak snap je het na een tijdje opeens wel, als je het later nog eens leest. In het begin van css komt er ontzettend veel tegelijk op je af, het één heeft vaak met het ander te maken (wat je nog niet gelezen hebt, enz.):
een "steile leercurve", zeggen ze! ;)

Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi remona,
Het is nog niet af, maar ik kan alvast wel een tussenresultaat laten zien van een groot deel van het raamwerk om het middenstuk heen.
Met opgeschoonde code en bijgewerkte afbeeldingen:
Alle css-stijlen zitten nu nog in de <head> sectie van de pagina, maar dat wordt later een klein los bestandje. Als je de broncode van de <body> in de html bekijkt, zal je zien dat die een stuk eenvoudiger is geworden.

Vervolg en uitleg volgen!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan