Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
ik zal het eens bekijken .dank u
//zonder klasses, de wielen zijn als integers gedefinieërd
//de auto staat stil
int snelheid_w1 = 0;
int snelheid_w2 = 0;
int snelheid_w3 = 0;
int snelheid_w4 = 0;
//we versnellen naar 10km/u
snelheid_w1 += 10;
snelheid_w2 += 10;
snelheid_w3 += 10;
snelheid_w4 += 10;
//met klasses, myAuto is van het type 'Auto'
//de auto wordt aangemaakt en staat standaard stil
Auto myAuto();
//we versnellen naar 10km/u
myAuto.versnel(10);
//we zeggen dat we een klasse gaan maken
class Auto
{
//eerst sommen we alle eigenschappen op die wij nodig hebben
//private betekent dat deze variabelen enkel binnen deze klasse kunnen gebruikt worden
//dus niet zichtbaar zijn voor andere functies
private:
int snelheid_w1;
int snelheid_w2;
int snelheid_w3;
int snelheid_w4;
//public: wat nu volgt is bruikbaar voor alle andere functies
public:
//nu schrijven we de constructor, deze bepaalt wat er gebeurt als een variabele van het
//type 'Auto' wordt aangemaakt, dit is een functie met als resultaat(return-type) een
//Auto
Auto Auto()
{
snelheid_w1 = 0;
snelheid_w2 = 0;
snelheid_w3 = 0;
snelheid_w4 = 0;
}
//we schrijven ook de functie versnel, deze krijgt een int als argument, de versnelling
//die gemaakt moet worden
void versnel(int v)
{
snelheid_w1 += v;
snelheid_w2 += v;
snelheid_w3 += v;
snelheid_w4 += v;
}
};
Auto myAuto();
myAuto.versnel(10);
Auto tweede_auto();
Veel leesbaarder en sneller gemaakt, lijkt me.
[B]en er is meer[/B]
Leuk, al onze auto's rijden er lustig op rond. Maar nu wil ik dat een auto ook een merk heeft, of een model, of hij moet kunnen draaien...
Zonder klasse zou je opnieuw je hele code moeten doorspitten om overal een draai-functie te schrijven waar nodig.
Met klasses kan je gewoon in de klasse een functie draailinks() of draairechts() schrijven, die de nodige code bevat, en die dan op elke auto in het programma oproepen wanneer nodig.
[B]en er is nog meer :D [/B]
C++ wordt vaak gebruikt voor grote programma's. Programma's die je niet meer alleen kan coderen, maar waarvoor je in teamverband werkt.
Stel dat iemand anders een persoon-klasse heeft gemaakt. Zijn Persoon heeft een auto, en rijdt met die auto van zijn huis naar zijn werk. Dan kan die programmeur volgende code schrijven: [CODE]//in zijn Persoon-klasse
void rijVanWerkNaarHuis()
{
mijnAuto.versnel(50);
mijnAuto.draailinks();
mijnAuto.draailinks();
mijnAuto.draairechts();
mijnAuto.stop();
}
Dank u zal ik de volgende keer doenJe kan je bericht altijd aanpassen, dan hoef je geen nieuw bericht te plaatsen. Dit doe je door onderaan je bericht op 'bericht aanpassen' te klikken. Doe dit wel alleen bij schrijfoutjes ofzo, niet als je iets nieuws te melden hebt of een volgende vraag in het topic dan kan je best kiezen voor 'reageer op vraag'.
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.