• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help met een eenvoudige formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gridishere

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Hoi,

Ik werk met een bereik van cellen waar prijzen in staan. Het bereik is B6 tot B100. In dit bereik komt 1 cell dicht in de buurt bij 100. Als dit cell B10 zou zijn dan zou ik de inhoud van cel A10 graag in C6 willen hebben. Zou het cel B11 zijn dan zou ik graag de inhoud van A11 in C6 willen hebben. Dus redelijk eenvoudig lijkt het op het eerste gezicht.

Weet iemand welke formule of welke macro ik hier voor in C6 moet plaatsen?

Bedankt,

Gridishere,

Als eerste welkom op dit forum.
Kijk eens of je met deze formule iets kunt:
Code:
=INDEX(A1:A100;VERGELIJKEN(GROOTSTE(ALS(B1:B100<=99;B1:B100;0);1);B1:B100;0))
Let op: Dit is een Matrixformule, afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv enter.

Dan nog een kleine tip: Sluit de volgende keer een voorbeeld bestandje bij.

Succes,
Martin

Dit kan met volgende formule:
Code:
=VERSCHUIVING(A5;VERGELIJKEN(MIN(ABS(B6:B100-100));ABS(B6:B100-100);0);)
let op! Matrix formule, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

@ Paul,

Wat scheelt het in tijd . . .
Zo zie je maar dat er meerdere wegen zijn die naar de oplossing leiden :)

Nette formule overigens.
Martin

Gridishere,

Als eerste welkom op dit forum.
Kijk eens of je met deze formule iets kunt:
Code:
Let op: Dit is een Matrixformule, afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv enter.

Dan nog een kleine tip: Sluit de volgende keer een voorbeeld bestandje bij.

Succes,
Martin
Die gaat alleen op als het dichtsbijzijnde getal kleiner of gelijk aan 99 is. maw: Als je een reeks hebt van 30, 40 , 105 en 80, dan neemt jouw formule de 80, terwijl dit volgens mij 105 moet zijn. 105 is immers dichter bij 100 dan 80.

Laatst bewerkt:
Klopt, ik ben er vanuitgegaan (misschien ten onrechte) dat 100 het maximum was . .

De oplossingen waren beide vrijwel hetzelfde, de TS zal vermoed ik geholpen zijn, en daar gaat het vooral om.:thumb:

p.s. waarom dan <=99 en niet <=100?

In dit bereik komt 1 cell dicht in de buurt bij 100. Als dit cell B10 zou zijn dan zou ik de inhoud van cel A10 graag in C6 willen hebben.
Omdat de waarde dicht in de buurt moest liggen. (en het zou zo maar kunnen dat je gelijk hebt, boven de 100 is ook nog dicht in de buurt)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zit nog niet zo lang op dit forum om te weten dat het handig is je .xls mee te posten. Ik heb nog wel wat vragen te bewaren voor morgen of als ik langs kom.

Groet,

Beste gridishere ;)

Indien je niet meer langs komt, kan je dan deze vraag op opgelost zetten, onderaan rechts.

Groetjes Danny. :thumb:

Ik kan dit topic bijna op opgelost zetten. Ik wil graag alleen nog weten hoe ik uit deze formule haal dat ik alleen de uitkomst krijg die het dichtst bij 100 zit:

Dus dat gewoon de cell zal worden laten zien die bijvoorbeeld 100,20 weergeeft.

Dank je wel,

grid

Dat gaat met deze formule niet lukken, zie de discussie tussen mij en onze Bandiet.
Deze formule geeft alleen het dichtst bijkomende bedrag van 99 of kleiner (<=99)
De Formule van Paul pakt zowel boven als onder de 100.

Succes,
Martin

Welke formule kun je voor deze berekening inzetten dan als ik alleen de cell wil hebben tussen B6 en B100 die dicht bij 100 in de buurt komt, in de cell waar ik mee werk? Dus dat hij dit keer niet de uitkomst van de rij ernaast pakt. Dit moet dus met een andere formule.

Deze formule is dus iets eenvoudiger zegmaar.

Bedankt,

ik denk dat je deze bedoelt:
Code:
=VERSCHUIVING([B]B[/B]5;VERGELIJKEN(MIN(ABS(B6:B100-100));ABS(B6:B100-100);0);)
Matrix formule, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

Formule is hetzelfde als de vorige, alleen het vetgedrukte is anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan