help me met mandrake 9.0 instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gunmen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2003
ik heb juist vandaag mandrake 9.0 gedownload.Ma hij boot van de cd maar ik heb gehoord en gelezen dat je een partition moet maken en heb ik gedaan maar wat moet iok doen.Als er mij iemand wil helpen,voeg je me toe aan jullie lijst.Men mail is gunmen100@hotmail.com

Thx op voorhand

Ik heb hem hier ook liggen maar ik ben er nog niet aan toegekomen :)
mijn oude p2 moet ik nog aansluiten en dan ga ik er mee aan de gang.
Heb je een partitie gemaakt met linux? Dit betekent dat de partitie van het type Linux Native is
verder moet je vaak ook een deel Linux Swap reserveren. (dus een extra partitie).
Verder is de installatie van mandrake helemaal grafisch. Dus een kwestie van klikken.
Er is heel veel info op het net te vinden. Probeer eens een zoek opdracht naar HOWTO ......

FF een vraagje tussendoor.
Wat zijn de systeem eisen voor Mandrake 9.0

Ik heb hier nog een Deskpro 6000 staan met een pentium pro 180mhz met 122mb RAM 2gb HDD.
Is dat voldoende?

Als je alleen Konsole installeert kun je het zelfs op een 386 draaien. Maar GNOME wil bij jouw ook wel draaien dus dan heb je een hele fijne grafische desktop die erg stabiel is. Oftewel; Ja. Het is voldoende.

Thnx Jaap.
Ik heb er al Red Hat 8.0 op gehad, maar vond dat die erg zwaar was voor die pc.

Ik heb nog wel een 6 GB hd liggen..

Kan ik daar mandrake op installeren?

En hoe groot zou ik de partities maken (moet er toch 2 hebben voor linux)?

En komt er, als k al win xp en 2000 op mn goede hd heb geinstalleerd, automatisch een dual boot?

Of niet?

dual boot, zoals de naam al zegt, kan die alleen 2 OS laten kiezen?

Want 2000 gebruik k toch nooit, dus die kan k wel weggooien...

[edit] als k 2000 moet weggooien, moet k eerst weer ff hele disk formatten...

enne.. ik heb partition magic 8[/edit]

Ik heb nu Madrake 9.0 op die deskpro 6000 geinstalleerd.
Er zit een 2gb hardeschijf in.(SCSI)
Het is voldoende om daarop Madrake te installeren,
maar je kan dan heel weinig extra software installeren.
Dus ik heb zo gezegd een bijna miniale installatie.:(
Het draait wel lekker stabiel moet ik zeggen.:)

Hoe het met dualboot zit zou ik niet weten.
Ik heb het op een lege pc geinstalleerd.

kan ik het ook op een slave hd installeren?

en is het nu verplicht om 2 linux partities te maken? en hoe groot zou k die maken?

k kan linux Ext 2, Linux Ext 3, en Linux Swap kiezen.. (bestandsindeling)...

welke is waarvoor?

Een dual boot, kan, anders dan de naam zegt meerdere besturingssystemen starten. Dus je kan win 2000 gewoon laten staan.

Linux kan je installeren op elke hd die je maar wilt, of dat nou de primaire master of de secundaire slave of elke andere combinatie daar tussenin is.

Je moet minimaal 2 partities hebben: een native partitie (ext2 of ext3) en een swap partitie. De swap partitie is voor hetzelfde als waarvoor windows een swap file heeft. Namelijk om wat geheugen vrij te hebben als het RAM geheugen vol zit. De native partitie is de 'gewone' partitie waar je je bestanden en programma's etc op zet (net als je een C:\ partitie hebt met FAT32 bestandsindeling).

Wat betreft de verschillen tussen ext2 en ext 3. Ext 3 is eigenlijk gewoon ext2 maar dan met een journal er bij. Dat wil zeggen dat bij ext3 bijgehouden wordt welke bestanden open zijn (in gebruik). Dat heeft als voordeel dat als linux crasht (of als je om een andere reden de computer opnieuw moet opstarten zonder hem goed afgesloten te hebben) dat niet de hele partitie gecontroleerd hoeft te worden, maar alleen de bestanden die open waren op het moment van de crash/reset.
Het nadeel van ext3 t.o.v. ext2 is dat het iets langzamer is en dat je wat schijfruimte kwijt bent aan de journal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan