• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help met samenvatting

Status
Niet open voor verdere reacties.

jellevanbruggen

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Ik heb het volgende probleem wat vast heel makkelijk is op te lossen maar zelf zie ik het niet.

De bijgevoegde Excel (overzicht1.xls) bestaat uit 2 werkbladen (samenvatting en vocht)

In het werkblad vocht wordt uit 2 waardes uiteindelijk een gemiddelde berekend (table H) deze gemiddelde waarde wil ik kopieeren naar naar het blad (samenvatting tabel H).

Alleen bestaat de berekening in werkblad vocht uit 2 rijen. En hier gaat het dus mis want:
Rij 6 in samenvatting moet het gemiddelde overnemen uit rij 6 en rij 7 uit het blad vocht
Rij 7 in samenvatting moet het gemiddeld overnemen uit rij 8 en 9 uit het blad vocht.

Hoe voer ik deze formule in en kopieeer ik deze door naar onder toe

Bekijk bijlage overzicht1.xls

Bekijk bijlage 115307

Rij 6 in samenvatting moet het gemiddelde overnemen uit rij 6 en rij 7 uit het blad vocht
Rij 7 in samenvatting moet het gemiddeld overnemen uit rij 8 en 9 uit het blad vocht.

Het gemiddelde van welke kolommen?
Wil je 3 aparte gemiddelden? Van kolom D, E en F? Of maar van 1 van deze kolommen.

ik wil het gemiddelde van de cellen G6 en G7 (werkblad vocht) kopieren naar H6 werkblad samenvatting dus de volgende formule gebruiken in cel H6 van blad samenvatting:

=GEMIDDELDE(Vocht!G6:G7)

als ik deze formule hierna naar onder kopieer (H7 samenvatting) krijg ik de volgende formule te zien:

=GEMIDDELDE(Vocht!G7:G8)

Terwijl ik wil zien:

=GEMIDDELDE(Vocht!G8:G9)

en zo verder

Laatst bewerkt:
Jelle

Als je de lege waarden in de kolom Code opvult met de waarden die er boven staan,
(dus dan krijg je dit

11.001
11.001
11.002
11.002
enz.)

dan kun je onderstaande formule gebruiken.

Code:
=SOMPRODUCT((Vocht!$B$6:$B$11=A6)*(Vocht!$G$6:$G$11))/2

Jelle,

Ik heb even gekeken maar dit is een lastige, ben zelf ook een nono op dit gebied, ik dacht dat het op te lossen was door Ctrl in te drukken en dan te slepen maar dan werkt het ook niet.

Het correcte antwoord zal dus van een ander moeten komen.

Srry!

Groetjes

Hoi Hier en nu, ik begrijp je uitleg volkomen, kan kan het ook toepassen in het voorbeeld. Alleen nu is er nog een probleem zie ook de bijlage (OVERZICHT2.XLS) nog niet in alle kolommen in de reeks vochtG6:G11 staan waardes.
Hoe kan ik dit probleem oplossen

Bijlagen

Kun je de formule in vochtG6:G11 niet vervangen door deze:

Code:
=ALS(ISLEEG(D8);0;(((100)-(((F8-D8)/(E8-D8))*100))/100))

Dan komt er een 0 te staan i.p.v. een lege waarde.

dan kun je onderstaande formule gebruiken.
Matjan,

Je somproduct werkt hier niet, kan de reden niet vinden. Wel werkend is:
Code:
=SOM.ALS(Vocht!B6:B13;samenvatting!A6;Vocht!G6:G13)/AANTAL.ALS(Vocht!B6:B13;samenvatting!A6)
Hierbij heb ik inderdaad de codes in kolom B van Vocht doorgekopieerd maar ze met VO wit meegegeven.

Edit: Je oplossing in #7 werkt ook prima. Verwijt mezelf daar niet eerder aan gedacht te hebben. Op die rij nullen kun je ook een VO loslaten.

Laatst bewerkt:
De SOMPRODUCT kan niet overweg met lege waarden. Je vermenigvuldigt 2 bereiken waarvan er een, een aantal lege waarden bevat. Dat gaat niet.
daarom stelde ik al voor om i.p.v. een lege waarde een 0 te tonen in het bereik vochtG6:G11. dan doetie 't wel.
Maar de oplossing van rdg werkt ook uitstekend, dus i.i.g. is het opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan