help mij de juiste vraag te formuleren!

Status
Niet open voor verdere reacties.

sretep

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jun 2004
Berichten
2
Het lastige van dit probleem is, dat ik niet weet wat het probleem precies is. Hier dan de beschrijving van wat me telkens weer overkomt.

Nog geen 5 minuten op Internet of mijn computer wordt afgesloten, steeds weer....

Mijn laptop is een IBM T20 waarmee ik wekenlang thuis onder Windows XP pro heb gesurfd zonder enig probleem via dezelfde externe inbelverbinding, zoals ik die ook (identiek) op andere computers onder Windows XP pro gebruik.

Eenmalig heb ik mijn computer verbonden met een telefoonaansluiting in een ISDN netwerk. Vervolgens heb ik daarmee ongeveer een uur zonder problemen gesurfd. Vervolgens kreeg ik de volgende boodschap:

“Het systeem wordt afgesloten. Sla al het werk op en meld u af. Niet opgeslagen wijzigingen gaan verloren. Het systeem wordt door NT Authority\System afgesloten.

Resterende tijd....

Windows moet opnieuw starten omdat de Remote Procdure Call (RPC-service) onverwacht is gestopt.”

Sindsdien kan ik zelden langer dan 10 minuten op internet rondzwerven. En dan is daar weer de bovenstaande bekende boodschap, waarna de computer wordt afgesloten.

Mijn redenatie was aanvankelijk dat dit door het abusievelijk aansluiten van de pc op een ISDN netwerk zou kunnen zijn veroorzaakt. Later dacht ik ook aan virussen.
Dus heb ik de harde schijf leeggemaakt, onder DOS opnieuw geformatteerd en opnieuw Windows XP pro geinstalleerd. Waarna precies dezelfde ‘fout’ weer optrad.

Nu ben ik geen crack op dit gebied, maar mijn voorzichtige gevolgtrekking is dat dit geen virusprobleem is, of verminkte software op mijn harde schijf. Eerder een harde software probleem of een hardware probleem. Iets met de modem misschien.

Dus heb ik de ingebouwde modem uitgeschakeld en een PCMCI kaartmodem ingeschoven en ingeschakeld. Vervolgens heb ik weer ingebeld en ongeveer 10 minuten op internet gespeeld. Daarna was er weer de bekende boodschap. Waarschijnlijk dus ook geen modemprobleem. Maar wat dan wel?

Ik kom hier zelf niet uit. Wie weet wat hier precies aan de hand is en wat de kortste weg naar huis is? Moet ik deze vraag in een andere categorie stellen? Hoe zouden jullie de vraag formuleren?
 
Geplaatst door sretep
“Het systeem wordt afgesloten. Sla al het werk op en meld u af. Niet opgeslagen wijzigingen gaan verloren. Het systeem wordt door NT Authority\System afgesloten.

Resterende tijd....

Windows moet opnieuw starten omdat de Remote Procdure Call (RPC-service) onverwacht is gestopt.”

Die foutmelding hoort bij het Blaster virus.

http://www.microsoft.com/security/incident/blast.mspx
 
Inderdaad, RPC duidelijk een Blaster virus.
Removal tool downloaden en virus verwijderen.
Hierna de updates van Windows installeren of een firewall!!
 
Hoeft niet persé het virus te zijn. XP heeft een paar exploits (bugs) die het mogelijk maken om het systeem van buiten af via RPC te beinvloeden of te stoppen.

Belangrijk is dat je zo snel mogelijk wat updates installeert zodat het gat gedicht wordt.

Hier vind je meer:

http://support.microsoft.com/?kbid=824146#WinXP
 
Geplaatst door wajang
Inderdaad, RPC duidelijk een Blaster virus.
Removal tool downloaden en virus verwijderen.
Hierna de updates van Windows installeren of een firewall!!

Vergissing denk ik die laatste zin? Het én een firewall én Windows updaten. :)
 
Vergissing denk ik die laatste zin?

Nu ben ik enige weken met vakantie geweest, maar het Blaster virus komt toch binnen door een vrije poort.
Een update van Microsoft timmert deze poort dicht en als de patient een firewall had gebruikt, dan was de poort al dicht.
Of zit ik er (weer) naast? :rolleyes:
 
Het is nu eenmaal een extra bescherming. Ik heb na de Sasser-uitbraak diverse aanvallen mogen ervaren ondanks de NIS (2003) en een geupdate Windows. Moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn zonder firewall. Het patchen is het belangrijkst (daar heb je gelijk in) maar het draaien van een firewall is eveneens een bittere noodzaak. Trouwens, MS zelf raadt dat ook aan, desnoods de ingebouwde firewall aanzetten, maar dat vind ik zelf niet voldoende.
 
Ik wil de vraagsteller niet op het verkeerde spoor zetten, integendeel.
maar het draaien van een firewall is eveneens een bittere noodzaak
Ik heb mn pc nu al bijna 2 jaar, zonder ooit een firewall hebben gebruikt (die van windows ook niet). En ik heb nog nooit echte problemen gehad, dus bittere noodzaak vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Het belangrijkste na het patchen van windows is gewoon goed opletten wat je doet, en wel een goede virusscanner installeren. En dat blaster en sasser virus is allemaal wel heel vervelend, maar de patches van microsft verhelpen dit goed. Ik heb alle respect voor mensen die dit een bittere noodzaak vinden, ik zeg ook niet dat dit niet moet, maar sommige kunnen het ook overdrijven. (jij niet hr Gezina:D )
 
Maar jij bent waarschijnlijk niet iemand die veel op Warezsites/onbetrouwbare sites en noem maar op komt. Ik had kort geleden na een format vergeten mn firewall te installeren :eek:, dit kwam omdat ik toen ik de install van Sygate wilde beginnen, mij gezegd werd dat het aangeraden was eerst SP1 voor XP te downen/installeren. Maar goed, geen firewall dus, iemand op MSN zei tegen me: "Je moet hier niet heen gaan: *link*" Maarja de verleiding he. Ik ging erheen en bam bam 2 virussen :8-0:

Maja goed, ik persoonlijk vind dus dat het gebruik van Firewall wel degelijk nodig is. Ik vertrouw op Sygate en Kaspersky en dat vertrouwen heeft me nog nooit beschaamd.

:)
 
Maar jij bent waarschijnlijk niet iemand die veel op Warezsites/onbetrouwbare sites en noem maar op komt
haha dat denk jij. Ik wil ook niet beweren dat een firewall niet nodig is, maar het is gewoon belangrijker om eerst goed te denken voordat je wat doet, en niet als een gek overal op gaat drukken, onder het motto, dan ben ik er vanaf 9vooral met popups
 
Het kan blaster zijn, maar ook sasser veroorzaakt het uitschakelen van de pc. Download daarom ook de patch voor xp tegen het sasser virus.

Als je pc weer wil afsluiten terwijl je de patch aan het downloaden of aan het installeren bent, klik je op start, run en typ je SHUTDOWN -A en geef je enter. Het afsluitproces wordt hiermee afgebroken.
 
Geplaatst door Pretender
haha dat denk jij. Ik wil ook niet beweren dat een firewall niet nodig is, maar het is gewoon belangrijker om eerst goed te denken voordat je wat doet, en niet als een gek overal op gaat drukken, onder het motto, dan ben ik er vanaf 9vooral met popups

Ik bedoelde dus dat je op Warezsites altijd enkele handelingen moet uitvoeren voordat je ook maar iets kan downloaden. Dit soort handelingen bestaan uit bijvoorbeeld een (besmet :rolleyes: ) bestandje te downloaden, op enkele banners klikken, etc etc. Zo krijg je ten eerste snel spyware binnen en op verschillende sites ook van die fijne virussen :evil:
 
aha, nu snap ik het. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat de gemiddelde thuisgebruiker genoeg heeft aan een virusscanner en de xp firewall. (in mijn ogen he). En dat we eigenlijk niet meteen moeten proberen, iedereen op te zadelen met de meest ingwekkelde programma's. Dat kan altijd nog.
 
Geplaatst door Pretender
Ik wil de vraagsteller niet op het verkeerde spoor zetten, integendeel. Ik heb mn pc nu al bijna 2 jaar, zonder ooit een firewall hebben gebruikt (die van windows ook niet). En ik heb nog nooit echte problemen gehad, dus bittere noodzaak vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Het belangrijkste na het patchen van windows is gewoon goed opletten wat je doet, en wel een goede virusscanner installeren. En dat blaster en sasser virus is allemaal wel heel vervelend, maar de patches van microsft verhelpen dit goed. Ik heb alle respect voor mensen die dit een bittere noodzaak vinden, ik zeg ook niet dat dit niet moet, maar sommige kunnen het ook overdrijven. (jij niet hr Gezina:D )

Het is wel bittere noodzaak. Een tijd geleden nadat ik windows opnieuw had wilde ik ZoneAlarm downloaden. Maar al voor dat ik dat kon doen was ik al geinfecteerd met het Blaster virus. Na een paar seconden al. Dus dat doe ik nooit meer:D.
 
tuurlijk, zijn er uitzonderingen. Ik heb dat gelukkig trouwens nog niet gehad (ben ik best veel bezig met format en dat gedoe er om heen). Maar goed, dit heeft niet ze heel veel meer met de vraag te maken, dus ik stop hiermee:rolleyes:
 
Sretep mailde:

Gemaild door sretep
Hoi Buffy,

Dank voor je uitgebreide hulp. Ik heb er veel aan gehad. Was inderdaad blaster. Ben een tijd uit de lucht geweest, omdat ook m'n email pc het begaf. Ha ha. Heb nu alle windows patches en Norton Internet Security op m'n pc staan, uiteraard met alle updates. Dank je nogmaals!

Peter

:thumb: Mooi!

Graag gedaan hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan